Środowisko

Skąd bierze się smog w Warszawie? (ANALIZA)

Skąd bierze się warszawski smog? W medialnej wokołosmogowej dyskusji zwraca się uwagę przede wszystkim na ‘niską emisję’, pochodzącą z domowych kominów i transport samochodowy. Gdzieniegdzie, dla uzupełnienia obrazu wskazuje się również na stołeczne elektrociepłownie. Sprawdziliśmy co mówią na ten temat dane ze stacji pomiarowych w Krakowie przy ul. Krasińskiego oraz w Warszawie przy ul. Kondratowicza i Al. Niepodległości – piszą eksperci Fundacji Paga Krystian Kowalewski i Michał Kuźniewski w ramach serii pt. Zabić smog na BiznesAlert.pl.

Uwagę zwraca przede wszystkim znaczne zwiększenie poziomów zanieczyszczeń PM10 w miesiącach zimowych (przekroczenia aż kilkukrotne!) oraz ich spadek wraz ze wzrostem temperatur. Zjawisko to dotyczy większości punktów pomiarowych i nie ma związku z obecnością w ich pobliżu zakładów przemysłowych, czy energetycznych, które zazwyczaj (za wyjątkiem ciepłowni i elektrociepłowni) w ciągu roku pracują na podobnym poziomie obciążenia. Dane pomiarowe  potwierdzają za to tezę o znacznym wpływie ‘niskiej emisji’ na poziom pyłu PM10 w powietrzu.

Smog w Warszawie. Grafika autorów

Nieco inaczej od pozostałych stacji wyglądają dane dla punktu znajdującego się w pobliżu Alei Niepodległości. Szczytowe wartości nie osiągają tam aż takich przekroczeń jak zmierzone na stacjach w Krakowie i na warszawskim Targówku (mimo to przekroczenia sięgają 3-krotności normy), przekroczenia wartości dopuszczalnej występują jednak znacznie częściej, również w miesiącach o wyższych temperaturach. Wobec faktu, że punkt pomiarowy ulokowany jest w pobliżu głównej arterii stolicy (według danych ZDM, przekrojowy ruch dobowy przez Al. Niepodległości wynosi 73 717 aut i jest jednym z najwyższych w Warszawie), wynik pomiarów jasno wskazuje na istotny wpływ transportu na powstawanie zjawiska smogu w Warszawie.

Smog w Warszawie. Grafika autorów

Analiza danych z wykresów nie pozwala jednak postawić tezy, jakoby za zjawisko smogu odpowiadały zakłady przemysłowe, bądź też elektrownie węglowe, pracujące z podobnym obciążeniem zarówno latem jak i zimą. Warto zauważyć, że istotnie “warszawski” smog różni się od “krakowskiego” – nie tylko z uwagi na ukształtowanie okolicy obu miast, ale również na mechanizm powstawania – dane ze stacji przy Al. Niepodległości wskazują na duży udział transportu w emisji pyłów do atmosfery.


Powiązane artykuły

Ulewy i tornada w USA odcięły mieszkańców od energii

W sobotę i niedzielę stan Minnesota doświadczył ulew, które stworzyły ryzyko powodzi. Dodatkowo zarejestrowano tornada, które pozbawiły prawie 50 tysięcy...

Mięso niezgody. Greenpeace zarzuca niemieckim sklepom szkodliwe emisje

Według badań Greenpeace, zakłady mięsne niemieckich sieci Edeka, Kaufland i Rewe emitują rocznie ponad 10 milionów ton CO2, tyle co...

Niemieckie ciężarówki boją się opłat za klimat

  Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) wyraziło obawy o wysokie grzywny liczone w miliardach euro ze względu na wygórowane cele...

Udostępnij:

Facebook X X X