Inwestycje Przewozów Regionalnych i Tauron Polskiej Energii to pierwsze projekty spółek Skarbu Państwa, które otrzymają finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) z Planu Junckera. Według listopadowych danych Komisji Europejskiej Polska zajmuje 6. pozycję w UE pod względem wykorzystania środków z tego źródła.
– Plan Junckera w Polsce zdecydowanie przyspieszył. Europejski Bank Inwestycyjny zatwierdził już 13 dużych projektów z Polski o wartości blisko 15 mld zł. W czerwcu mieliśmy tylko jedną inwestycję z pozytywną decyzją banku. Umowy Tauronu i Przewozów Regionalnych – pierwsze z sektora rządowego – pokazują, że spółki skarbu państwa są przygotowane do sięgnięcia po środki z tego źródła – podkreślił wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki.
Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność banku w Polsce, powiedział:
– Cieszymy się, że finansowanie polskich projektów w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych nabrało tempa. Nadrzędnym celem planu inwestycyjnego dla Europy jest bowiem tworzenie miejsc pracy i pobudzanie wzrostu gospodarczego i inwestycje Tauron Polskiej Energii oraz Przewozów Regionalnych bardzo się do tego przyczyniają. EBI jest wieloletnim partnerem finansowym dla polskich spółek Skarbu Państwa oraz dla rozwoju infrastruktury energetycznej i kolejowej w Polsce. Dzisiejsza transakcja z Tauron Polską Energią jest przełomowa – rozpoczynamy bowiem nową erę innowacyjnego finansowania hybrydowego.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Jyrki Katainen, odpowiedzialny za zatrudnienie, wzrost gospodarczy, inwestycje i konkurencyjność, powiedział:
– Polska już obecnie czerpie korzyści z planu inwestycyjnego dla Europy. Dzisiejsze umowy stanowią kolejny pozytywny krok w realizacji tego planu. Cieszę się, że EFIS wnosi cenny wkład we wspieranie modernizacji kluczowej infrastruktury w Polsce.
SPÓŁKI SKARBU PAŃSTWA SIĘGAJĄ PO FINANSOWANIE
Podpisane dziś umowy dotyczą projektów realizowanych przez Tauron Polską Energię i Przewozy Regionalne. Wartość obu inwestycji to ponad 2,1 mld zł. EBI sfinansuje je kwotą ponad 1 mld zł.
Tauron Polska Energia zainwestuje 1,7 mld zł w infrastrukturę energetyczną, która pozwoli przyłączyć nowych odbiorców do sieci dystrybucyjnej. Finansowanie projektu ma nowatorski charakter. Środki na inwestycję pochodzą z emisji obligacji hybrydowych o wartości ponad 800 mln zł, które obejmie EBI w ramach planu Junckera.
„Finansowanie hybrydowe z EBI będzie zarówno pierwszą w Europie emisją obligacji hybrydowych realizowanych przez EBI, jak również pierwszą w Polsce emisją obligacji hybrydowych dokonaną przez podmiot spoza sektora finansowego”– podkreślił Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON Polska Energia.
„Umowa podpisana miedzy Tauron Polską Energią a EBI w ramach Planu Junckera to jeden z pierwszych kroków planu inwestycyjnego sektora energetycznego, przedstawionego przez Ministerstwo Energii. Cieszy nas, że właśnie jeden z pierwszych projektów w ramach Planu Junckera dotyczy sektora energetycznego. Przed nami ogromne wyzwania, ale konsekwentnie będziemy realizować nasz plan inwestycyjny” – podkreślił Minister Energii Krzysztof Tchórzewski.
Z kolei Przewozy Regionalne przeznaczą 200 mln zł z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny na zakup i modernizację taboru kolejowego.
„Bycie częścią tak dużego planu wspierającego infrastrukturę i innowacje jest dla Przewozów Regionalnych dowodem na to, że kierunek obrany przez zarząd Spółki jest efektywny. Wsparcie EBI to kolejny bardzo ważny krok dla naszej organizacji, która m.in. dzięki wsparciu Agencji Rozwoju Przemysłu zakończy rok pierwszy raz w historii z dodatnim wynikiem finansowym na poziomie ok. 50 mln zł oraz stabilnymi prognozami na kolejne lata. Pozytywne zmiany zachodzące w Przewozach Regionalnych nasi pasażerowie odczują już niedługo. Pierwsze efekty w postaci nowych i zmodernizowanych pociągów pojawią się na torach w przyszłym roku” – powiedział Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu Przewozów Regionalnych.
