icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Sejm przyjął nowe prawo energetyczne. Co się zmieni?

Sejm w tym tygodniu znowelizował przepisy Prawa energetycznego, które zakładają m.in. stworzenie CSIRE, czyli centralnego systemu informacji rynku energii oraz wprowadzają harmonogram montażu inteligentnych liczników energii. Za nowelą opowiedziało się 443 posłów, trzech było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

– Rozwiązania proponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne, które jednogłośnie zostały przyjęte przez Sejm, są wynikiem wieloletniej pracy eksperckiej oraz szeregu konsultacji i uzgodnień z sektorem energetycznym. Usprawniają i digitalizują polską energetykę, dostosowując krajowe regulacje do prawa unijnego – powiedział Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.

Inteligentne rozwiązania dla polskiej energetyki

Nowela przewiduje harmonogram montażu przez operatorów systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej (OSD) nowego typu liczników prądu – liczników zdalnego odczytu (liczników inteligentnych). Do końca 2023 roku otrzyma je co najmniej 15 procent odbiorców danego OSD, dwa lata później – 35 procent, na koniec 2027 roku wskaźnik ten ma wynosić co najmniej 65 roku, a do końca 2028 roku – co najmniej 80 procent. Dane z liczników o pobranej z sieci i oddanej do niej energii będą sumowane w okresach 15-minutowych. Gromadzone będą też dane o mocy, parametrach jakościowych i inne, których zbieranie będą przewidywać odrębne przepisy.

Akcja wymiany liczników u około 14 mln odbiorców przewidziana jest na 15 lat i ma kosztować łącznie ponad 11 mld zł. Kwoty tej nie wyłożą dostawcy – w wyższych rachunkach zapłacą ją klienci. Jednym ze źródeł finansowania akcji wymiany liczników mają być unijne środki dla inwestycji prorozwojowych w sektorze energetycznym.

Aktywny odbiorca, chroniony konsument, ułatwienia dla przedsiębiorstw

Inne najważniejsze zmiany, przewidziane w projekcie nowelizacji, to szereg rozwiązań wzmacniających pozycję odbiorców, pozwalających im na aktywne uczestnictwo w rynku energii i umożliwiających realny wpływ na wysokość ponoszonych przez nich kosztów oraz zwiększenie ochrony konsumentów na rynku energii i paliw gazowych.

Nowe regulacje przynoszą także ułatwienia dla działalności przedsiębiorstw energetycznych, m.in. stworzenie ram prawnych dla funkcjonowania zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Nowelizacja przewiduje też wprowadzenie rozwiązań w zakresie rozliczeń za energię elektryczną zwróconą do sieci trakcyjnej w następnie hamowania pojazdów trakcyjnych.

Rozwój magazynów energii – krok w stronę niskoemisyjności

Nowe zapisy zawierają też pakiet rozwiązań dla magazynów energii elektrycznej, w tym ujednolicenie ich definicji, obecnie różnych w różnych aktach prawnych. Magazynowanie zostanie zwolnione z obowiązków taryfowych. Magazyny o mocy do 10 MW nie będą wymagały koncesji. Instalacje powyżej 50 kW będą musiały być wpisane do rejestru magazynów odpowiedniego operatora.

Nowe przepisy zakładają ponadto, że w rozliczeniach za usługę przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej dla magazynu przyjmuje się regułę salda. Podstawą do rozliczeń stawki sieciowej ma być wyłącznie różnica pomiędzy ilością energii elektrycznej pobranej przez magazyn energii elektrycznej i energii ponownie wprowadzonej do sieci z tego magazynu, co określa się jako stratę w procesie magazynowania energii elektrycznej. Uzasadnieniem jest fakt, iż energia elektryczna wprowadzona z magazynu energii elektrycznej do sieci będzie zużyta przez odbiorcę końcowego, który będzie obciążony opłatą sieciową za tę ilość zużytej energii elektrycznej. Nowela likwiduje podwójne pobieranie opłat dystrybucyjnych i przesyłowych – za energię pobraną z sieci do magazynu i oddaną z magazynu do sieci. – Propozycja poparta wczoraj w Sejmie aż 443 głosami, oferuje pakiet rozwiązań eliminujący bariery prawne dla rozwoju magazynowania energii elektrycznej w Polsce – powiedziałminister Kurtyka.

