Media

Ukraińscy dziennikarze o AI w pracy redakcyjnej

Sztuczna inteligencja i człowiek. Fot. Freepik

Sztuczna inteligencja i człowiek. Fot. Freepik

W południowo-zachodniej części Ukrainy dziennikarze oraz trenerka medialna Wiktoria Osynska wzięli udział w sesji szkoleniowej dotyczącej sztucznej inteligencji. Spotkanie zorganizowało Zjednoczone Centrum Solidarności Zachodnioukraińskich Dziennikarzy (JSC) Narodowego Związku Dziennikarzy Ukrainy (NUJU).

W napadniętym przez wojska rosyjskie kraju, dziennikarze starają się, mimo wszystko, dyskutować o innych niż wojna problemach ważnych mediów. Kwestia AI dotyczy jednak dezinformacji, którą moskiewscy najeźdźcy starają się szerzyć podczas trwającej trzy lata rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Etyka

Przesiedleni dziennikarze, przedstawiciele lokalnych mediów i studenci-dziennikarze dyskutowali o znaczeniu opanowania i wykorzystania narzędzi AI w codziennej pracy dziennikarskiej.

„Organizacje medialne muszą zadbać o to, aby interakcja między dziennikarzami a sztuczną inteligencją była jak najbardziej etyczna, ponieważ narzędzia sztucznej inteligencji mogą prowadzić do ustalania pozycji w rankingu społecznym, rozprzestrzeniania dezinformacji i innych naruszeń praw jednostki” –  powiedziała w relacji portalu NUJU Wiktoria Osynska .

Nadzór

Ukraińskie media często zwracają uwagę że teksty, obrazy i filmy tworzone przez sztuczną inteligencję są już częścią postów użytkowników mediów społecznościowych i materiałów  głównych mediów. Redakcje wykorzystują AI m.in. do zbierania i analizy danych, tworzenia treści i interakcji z odbiorcami.

„Aby wyposażyć media w algorytmy odpowiedzialnej interakcji z AI, próbuje się tworzyć dokumenty opisujące zasady interakcji. Najważniejszy jest priorytet ludzkiego <<nadzoru>> podczas generowania treści za pomocą AI” – mówi Osynska

„W praktyce oznacza to opracowanie i publikację własnych standardów korzystania ze sztucznej inteligencji , etykietowania tekstów, zdjęć i filmów generowanych za pomocą sztucznej inteligencji , a także wyraźnego rozróżnienia treści tworzonych przez autorów od treści generowanych za pomocą sieci neuronowych” – zauważyła ekspertka.

hub/ NUJU/ JSC


Powiązane artykuły

W TVP w kampanii wyborczej 78 proc. czasu dla polityków miała koalicja rządząca

Od kwietnia do czerwca br. w TVP w likwidacji 78 proc. czasu antenowego poświęconego polityce przypadło przedstawicielom koalicji rządzącej. W...
założyciel i właściciel Cyfrowego Polsatu

Spór o miliardy Zygmunta Solorza to prawdziwa awantura o kasę – giełda reaguje

Czy konflikt w rodzinie Zygmunta Solorza może przerodzić się w kłopoty spółek kontrolowanych dotąd przez miliardera? Eksperci przekonują, że inwestorzy...

Media publiczne nadal w likwidacji, a nowej ustawy nie ma

Nowa ustawa medialna nie zakończy procesu likwidacji TVP, PR i PAP – przekazało Biznes Alertowi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego....

Udostępnij:

Facebook X X X