icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Szefowie Boeinga i Airbusa ostrzegają rząd USA, że 5G może być niebezpieczne dla samolotów

Szefowie dwóch największych producentów samolotów na świecie, Boeinga i Airbusa, wezwali rząd USA do opóźnienia wprowadzenia nowych usług telefonicznych 5G. Ostrzegają, że technologia ta może mieć „ogromny negatywny wpływ na przemysł lotniczy”. Wcześniej pojawiały się obawy, że bezprzewodowa sieć 5G w paśmie C może zakłócać elektronikę samolotów. Amerykańscy giganci telekomunikacyjni AT&T i Verizon mają wdrożyć usługi 5G 5 stycznia.

Lotnictwo a 5G

– Zakłócenia 5G mogą niekorzystnie wpłynąć na zdolność samolotów do bezpiecznej eksploatacji – napisali szefowie Boeinga i Airbus Americas, Dave Calhoun i Jeffrey Knittel, we wspólnym liście do amerykańskiego sekretarza ds. transportu Pete’a Buttigiega. Powołali się oni na badania przeprowadzone przez grupę handlową Airlines for America, które wykazały, że gdyby w 2019 roku obowiązywały przepisy Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) dotyczące 5G, około 345 tysięcy lotów pasażerskich i 5 400 lotów cargo miałoby opóźnienia, zmiany trasy lub odwołania. Przemysł lotniczy i FAA zgłosiły obawy dotyczące potencjalnych zakłóceń 5G z wrażliwym sprzętem lotniczym, takim jak radiowe mierniki wysokości. – Airbus i Boeing współpracują z innymi interesariuszami branży lotniczej w USA, aby zrozumieć potencjalne zakłócenia 5G z wysokościomierzami radiowymi. Propozycja bezpieczeństwa lotniczego w celu złagodzenia potencjalnych zagrożeń została przedłożona do rozpatrzenia do Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych – powiedział Airbus w oświadczeniu.

W tym miesiącu FAA wydała dyrektywy zdatności do lotu ostrzegające, że zakłócenia 5G mogą skutkować przekierowaniami lotów. Agencja zaznaczyła, że przekaże więcej informacji przed datą wprowadzenia 5 stycznia. W listopadzie AT&T i Verizon opóźniły komercyjne uruchomienie usługi bezprzewodowej w paśmie C o miesiąc do 5 stycznia i przyjęły środki ostrożności w celu ograniczenia zakłóceń. Koncerny przemysłu lotniczego przekazały, że środki ostrożności są niewystarczające, a Boeing i Airbus twierdzą, że złożyły kontrpropozycję, która ograniczy transmisję komórkową wokół lotnisk i innych strategicznych obiektów.

BBC/Michał Perzyński

Szefowie dwóch największych producentów samolotów na świecie, Boeinga i Airbusa, wezwali rząd USA do opóźnienia wprowadzenia nowych usług telefonicznych 5G. Ostrzegają, że technologia ta może mieć „ogromny negatywny wpływ na przemysł lotniczy”. Wcześniej pojawiały się obawy, że bezprzewodowa sieć 5G w paśmie C może zakłócać elektronikę samolotów. Amerykańscy giganci telekomunikacyjni AT&T i Verizon mają wdrożyć usługi 5G 5 stycznia.

Lotnictwo a 5G

– Zakłócenia 5G mogą niekorzystnie wpłynąć na zdolność samolotów do bezpiecznej eksploatacji – napisali szefowie Boeinga i Airbus Americas, Dave Calhoun i Jeffrey Knittel, we wspólnym liście do amerykańskiego sekretarza ds. transportu Pete’a Buttigiega. Powołali się oni na badania przeprowadzone przez grupę handlową Airlines for America, które wykazały, że gdyby w 2019 roku obowiązywały przepisy Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) dotyczące 5G, około 345 tysięcy lotów pasażerskich i 5 400 lotów cargo miałoby opóźnienia, zmiany trasy lub odwołania. Przemysł lotniczy i FAA zgłosiły obawy dotyczące potencjalnych zakłóceń 5G z wrażliwym sprzętem lotniczym, takim jak radiowe mierniki wysokości. – Airbus i Boeing współpracują z innymi interesariuszami branży lotniczej w USA, aby zrozumieć potencjalne zakłócenia 5G z wysokościomierzami radiowymi. Propozycja bezpieczeństwa lotniczego w celu złagodzenia potencjalnych zagrożeń została przedłożona do rozpatrzenia do Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych – powiedział Airbus w oświadczeniu.

W tym miesiącu FAA wydała dyrektywy zdatności do lotu ostrzegające, że zakłócenia 5G mogą skutkować przekierowaniami lotów. Agencja zaznaczyła, że przekaże więcej informacji przed datą wprowadzenia 5 stycznia. W listopadzie AT&T i Verizon opóźniły komercyjne uruchomienie usługi bezprzewodowej w paśmie C o miesiąc do 5 stycznia i przyjęły środki ostrożności w celu ograniczenia zakłóceń. Koncerny przemysłu lotniczego przekazały, że środki ostrożności są niewystarczające, a Boeing i Airbus twierdzą, że złożyły kontrpropozycję, która ograniczy transmisję komórkową wokół lotnisk i innych strategicznych obiektów.

BBC/Michał Perzyński

Najnowsze artykuły