„Dobrze prowadzony proces restrukturyzacji PR przynosi oczekiwane efekty. Umowa podpisana z EBI jest potwierdzeniem wiarygodności finansowej spółki i daje jej szanse na dalszy rozwój. Dla nas jako większościowego udziałowca to niezwykle ważne wydarzenie. Mamy satysfakcję, że Przewozy Regionalne wróciły na właściwe tory z nową energią, gotowe na zwiększenie jakości usług” – zaznaczył Marcin Chludziński, Prezes Zarządu ARP S.A.
Umowa zawarta pomiędzy EBI a Przewozami Regionalnymi wpisuje się we współfinansowanie planu modernizacji taboru największego polskiego przewoźnika pasażerskiego, finansowanego ze środków dostarczonych przez lokalne banki – konsorcjum Banku Gospodarstwa Krajowego, PKO Banku Polskiego i Banku Zachodniego WBK.
Obie inwestycje to pierwsze duże polskie projekty z sektora rządowego w Planie Junckera, które mają zapewnione finansowanie. 14 kolejnych, na kwotę ponad 33 mld zł, jest obecnie ocenianych przez ekspertów EBI. W czerwcu Ministerstwo Rozwoju we współpracy z innymi ministerstwami stworzyło listę projektów rządowych do wsparcia z Planu Junckera. Aktualnie znajduje się na niej 35 inwestycji o wartości ponad 72 mld zł.
NIE TYLKO PROJEKTY RZĄDOWE
Z Planu Junckera korzystają także samorządy i prywatne przedsiębiorstwa. W ramach tzw. „dużego okna” (dla projektów o wartości co najmniej 25 mln euro), oprócz inwestycji Tauron Polskiej Energii i Przewozów Regionalnych, EBI zatwierdził finansowanie dla 7 przedsięwzięć prywatnych i 4 samorządowych.
Plan Junckera to również tzw. „małe okienko” dla małych i średnich firm. W marcu 2016 r. roku działające w Polsce przedsiębiorstwa zawarły 190 umów kredytowych, w których wsparcie EBI wyniosło 30 mln zł. Według danych na koniec października z finansowania w wysokości 522 mln zł skorzystało około 3,3 tys. firm.
W EUROPEJSKIEJ CZOŁÓWCE
„13 zatwierdzonych przez EBI inwestycji daje nam miejsce w pierwszej piątce wśród krajów UE w tzw. dużym oknie” – poinformował wicepremier Morawiecki. To szacunkowe dane, ponieważ na bieżąco zatwierdzane są projekty w innych krajach.
Według listopadowych danych Komisji Europejskiej, które obejmują małe i duże okno, Polska zajmuje 6. pozycję za takimi krajami Europy zachodniej jak: Włochy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania oraz Niemcy. Wypadamy także dobrze na tle innych państw naszego regionu, gdyż kolejny kraj z tej grupy – Słowacja – jest na 11. miejscu, Czechy na 17., zaś Węgry na 25.
CZYM JEST PLAN JUNCKERA
Plan inwestycyjny dla Europy potocznie nazywany „Planem Junckera” powstał w czerwcu 2015 roku i jest odpowiedzią Komisji Europejskiej oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego na spowolnienie gospodarcze Europy. Finansowym filarem Planu jest Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS). Fundusz ma za zadanie zapewnić gwarancje dla finansowania zwrotnego inwestycji prywatnych i publicznych. Szacowana wartość inwestycji, które zostaną uruchomione w całej Europie dzięki EFIS to 315 mld euro. W EFIS nie ma tzw. „kopert narodowych”. Polskie projekty rywalizują z inwestycjami z innych krajów. Według ostatnich propozycji Komisji Europejskiej funkcjonowanie Planu Junckera ma zostać przedłużone do 2020 r.
Ministerstwo Rozwoju