icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Szmit: Zapytamy MIR o Rail Baltica

9-13 mld euro – taki może być koszt kolejowego połączenia stolicy Estonii z Helsinkami. Władze Estonii i Finlandii myślą o budowie tunelu pod Zatoką Fińską. Według powstałego wstępnego studium wykonalności, tunel miałby długość około 50 km. Lada dzień kraje bałtyckie powinny złożyć pierwsze wnioski o dofinansowanie budowy Rail Baltiki w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” – napisał Kurier Kolejowy. Planowana inwestycja stanowiłaby przedłużenie linii kolejowej Rail Baltica, łączącej Niemcy i Polskę z krajami bałtyckimi. Czy projekt tunelu przyspieszy ślimaczące się prace nad Rail Baltica w Polsce?

– Rail Baltica stanowi inwestycję kolejową o znaczeniu strategicznym dla Polski, jak i dla całej Europy. Powstanie tej linii będzie okazją do związania nowych państw na wschodzie Unii Europejskiej z jej „starymi” członkami na zachodzie naszego kontynentu – uważa w rozmowie z naszym portalem pos. Jerzy Szmit (PiS), członek sejmowej komisji infrastruktury.

W jego przekonaniu Polska jest wciąż słabo komunikacyjnie związana z zachodnimi państwami UE, mimo, że należymy do Unii już ponad 10 lat.
– Integracja naszego systemu komunikacyjnego z resztą UE, zarówno kolejowa, jak i drogowa, stoi wciąż na zbyt słabym poziomie – twierdzi pos. Jerzy Szmit. – Mamy zbyt mało zwłaszcza kolejowych połączeń z Warszawy i innych dużych polskich miast z resztą Europy. Wobec tego tym bardziej potrzebne nam są dobre połączenia ze wschodem i północnym-wschodem. W ten sposób Polska stałaby się krajem, w którym krzyżują się międzynarodowe linie komunikacyjne.

Zdaniem posła, dzięki temu, że nasi przedsiębiorcy od pewnego momentu zaczęli prężnie działać na rynku przewozów drogowych, obecnie Polska stała się drugim przewoźnikiem drogowym w Europie.

– Stało się to możliwe także dzięki położeniu Polski – uważa Szmit. – Można je wykorzystać także w przewozach kolejowych. Musi tylko powstać odpowiednia infrastruktura kolejowa. Mam wobec tego nadzieję, że przyspieszenie prac nad budową Rail Baltica wreszcie nastąpi. Myślę też, że będziemy o tę inwestycje pytać ministerstwo infrastruktury wspólnie z innymi posłami PiS z sejmowej komisji infrastruktury, w kontekście tego na ile projekt inwestycji fińsko-estońskiej może przyspieszyć realizację Rail Baltica. Jak również o ustalenie jej ostatecznego przebiegu i podjęcie prac na faktycznym połączeniem Polski z krajami bałtyckimi – kończy poseł.

9-13 mld euro – taki może być koszt kolejowego połączenia stolicy Estonii z Helsinkami. Władze Estonii i Finlandii myślą o budowie tunelu pod Zatoką Fińską. Według powstałego wstępnego studium wykonalności, tunel miałby długość około 50 km. Lada dzień kraje bałtyckie powinny złożyć pierwsze wnioski o dofinansowanie budowy Rail Baltiki w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” – napisał Kurier Kolejowy. Planowana inwestycja stanowiłaby przedłużenie linii kolejowej Rail Baltica, łączącej Niemcy i Polskę z krajami bałtyckimi. Czy projekt tunelu przyspieszy ślimaczące się prace nad Rail Baltica w Polsce?

– Rail Baltica stanowi inwestycję kolejową o znaczeniu strategicznym dla Polski, jak i dla całej Europy. Powstanie tej linii będzie okazją do związania nowych państw na wschodzie Unii Europejskiej z jej „starymi” członkami na zachodzie naszego kontynentu – uważa w rozmowie z naszym portalem pos. Jerzy Szmit (PiS), członek sejmowej komisji infrastruktury.

W jego przekonaniu Polska jest wciąż słabo komunikacyjnie związana z zachodnimi państwami UE, mimo, że należymy do Unii już ponad 10 lat.
– Integracja naszego systemu komunikacyjnego z resztą UE, zarówno kolejowa, jak i drogowa, stoi wciąż na zbyt słabym poziomie – twierdzi pos. Jerzy Szmit. – Mamy zbyt mało zwłaszcza kolejowych połączeń z Warszawy i innych dużych polskich miast z resztą Europy. Wobec tego tym bardziej potrzebne nam są dobre połączenia ze wschodem i północnym-wschodem. W ten sposób Polska stałaby się krajem, w którym krzyżują się międzynarodowe linie komunikacyjne.

Zdaniem posła, dzięki temu, że nasi przedsiębiorcy od pewnego momentu zaczęli prężnie działać na rynku przewozów drogowych, obecnie Polska stała się drugim przewoźnikiem drogowym w Europie.

– Stało się to możliwe także dzięki położeniu Polski – uważa Szmit. – Można je wykorzystać także w przewozach kolejowych. Musi tylko powstać odpowiednia infrastruktura kolejowa. Mam wobec tego nadzieję, że przyspieszenie prac nad budową Rail Baltica wreszcie nastąpi. Myślę też, że będziemy o tę inwestycje pytać ministerstwo infrastruktury wspólnie z innymi posłami PiS z sejmowej komisji infrastruktury, w kontekście tego na ile projekt inwestycji fińsko-estońskiej może przyspieszyć realizację Rail Baltica. Jak również o ustalenie jej ostatecznego przebiegu i podjęcie prac na faktycznym połączeniem Polski z krajami bałtyckimi – kończy poseł.

Najnowsze artykuły