InfrastrukturaOnetOpiniePrawoWykop

Jachnik-Czarnecka: Partnerstwo publiczno-prywatne, czyli jak budować megaprojekty swobodnie

– Wśród inwestycji przewidzianych do realizacji w oparciu o formę PPP (Partnerstwa Publiczno-Prywatnego) popularność zdobywają obecnie inwestycje hybrydowe, ze wsparciem finansowania z unijnych programów rozwojowych czy też udzielanych pożyczek. Beneficjentem tych środków jest Podmiot Publiczny, który redystrybuować może je następnie na Partnera prywatnego i to nie koniecznie po zakończeniu fazy budowlanej projektu – pisze Kamila Jachnik-Czarnecka, radca prawny, Senior Associate w praktyce Infrastruktura w kancelarii Kochański & Partners.

  • Ustawa PZP definiuje zamówienie jako umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym (podmiot publiczny) a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług (art. 7 pkt 32 ustawy PZP).
  • Warto przypomnieć, że zasadniczym elementem projektu PPP, w zależności od jego specyfiki, mogą być albo roboty budowlane albo usługi, dlatego, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy PZP projekty takie będą odpowiednio kwalifikowane jako zamówienia na roboty budowlane albo zamówienia na usługi.
  • Szczególną uwagę do wylistowanych powyżej wyłączeń stosowania ustawy PZP powinny skierować strony zamierzające zawrzeć umowę w trybie PPP w przypadku, gdy zazna ona pewnych modyfikacji w porównaniu do opisanego powyżej schematu relacji stron umowy PPP.

Czy podmiot publiczny, decydując się na skorzystanie z formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) jest zobligowany do stosowania norm wynikających z ustawy z dnia 11 września 2019 roku prawo zamówień publicznych (ustawa PZP)? A jeśli tak, to czy musi uwzględniać je wszystkie, czy też cześć z nich jest wyłączona?

Temat, w praktyce jest ciekawy i wielowątkowy. A ten artykuł ma pomóc zainteresowanym posługiwać się przywołanymi regulacjami w sposób z nimi zgodny i oddający najlepiej interes stron.

Najpierw kilka faktów: zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o partnerstwie publiczno-prywatnym (ustawa o PPP) przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego.

Do umowy o PPP stanowiącej umowę w sprawie zamówienia publicznego znajdują zastosowanie przepisy ustawy PZP dotyczące umowy w sprawie zamówienia publicznego w zakresie nieuregulowanym w ustawie o PPP (art. 4 ust.1 ustawy o PPP). Co do zasady więc przepisy te regulują między innymi kwestię przedmiotu umowy oraz jej obligatoryjnych postanowień.

Ustawa PZP definiuje zamówienie jako umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym (podmiot publiczny) a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług (art. 7 pkt 32 ustawy PZP). Umowa ta powinna w każdym wypadku zawierać zgodnie z art. 436 pkt 1-2 ustawy PZP przynajmniej postanowienia określające planowany termin zakończenia usługi, dostawy lub robót budowlanych oraz w razie potrzeby, planowane terminy wykonania poszczególnych części usługi, dostawy lub robót budowlanych, określone w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach, chyba że wskazanie daty wykonania umowy jest uzasadnione obiektywną przyczyną oraz warunki zapłaty wynagrodzenia.

Zgodnie z kolei z art. 433 ustawy PZP postanowienia umowy (a więc w tym również Umowy o PPP) nie mogą przewidywać:

  • odpowiedzialności wykonawcy za opóźnienie, chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia;
  • naliczania kar umownych za zachowanie wykonawcy niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem;
  • odpowiedzialności wykonawcy za okoliczności, za które wyłączną odpowiedzialność ponosi zamawiający;
  • możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez wskazania
  • minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron.

Tyle w teorii, gdyż zgodnie z art. 7 ust. 3a ustawy o PPP (który wszedł w życie w styczniu 2021 roku) do Umowy o PPP nie stosuje się art. 95, art. 436 pkt 3 і 4, art. 437-440, art. 443, art. 447 oraz art. 463-465 ustawy PZP.

