AlertCyberprzestrzeńLotniska

Szefowie Boeinga i Airbusa ostrzegają rząd USA, że 5G może być niebezpieczne dla samolotów

Szefowie dwóch największych producentów samolotów na świecie, Boeinga i Airbusa, wezwali rząd USA do opóźnienia wprowadzenia nowych usług telefonicznych 5G. Ostrzegają, że technologia ta może mieć „ogromny negatywny wpływ na przemysł lotniczy”. Wcześniej pojawiały się obawy, że bezprzewodowa sieć 5G w paśmie C może zakłócać elektronikę samolotów. Amerykańscy giganci telekomunikacyjni AT&T i Verizon mają wdrożyć usługi 5G 5 stycznia.

Lotnictwo a 5G

– Zakłócenia 5G mogą niekorzystnie wpłynąć na zdolność samolotów do bezpiecznej eksploatacji – napisali szefowie Boeinga i Airbus Americas, Dave Calhoun i Jeffrey Knittel, we wspólnym liście do amerykańskiego sekretarza ds. transportu Pete’a Buttigiega. Powołali się oni na badania przeprowadzone przez grupę handlową Airlines for America, które wykazały, że gdyby w 2019 roku obowiązywały przepisy Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) dotyczące 5G, około 345 tysięcy lotów pasażerskich i 5 400 lotów cargo miałoby opóźnienia, zmiany trasy lub odwołania. Przemysł lotniczy i FAA zgłosiły obawy dotyczące potencjalnych zakłóceń 5G z wrażliwym sprzętem lotniczym, takim jak radiowe mierniki wysokości. – Airbus i Boeing współpracują z innymi interesariuszami branży lotniczej w USA, aby zrozumieć potencjalne zakłócenia 5G z wysokościomierzami radiowymi. Propozycja bezpieczeństwa lotniczego w celu złagodzenia potencjalnych zagrożeń została przedłożona do rozpatrzenia do Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych – powiedział Airbus w oświadczeniu.

W tym miesiącu FAA wydała dyrektywy zdatności do lotu ostrzegające, że zakłócenia 5G mogą skutkować przekierowaniami lotów. Agencja zaznaczyła, że przekaże więcej informacji przed datą wprowadzenia 5 stycznia. W listopadzie AT&T i Verizon opóźniły komercyjne uruchomienie usługi bezprzewodowej w paśmie C o miesiąc do 5 stycznia i przyjęły środki ostrożności w celu ograniczenia zakłóceń. Koncerny przemysłu lotniczego przekazały, że środki ostrożności są niewystarczające, a Boeing i Airbus twierdzą, że złożyły kontrpropozycję, która ograniczy transmisję komórkową wokół lotnisk i innych strategicznych obiektów.

BBC/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Niemcy z pomocą Australijczyków chcą zostać surowcowym liderem

Niemcy pragną być europejskim liderem w poszukiwaniach surowców dla swojego przemysłu. Uruchomiły fundusz surowcowy, który ma wspierać zmierzające w tym...
ChatGPT. Fot. Freepik

Awaria ChatGPT sparaliżowała pracę tysięcy osób

Wtorkowa awaria ChatuGPT, modelu językowego do generowania tekstów przy pomocy sztucznej inteligencji, wpłynęła na pracę tysięcy osób – wynika z...

Rosja nie odpali kradzionej elektrowni jądrowej na Ukrainie. Na razie

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) poinformowała, że Zaporoska Elektrownia Jądrowa, największy tego typu obiekt na Ukrainie, nie ma warunków do...

Udostępnij:

Facebook X X X