Sałaban: Katarski rekord w gazoporcie

31 maja 2019, 13:15 Energetyka

W maju do Polski trafiły dwie dostawy LNG z Kataru, rozwodziłem się nad powrotem do dwóch katarskich dostaw w miesiącu, po okresie siedmiu kolejnych miesięcy (od X 2018) z pojedynczymi dostawami od Qatargas – pisze Wacław Sałaban, autor bloga Morskości.pl i współpracownik BiznesAlert.pl.

Do polskiego terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 60. dostawa gazu skroplonego fot. Polskie LNG
Do polskiego terminalu LNG w Świnoujściu dotarła 60. dostawa gazu skroplonego fot. Polskie LNG

Tymczasem Al Ghashamiya, zawijając 29-30.05. do Świnoujścia, zrealizował trzecią dostawę z Ras Laffan w miesiącu! Zarazem była to 60. dostawa historycznie, 46. katarska i 13. tegoroczna. Dla metanowca było to drugie zawinięcie do świnoujskiego gazoportu, debiutował prawie równo rok temu w dniach 01-02.06.2018 r.

Ten ubiegłoroczny debiutujący ładunek dowieziony przez Al Ghashamiya jest trzecim pod względem wielkości w świnoujskim terminalu [1422,792196 GWh]. Obecna dostawa wielkościowo jest mniejsza o 0,066196 GWh (około 10 m3 LNG) i jest czwartą w historii. Tą dostawą przekroczono 5 000 000 ton LNG odebranego od początku istnienia świnoujskiego terminala LNG.

Al Ghashamiya, z nominalnie największą pojemnością przestrzeni ładunkowej wśród wszystkich 31 Q-Flex, wynoszącą 217 330 m3, jest naturalnym pretendentem do dostarczania rekordowych ładunków LNG w tej klasie metanowców. Zawdzięcza to rodowodowi ze stoczni Samsung Heavy Industries, a zarazem, będąc ostatnim tam budowanym Q-Flex, w trakcie mocno zaawansowanej realizacji 11 jednostek klasy Q-Max, przejął część w nich zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych z korzyścią dla swojej pojemności.

Trzy dostawy w miesiącu w świnoujskim terminalu nie są już wyjątkiem, powoli stają się normą. Maj to trzeci intensywny miesiąc odbioru dostaw w tym roku (po 3 ładunki), po styczniu i kwietniu. Uprzednio tak było w VI i XII 2018 roku.

Ale maj 2019 to pierwszy miesiąc w historii świnoujskiego gazoportu z trzema dostawami katarskimi! Czyli, z uwagi na realizację dostaw z Kataru jednostkami Q-Flex, przyjęto rekordowe ponad 630 tys. m3 LNG w miesiącu, to będzie ponad 370 mln m3 gazu ziemnego po regazyfikacji. Zostanie osiągnięte 92% wykorzystania zakontraktowanej mocy miesięcznej* terminala. Natomiast do wykorzystania 100% zdolności technicznej w tym miesiącu, zabraknie ładunku równego … ½ Q-Flex. Zostanie osiągnięte 86% możliwości technicznych terminala 🙂

Kumulacja metanowców na Bałtyku (poranek 29.05.2019 r.):
– ARCTIC PRINCESS kotwiczy z ładunkiem do Kłajpedy (FSRU INDEPENDENCE), ETA 03.06.
– MARAN GAS SPARTA kotwiczy od 14.05. z amerykańskim ładunkiem do Świnoujścia, ETA 07/08.06.
– AL GHASHAMIYA wpływa do Świnoujścia z trzecim w maju ładunkiem katarskim, ETA 29.05.
– FSRU MARSHAL VASILEVSKIY od kilku tygodni bezczynnie kotwiczy (nie w stanowisku regazyfikacyjnym!) na redzie Kaliningradu.
– FSRU INDEPENDENCE intensywnie regazyfikuje po dostawie 20-21.05. (ARCTIC AURORA), a przed dostawą ARCTIC PRINCESS.

Na czerwiec, w ostatnim miesiącu ciekawego półrocza 2019 w aspekcie importu LNG i jego intrygujących dowózek do świnoujskiego terminala, są już oficjalnie zapowiedziane dwie kolejne dostawy:
– ładunek amerykańskiego LNG z Cove Point z planowanym rozładunkiem w dniach 07/08-09.06., który dowieziony został na odległą redę Świnoujścia już 14.05.(!) przez metanowiec Maran Gas Sparta, obecnie oczekujący na kotwicy na rozładunek,
– następnie, w odstępie niecałego tygodnia, przypłynie katarski ładunek – planowane zawinięcie do gazoportu ETA 15.06., w ramach dowózki realizowanej przez Al Kharaitiyat, który wypłynął z Ras Laffan 17.05. Opóźnienie zawinięcia o tydzień spowodowane jest poprzedzającym ładunkiem spotowym. Będzie to trzecie zawinięcie tego Q-Flex do świnoujskiego gazoportu.

Czy w drugiej połowie czerwca będzie jeszcze trzecia dostawa? I skąd?

Odpowiedzi na te pytania jest całe spektrum, od dostawy norweskiej typowo kończącej czerwiec/II kwartał/I półrocze, poprzez drugą dostawę w miesiącu od Qatargas lub kolejny spot skądś tam, może ładunek w ramach realizacji średnioterminowej umowy z Centrica LNG Company Ltd., a kończąc na zapowiadanej na połowę roku inauguracji długoterminowego (20 lat) kontraktu PGNiG SA – Cheniere Marketing International. Wiele możliwości.