A wyłączenia te obejmują istotne omówione poniżej trzy grupy zagadnień:

1) Kary umowne i waloryzacja wynagrodzenia.

Umowa o PPP nie musi zawierać określonych w art. 436 pkt 3 і 4 ustawy PZP postanowień dotyczących łącznej maksymalnej wysokości kar umownych oraz waloryzacji wynagrodzenia w przypadku zmiany stawek danin publicznych, minimalnego wynagrodzenia lub zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym itp.

Nie ma także obowiązku uwzględniania w umowie o PPP uregulowanych stosunkowo ściśle w art. 439 ustawy PZP zasad waloryzacji wynagrodzenia w razie zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Analizowane wyłączenie przepisów ustawy PZP nie oznacza, że te kwestie nie mogą się pojawić w wmowie o PPP w wyniku negocjacji. Teoretycznie przyjęte rozwiązanie ma na celu pozostawienie stronom większej swobody w zakresie regulowania tego typu kwestii, w praktyce jednak można spodziewać się oporu stronu publicznej wobec wprowadzenia obligatoryjnej waloryzacji umowy. Z drugiej strony podmioty mogą już „na wstępie” zakres ten uregulować w sposób zgodny z ich wolą (np. poprzez wykorzystywanie klauzul waloryzacyjnych automatycznych w miejsce wnioskowania o zmianę wynagrodzenia).

2) Zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę.

Art. 7 ust. 3a Ustawy o PPP wyłącza stosowanie do Umowy o PPP także art. 95 i art. 438 ustawy PZP dotyczących obligatoryjnego wymagania od wykonawcy stosowania zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę.

3) Umowa o roboty budowlane.

Wreszcie zgodnie ze wspomnianym art. 7 ust. 3a ustawy o PPP do umowy o PPP nie mają zastosowania:

  • 437 ustawy PZP zawierający szereg szczegółowych wymagań co do treści umowy dotyczącej zamówienia na roboty budowlane;
  • 443 ustawy PZP dotyczący sposobu zapłaty wynagrodzenia w przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy (zapłata w częściach po wykonaniu części zamówienia lub udzielenie zaliczki);
  • 447 ustawy PZP dotyczący obowiązku przedstawienia zamawiającemu dowodów zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom (warunku wypłaty wynagrodzenia wykonawcy);
  • 463 ustawy PZP ustanawiający zakaz ukształtowania umowy o podwykonawstwo w sposób mniej korzystny od umowy w sprawie zamówienia publicznego w zakresie kar umownych oraz warunków wypłaty wynagrodzenia;
  • 464 ustawy PZP dotyczący obowiązku przedłożenia zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo w zakresie robót budowlanych, elementów treści tej umowy, trybu zgłaszania zastrzeżeń do projektu i obowiązku przedłożenia umowy o podwykonawstwo ostatecznie zawartej;
  • 465 ustawy PZP dotyczący zasad bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia za roboty budowlane podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.

Warto przypomnieć, że zasadniczym elementem projektu PPP, w zależności od jego specyfiki, mogą być albo roboty budowlane albo usługi, dlatego, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy PZP projekty takie będą odpowiednio kwalifikowane jako zamówienia na roboty budowlane albo zamówienia na usługi. W przypadku zamówienia na usługi ww. przepisy z oczywistych względów nie znajdują zastosowania. Jeżeli jednak w konkretnym przypadku projekt PPP zostanie uznany przez podmiot publiczny za zamówienie na roboty budowlane wówczas z uwagi na wyłączenie zawarte w omówionym powyżej art. 7 ust. 3a ustawy o PPP regulacje te będą także wyłączone.

