Alert

TerraCycle: Jak zarabiać na odpadach?

Jak możemy przeczytać na stronie TerraCycle, organizacji zajmującej się szeroko rozumianymi odpadami, „ponad 63 milionów ludzi w 20 krajach przyczyniły się do zebrania i recyklingu odpadów z których udało się wygenerować ponad 15 milionów dolarów na cele charytatywne na całym świecie.”

Taki właśnie potencjał drzemie w odpadach. Przykład działalności TerraCycle pokazuje, że aby osiągać wysokie poziomy recyklingu nie można działać jednotorowo. Założona w 2001 roku przez Toma Szaky TerraCycle realizuje działania skierowane zarówno do dzieci i szkół jak i do samorządów, miast i przemysłu. Eliminowanie strat związanych z odpadami jest nadrzędnym celem organizacji. Szacunek z jakim założyciel podchodzi do środowiska i skuteczność działania pozwoliły mu w ciągu 15 lat rozwinąć skrzydła na tyle, by przedstawicielstwa TerraCycle pojawiły się w 20 krajach świata.

Szaky stawia na wymianę doświadczeń i udostępnianie sprawdzonych rozwiązań. W tym celu zbudował nowoczesne platformy internetowe pozwalające zamawiać usługi, pobierać aplikacje, zapoznawać się z różnymi rozwiązaniami, które wdrażane są na świecie.

Szaky doradza także światowym markom co zrobić aby budować swój wizerunek w oparciu o postulaty zrównoważonego rozwoju. Zaangażowanie konsumentów poprzez odpowiednio przygotowane aplikacje mobilne, zaprojektowane witryny internetowe czy też celowo prowadzoną narrację pokazują, że łatwiej osiągać w biznesie uczciwie postawione cele. Połączenie świata biznesu, ochrony środowiska i bezpośredni kontakt z klientami powoduje, że możliwości podejmowania działań jest nieskończenie wiele.

Powrót, niejako, do korzeni w biznesie pozwala pomóc nowym firmom wykreować marki, które szybko budzą zaufanie. Gospodarka cyrkularna w takim wydaniu to naturalny proces. Pojawianie się w sklepach kolekcji opierających się o materiały pozyskane z recyklingu jest dla klientów emocjonujące, a ich sukces udowadnia tezę, że dobrze zakomunikowane potrzeby środowiska są rozumiane i respektowane przez świadomych klientów.

Klienci, którzy w ostatnich latach przyzwyczaili się do zakupów online, teraz znajdują ponownie radość w odwiedzaniu sklepów, w których mogą zostawić odpady a w zamian otrzymać rabat lub specjalną ofertę. To pozwala sklepom budować silniejsze relacje z klientami a klienci czują, że aktywnie uczestniczą w procesie ochrony środowiska.

Co ciekawe ludzie są skłonni zapłacić więcej za produkty, które zostały wytworzone na bazie odpadów lub w sposób, który jest mniej szkodliwy dla środowiska. Dlatego w większości „sieciówek” dostępne są linie odzieży z ekologicznej bawełny, z bawełny pochodzącej z recyklingu, odzież szyta z poszanowaniem praw pracowniczych. Jednak rynek sprawiedliwego handlu i odpowiedzialnego handlu należy także do niewielkich, nie mających globalnego zasięgu firm (choć powiedzmy sobie szczerze, w dobie sprzedaży w sieci, fraza „globalny zasięg” zyskuje inny wymiar).

Jak zapewniają eksperci czekają nas wielkie zmiany w handlu i konsumpcji. Im bardziej powszechny będzie internet rzeczy, im bardziej świadomie będziemy konsumować i im bardziej będziemy realizować postulaty ekonomii w obiegu zamkniętym tym mniej będziemy szkodzić środowisku, a właśnie o to chodzi takim firmom jak TerraCycle.

TerraCycle


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Poznań to nie jest miasto dla przedszkolaków

Inwestycja w nowe przedszkole na poznańskim Grunwaldzie zamieniła się w wielomiesięczną batalię z Urzędem Miasta. Z jednej strony – determinacja...

Udostępnij:

Facebook X X X