Uporządkowane przepisy, sprawniejsza kontrola

Regulacje, ujęte w nowelizacji, gwarantują również sprawniejszą kontrolę i nadzór nad rynkiem energii, paliw gazowych i ciekłych. Proponowane zmiany mają także na celu uporządkowanie przepisów w zakresie koncesjonowania czy obowiązku posiadania instrukcji operatora systemu magazynowania przy świadczeniu usług magazynowania na rynku gazu. Nowa ustawa przyznaje Prezesowi URE kompetencje do uznawania kwalifikacji ww. osób nabytych w państwach członkowski UE, EFTA oraz Konfederacji Szwajcarskiej. Świadectwa będą tracić ważność w terminie 5 lat od dnia ich wydania, co zapewni odpowiednie bezpieczeństwo kwalifikacji ww. osób. – Co jednak najważniejsze, nowe przepisy są kompleksowo korzystne dla wszystkich odbiorców energii: konsumentów, magazynów energii czy przedsiębiorstw energetycznych, a także dla Krajowego Systemu Elektroenergetycznego – podkreślił szef resortu klimatu i środowiska.

Odzyskiwanie energii w sieci trakcyjnej

W Prawie energetycznym pojawi się też podstawa dla odzyskiwania – rekuperacji – energii elektrycznej wprowadzonej do sieci trakcyjnej w czasie hamowania pociągów czy tramwajów. Rozliczanie energii dostarczanej do sieci w następstwie hamowania pojazdu kolejowego, tramwaju lub trolejbusa będzie następowało na podstawie różnicy ilości energii elektrycznej pobranej i zwróconej przez danego odbiorcę.

Hybrydowe instalacje OZE

Wśród zmian wprowadzonych przez sejmową komisję znalazła się modyfikacja definicji hybrydowej instalacji OZE. Zmiana podnosi z 3504 do 5256 MWh/MW/rok łaczny stopień wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej zespołu hybrydowego.

Polska Agencja Prasowa/Ministerstwo klimatu i środowiska/Michał Perzyński

Senat poparł zmiany specustaw przesyłowych

Sejm w tym tygodniu znowelizował przepisy Prawa energetycznego, które zakładają m.in. stworzenie CSIRE, czyli centralnego systemu informacji rynku energii oraz wprowadzają harmonogram montażu inteligentnych liczników energii. Za nowelą opowiedziało się 443 posłów, trzech było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.

– Rozwiązania proponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w projekcie nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne, które jednogłośnie zostały przyjęte przez Sejm, są wynikiem wieloletniej pracy eksperckiej oraz szeregu konsultacji i uzgodnień z sektorem energetycznym. Usprawniają i digitalizują polską energetykę, dostosowując krajowe regulacje do prawa unijnego – powiedział Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.

Inteligentne rozwiązania dla polskiej energetyki

Nowela przewiduje harmonogram montażu przez operatorów systemu dystrybucyjnego energii elektrycznej (OSD) nowego typu liczników prądu – liczników zdalnego odczytu (liczników inteligentnych). Do końca 2023 roku otrzyma je co najmniej 15 procent odbiorców danego OSD, dwa lata później – 35 procent, na koniec 2027 roku wskaźnik ten ma wynosić co najmniej 65 roku, a do końca 2028 roku – co najmniej 80 procent. Dane z liczników o pobranej z sieci i oddanej do niej energii będą sumowane w okresach 15-minutowych. Gromadzone będą też dane o mocy, parametrach jakościowych i inne, których zbieranie będą przewidywać odrębne przepisy.

Akcja wymiany liczników u około 14 mln odbiorców przewidziana jest na 15 lat i ma kosztować łącznie ponad 11 mld zł. Kwoty tej nie wyłożą dostawcy – w wyższych rachunkach zapłacą ją klienci. Jednym ze źródeł finansowania akcji wymiany liczników mają być unijne środki dla inwestycji prorozwojowych w sektorze energetycznym.

Aktywny odbiorca, chroniony konsument, ułatwienia dla przedsiębiorstw

Inne najważniejsze zmiany, przewidziane w projekcie nowelizacji, to szereg rozwiązań wzmacniających pozycję odbiorców, pozwalających im na aktywne uczestnictwo w rynku energii i umożliwiających realny wpływ na wysokość ponoszonych przez nich kosztów oraz zwiększenie ochrony konsumentów na rynku energii i paliw gazowych.