Ratio legis art. 7 ust. 3a ustawy o PPP jest czytelne i uzasadnione w przypadku projektów PPP gdzie inwestorem (w rozumieniu przepisów dotyczących umowy o roboty budowalne tj. 647 i nast. kodeksu cywilnego) będzie Partner Prywatny. Faktycznie, zwykle to on finansuje w całości bądź w większości realizację robót budowlanych. Zaangażowanie Podmiotu Publicznego w okresie budowy sprowadzać się będzie w takim przypadku do weryfikacji wykonania postawionego przed Partnerem Prywatnym celu. A umowa o roboty budowlane zawierana jest przez Partnera Prywatnego z Generalnym Wykonawcą.

W konsekwencji przyjętych zasad finansowania i podziału ryzyk, stosowanie w przypadkach Projektów PPP omówionych powyżej wymagań jak dla „zwykłych” zamówień na roboty budowlane byłoby nieuzasadnione. Dotyczy to szczególnie regulacji o rozliczaniu wynagrodzenia (jeśli na tym etapie nie jest ono w ogóle Partnerowi Prywatnemu wypłacane) i odpowiedzialności za wynagrodzenie podwykonawców (skoro Podmiot Publiczny na tym etapie nie płaci wynagrodzenia za roboty budowlane Partnerowi Prywatnemu, nie powinien zostać zmuszony do zapłaty go podwykonawcy). Odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa na inwestorze, którym jest Partner Prywatny i to on jest odpowiedzialny za wynagrodzenie podwykonawców Generalnego Wykonawcy (pomiędzy Podmiotem Publicznym a Partnerem Prywatnym brak jest relacji inwestor – wykonawca jaka ma miejsce w klasycznych umowach o roboty budowlane).

Szczególną uwagę do wylistowanych powyżej wyłączeń stosowania ustawy PZP powinny skierować strony zamierzające zawrzeć umowę w trybie PPP w przypadku, gdy zazna ona pewnych modyfikacji w porównaniu do opisanego powyżej schematu relacji stron umowy PPP.

Wśród inwestycji przewidzianych do realizacji w oparciu o formę PPP popularność zdobywają obecnie inwestycje hybrydowe, ze wsparciem finansowania z unijnych programów rozwojowych czy też udzielanych pożyczek. Beneficjentem tych środków jest Podmiot Publiczny, który redystrybuować może je następnie na Partnera prywatnego i to nie koniecznie po zakończeniu fazy budowlanej projektu. Nie można wykluczyć również sytuacji, w których między Podmiotami Publicznym jak i Prywatnym dojdzie faktycznie do zawarcia umowy o roboty budowlane, w ramach wykonywania Projektu PPP. Takie rozwiązania, z uwzględnieniem art. 7ust. 3a ustawy o PPP dają stronom możliwość dużo swobodniejszego kształtowania wzajemnych stosunków i otwierają drogę negocjacjom, o których nie mogłoby być mowy w przypadku standardowych umów zawieranych w reżimie ustawy PZP.

Wyszyński: NATO pokazało siłę i determinację w polityce odstraszania Rosji (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

Rosja nie odpali kradzionej elektrowni jądrowej na Ukrainie. Na razie

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) poinformowała, że Zaporoska Elektrownia Jądrowa, największy tego typu obiekt na Ukrainie, nie ma warunków do...
Janusz Steinhoff, były minister gospodarki i wicepremier w rządzie Jerzego Buzka. Fot.: East News / Kacper Loch

Steinhoff dla Biznes Alert: Trzaskowski zapłacił za brak poparcia dla rządu

– Wynik wyborów prezydenckich to zaskoczenie dla znacznej części społeczeństwa, ale trudno go kwestionować. Rafał Trzaskowski zapłacił cenę za brak...
Lou Martinez Sancho, dyrektor wykonawcza ds. technologii i wiceprezes ds. badań i rozwoju w Westinghouse. Fot. Burson Poland

Polska wykorzysta sztuczną inteligencję z USA w pierwszej elektrowni jądrowej

– Westinghouse wykorzystuje sztuczną inteligencję w unikalny sposób, bazując na danych operacyjnych gromadzonych przez dekady we wszystkich oddziałach firmy i...

Udostępnij:

Facebook X X X