icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Unia chce więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych w Europie

Unia Europejska ostatecznie przyjęła nowe przepisy, dzięki którym w najbliższych latach w całej Europie powstanie więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Ma to pozwolić sektorowi transportu znacznie ograniczyć swój ślad węglowy. Chodzi o rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR).

– Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii Fit for 55. Przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe – powiedziała Raquel Sanchez Jimenez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.

Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 roku.

Nowe przepisy zakładają:

  • Do 2025 roku należy zainstalować co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych.
  • Do 2030 roku we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki.
  • Do 2030 roku porty morskie przyjmujące pewną minimalną liczbę dużych statków pasażerskich lub kontenerowców muszą zapewnić im dostęp do energii elektrycznej pobieranej z lądu.
  • Do 2025 roku lotniska muszą zapewnić samolotom podczas postoju elektryczność przy wszystkich bramkach, a do 2030 roku przy wszystkich stanowiskach oddalonych.
  • W punktach ładowania i tankowania użytkownicy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste. Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.

Nowe rozporządzenie, przyjęte w środę formalnie przez Radę, zostanie opublikowane jesienią w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Nowe przepisy zaczną obowiązywać sześć miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu Fit for 55, przedstawionego przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 roku. Ma on do 2030 roku zmniejszyć unijne emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 procent w porównaniu z poziomem z 1990 roku, a do 2050 roku zapewnić UE neutralność klimatyczną.

Polska Agencja Prasowa / Jacek Perzyński

Tretyn: Czy Polska jest gotowa na elektromobilność?

Unia Europejska ostatecznie przyjęła nowe przepisy, dzięki którym w najbliższych latach w całej Europie powstanie więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Ma to pozwolić sektorowi transportu znacznie ograniczyć swój ślad węglowy. Chodzi o rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR).

– Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii Fit for 55. Przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe – powiedziała Raquel Sanchez Jimenez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej.

Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 roku.

Nowe przepisy zakładają:

  • Do 2025 roku należy zainstalować co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych.
  • Do 2030 roku we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki.
  • Do 2030 roku porty morskie przyjmujące pewną minimalną liczbę dużych statków pasażerskich lub kontenerowców muszą zapewnić im dostęp do energii elektrycznej pobieranej z lądu.
  • Do 2025 roku lotniska muszą zapewnić samolotom podczas postoju elektryczność przy wszystkich bramkach, a do 2030 roku przy wszystkich stanowiskach oddalonych.
  • W punktach ładowania i tankowania użytkownicy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste. Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.

Nowe rozporządzenie, przyjęte w środę formalnie przez Radę, zostanie opublikowane jesienią w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Nowe przepisy zaczną obowiązywać sześć miesięcy po wejściu w życie.

Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu Fit for 55, przedstawionego przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 roku. Ma on do 2030 roku zmniejszyć unijne emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 procent w porównaniu z poziomem z 1990 roku, a do 2050 roku zapewnić UE neutralność klimatyczną.

Polska Agencja Prasowa / Jacek Perzyński

Tretyn: Czy Polska jest gotowa na elektromobilność?

Najnowsze artykuły