Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych tekstów mijającego tygodnia (15-19.03.2021).
1. Jakóbik: Kaganiec zadziała na Nord Stream 2, nawet jeśli ma słać wodór. Polska musi działać
– Komisja Europejska chce, by regulacje będące kagańcem na sporny projekt Nord Stream 2 rozciągały się także na tak zwane gazy odnawialne, czyli wodór i biogaz. To szansa na ograniczenie wpływu Gazpromu nawet, jeśli zdołałby ukończyć ten gazociąg, a potem słać nim gaz i wodór we współpracy z Niemcami. Polska musi działać – pisze Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl.
2. Jakóbik: Dlaczego benzyna kosztuje znów ponad pięć złotych za litr? (ANALIZA)
– Benzyna na niektórych stacjach paliw w Polsce kosztuje już dużo ponad 5 złotych. Obniżka ceny jest prawdopodobna, ale możemy na nią jeszcze poczekać – pisze Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl.
3. Mielczarski: Ceny uprawnień do emisji CO2 wymknęły się spod kontroli. Czas zatrzymać to szaleństwo
– Handel emisjami CO2 spełniał swój cel do momentu, kiedy ceny nie przekraczały 20 euro za tonę. Dzisiaj, kiedy wynoszą 40 euro mechanizm ten ma destrukcyjny wpływ na energetykę wielu państw, w tym Polski – mówi prof. Władysław Mielczarski z Politechniki Łódzkiej w rozmowie z BiznesAlert.pl.
4. Jakóbik: Niemcy mogą uderzyć w atom w Polsce, więc nie warto spierać się z Francją
– Długoterminowe interesy powinny łączyć Polskę i Francję w oporze przeciwko pomysłowi denuklearyzacji Europy przedstawionym przez Niemcy nawet jeśli jest to tylko element wewnętrznej gry politycznej przed wyborami parlamentarnymi jesienią 2021 roku. Berlin mógłby uderzyć w model finansowy polskiego atomu – pisze Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl.
5. Czyżewski: Przejęcie Lotosu przez Orlen to odpowiedź na globalne trendy na rynkach ropy i paliw płynnych (ROZMOWA)
Przywrócenie opłacalności produkcji w europejskich rafineriach wymaga dalszych redukcji mocy, szacowanych do 2025 roku na 1 350 000 baryłek dziennie. Najbardziej narażone na ryzyko zamknięcia są samodzielne rafinerie, utrzymujące się z przerobu ropy. W tej grupie znalazłaby się rafineria Lotosu, ponieważ nawet wysoka sprawność, nie chroni jej przed brakiem rentowności przerobu, spowodowanym czynnikami rynkowymi. Patrząc więc na przejęcie Lotosu przez Orlen z perspektywy zmian zachodzących w globalnym i europejskim przemyśle rafineryjnym, ta transakcja chroni ją przed możliwym zamknięciem – powiedział dr Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen w rozmowie z BiznesAlert.pl.