Energetyka

Szwedzi budują wyjątkową fabrykę stali. 95 procent mniej emisji

Niskoemisyjna huta stali Stegra w Boden na północy Szwecji; źródło: stegra.com

Niskoemisyjna huta stali Stegra w Boden na północy Szwecji. Źródło: Stegra.com

Francuski fundusz zwrócił się do rządu Szwecji o wsparcie finansowe sięgające nawet 150 mln euro. Firma buduje w Boden nowoczesną hutę wykorzystującą wodór, aby ostatecznie zredukować emisje CO2 o 95 procent w porównaniu z tradycyjną produkcją stali. Projekt boryka się jednak z rosnącymi kosztami, dlatego inwestorzy poszukują dodatkowego finansowania.

Według doniesień Francuskiej Agencji Prasowej (AFP), fundusz inwestycyjny z Francji – Hy24, który jest udziałowcem szwedzkiej firmy Stegra, poprosił szwedzki rząd o pomoc. Ma ono dotyczyć dodatkowych środków na wsparcie startupu, zajmującego się produkcją stali niskoemisyjnej, który w chwili obecnej poszukuje finasowania z powodu przekroczonych kosztów.

Wsparcie może wynieść nawet 150 milionów Euro. Stegra buduje hutę w Boden, na dalekiej północy Szwecji, która będzie produkować stal w technologii, redukującej emisję CO2 o 95 procent w porównaniu z metodami tradycyjnymi. Huta będzie wykorzystywać wodór oraz energią odnawialną. Rozpoczęcie produkcji jest planowane na pierwszy kwartał 2027 roku i docelowo firma chce produkować 3,5 miliona ton stali rocznie. 

Dodatkowe wsparcie państwa szwedzkiego

Projekt niskoemisyjnej huty został już ukończony w 60 procentach. Miesiąc temu Stegra ogłosiła chęć pozyskania 910 milionów Euro w celu pokrycia wyższych kosztów. W tej chwili szwedzka firma liczy na 150 milionów Euro w ramach pakietu pomocowego, zatwierdzonego przez Unię Europejską (UE).  Pierre-Étienne Franc, dyrektor generalny funduszu Hy24 w wywiadzie dla AFP stwierdził, że z uwagi na znaczenie tego projektu dla szwedzkiego przemysłu i reputacji w Europie, scenariusz braku finansowania byłby bardzo niepokojący.

Dodał także, że dodatkowe wsparcie uruchomiłoby większą pomoc ze strony banków  oraz inwestorów kapitałowych. W Stegrę zainwestowano już w sumie 6,5 miliarda Euro. Brak inwestycji mógłby spowodować, że podzieliłaby los Northvolta, szwedzkiego producenta baterii, który nie otrzymał żadnej pomocy od rządu Szwecji i zbankrutował. Władze w Sztokholmie nie skomentowały jeszcze tej sprawy, ale minister energii Ebba Busch w październiku w wywiadzie dla gazety Dagens Industri stwierdziła, że „chęć inwestowania jest nadal silna, a kierunek transformacji przemysłowej pozostaje niezmieniony”. 

Huta stali, wykorzystująca wodór zasilany energią odnawialną

Jak podaje portal ESG News, zakład w Boden ma produkować stal z wykorzystaniem wodoru, wytwarzanego na miejscu z odnawialnych źródeł energii (OZE) – z energii elektrycznej i wody z elektrowni wodnych i wiatrowych. Eliminowałoby to potrzebę stosowania węgla i zancznie redukowało emisję dwutlenku węgla,  poprzez emitowanie pary wodnej zamiast CO2. 

Ważne dla Szwedów jest to, że byłoby to zgodne z celami klimatycznymi UE i Planem Przemysłowym Zielonego Ładu, który polega na dekarbonizacji przemysłu ciężkiego. ESG News podkreśla, że produkcja zielonego wodoru jest kosztowna, a branże takie jak przemysł stalowy i transport borykają się z poważnymi przeszkodami finansowymi, aby rozwijać niskoemisyjne rozwiązania. Ukończenie budowy w Boden będzie zdaniem portalu, „kluczowym wskaźnikiem zaufania rynku do opłacalności komercyjnej zielonego wodoru.”

Zdaniem ESG News „sukces tego projektu zapewniłby Szwecji pozycję lidera w dziedzinie konkurencyjności zielonego przemysłu, oferując model integracji energii odnawialnej, produkcji wodoru i produkcji stali w ramach jednego systemu.” Potwierdza to także prezes Stegry Henrik Henriksson, który stwierdził, że strategia firmy „ nie polega wyłącznie na produkcji zielonej stali, ale na zdefiniowaniu na nowo całego łańcucha wartości na rzecz zrównoważonego rozwoju przemysłu”.

Współpraca z firmą Scania

Przedsięwzięcie poprowadzi Henrik Henriksson, który jest byłym dyrektorem generalnym Scanii i który był uważany za jednego z najbardziej wizjonerskich i aktywnych liderów społeczności biznesowej. Na stronie internetowej Stegry przytaczane są o nim opinie, że przewodzi działaniom na rzecz walki ze zmianami klimatu i dąży do świata bez emisji paliw kopalnych. Anders Williamsson, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. zakupów w firmie Scania docenia współpracę przy tym projekcie, podając następujące argumenty: „Ciężarówka Scania waży około sześciu ton, a pięć z nich to stal, która obecnie, niestety, jest produkowana ze znacznym śladem węglowym. Inwestując w H2 Green Steel i nawiązując z nią współpracę, jeszcze bardziej przyspieszamy proces tworzenia produktów bezemisyjnych w całym łańcuchu wartości.”

Marcin Jóźwicki


Powiązane artykuły

Uroczystość podpisania listów intencyjnych. Fot. ARP

Agencja Rozwoju Przemysłu wesprze sektor obronny. Są trzy deklaracje

Agencja Rozwoju Przemysłu podpisała trzy listy intencyjne w sektorze obronnym. Celem każdego z tych porozumień, jak podkreśla ARP, ma być...

Co z ciepłem dla Sosnowca? Dowiemy się w następnym sezonie

GIOŚ wstrzymał egzekucję kary nałożonej na Elektrociepłownię Zagłębie Dąbrowskie. Czynności zostały wstrzymane do czasu rozpatrzenia skargi spółki przez sąd. Inspektorat...

Ceny ropy idą w górę. Co dalej zależy od sankcji Trumpa

Ceny ropy na globalnych giełdach paliw idą w górę, a inwestorzy skupiają uwagę na zbliżającym się terminie nałożenia sankcji USA...

Udostępnij:

Facebook X X X