Nowe regulacje przynoszą także ułatwienia dla działalności przedsiębiorstw energetycznych, m.in. stworzenie ram prawnych dla funkcjonowania zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Nowelizacja przewiduje też wprowadzenie rozwiązań w zakresie rozliczeń za energię elektryczną zwróconą do sieci trakcyjnej w następnie hamowania pojazdów trakcyjnych.

Rozwój magazynów energii – krok w stronę niskoemisyjności

Nowe zapisy zawierają też pakiet rozwiązań dla magazynów energii elektrycznej, w tym ujednolicenie ich definicji, obecnie różnych w różnych aktach prawnych. Magazynowanie zostanie zwolnione z obowiązków taryfowych. Magazyny o mocy do 10 MW nie będą wymagały koncesji. Instalacje powyżej 50 kW będą musiały być wpisane do rejestru magazynów odpowiedniego operatora.

Nowe przepisy zakładają ponadto, że w rozliczeniach za usługę przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej dla magazynu przyjmuje się regułę salda. Podstawą do rozliczeń stawki sieciowej ma być wyłącznie różnica pomiędzy ilością energii elektrycznej pobranej przez magazyn energii elektrycznej i energii ponownie wprowadzonej do sieci z tego magazynu, co określa się jako stratę w procesie magazynowania energii elektrycznej. Uzasadnieniem jest fakt, iż energia elektryczna wprowadzona z magazynu energii elektrycznej do sieci będzie zużyta przez odbiorcę końcowego, który będzie obciążony opłatą sieciową za tę ilość zużytej energii elektrycznej. Nowela likwiduje podwójne pobieranie opłat dystrybucyjnych i przesyłowych – za energię pobraną z sieci do magazynu i oddaną z magazynu do sieci. – Propozycja poparta wczoraj w Sejmie aż 443 głosami, oferuje pakiet rozwiązań eliminujący bariery prawne dla rozwoju magazynowania energii elektrycznej w Polsce – powiedziałminister Kurtyka.

Uporządkowane przepisy, sprawniejsza kontrola

Regulacje, ujęte w nowelizacji, gwarantują również sprawniejszą kontrolę i nadzór nad rynkiem energii, paliw gazowych i ciekłych. Proponowane zmiany mają także na celu uporządkowanie przepisów w zakresie koncesjonowania czy obowiązku posiadania instrukcji operatora systemu magazynowania przy świadczeniu usług magazynowania na rynku gazu. Nowa ustawa przyznaje Prezesowi URE kompetencje do uznawania kwalifikacji ww. osób nabytych w państwach członkowski UE, EFTA oraz Konfederacji Szwajcarskiej. Świadectwa będą tracić ważność w terminie 5 lat od dnia ich wydania, co zapewni odpowiednie bezpieczeństwo kwalifikacji ww. osób. – Co jednak najważniejsze, nowe przepisy są kompleksowo korzystne dla wszystkich odbiorców energii: konsumentów, magazynów energii czy przedsiębiorstw energetycznych, a także dla Krajowego Systemu Elektroenergetycznego – podkreślił szef resortu klimatu i środowiska.

Odzyskiwanie energii w sieci trakcyjnej

W Prawie energetycznym pojawi się też podstawa dla odzyskiwania – rekuperacji – energii elektrycznej wprowadzonej do sieci trakcyjnej w czasie hamowania pociągów czy tramwajów. Rozliczanie energii dostarczanej do sieci w następstwie hamowania pojazdu kolejowego, tramwaju lub trolejbusa będzie następowało na podstawie różnicy ilości energii elektrycznej pobranej i zwróconej przez danego odbiorcę.

Hybrydowe instalacje OZE

Wśród zmian wprowadzonych przez sejmową komisję znalazła się modyfikacja definicji hybrydowej instalacji OZE. Zmiana podnosi z 3504 do 5256 MWh/MW/rok łaczny stopień wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej zespołu hybrydowego.

Polska Agencja Prasowa/Ministerstwo klimatu i środowiska/Michał Perzyński

Senat poparł zmiany specustaw przesyłowych

Najnowsze artykuły