AktualnościMotoryzacja

Unia chce wprowadzić zakaz aut spalinowych dla firm i na wynajem

Ursula von der Leyen, przewodnicząca KE. Bruksela ma nowy pomysł. Chce zakazu aut spalinowych dla flot firmowych i aut na wynajem / Fot.: PAP / EPA / Guillaume Horcajuelo

Jeśli Komisja Europejska postawi na swoim, to – według niedzielnego wydania dziennika „Bild” – już za kilka lat samochody służbowe i auta wynajmowane będą wyłącznie elektryczne. Plany zostały już skrytykowane przez firmy wynajmu samochodów i polityków.

Komisja Europejska planuje – według informacji „Bild am Sonntag” – wprowadzenie od 2030 roku zakazu samochodów z silnikiem spalinowym. Zakaz ma dotyczyć firm wynajmujących auta oraz flot firmowych.

Nowe regulacje ujrzą światło dziennie pod koniec wakacji

Obejmowałoby to aż 60 proc. rynku sprzedaży nowych aut – podała gazeta, powołując się na źródła unijne. Pozostała część sprzedaży przypada na klientów indywidualnych. W całej UE w ubiegłym roku sprzedano 10,6 miliona pojazdów.

Jak informuje „Bild”, Komisja zamierza przedstawić nowe przepisy pod koniec wakacji i skierować je do prac legislacyjnych. Następnie będą musiały je zatwierdzić Rada UE i Parlament Europejski.

Uderzenie w firmy wynajmujące auta

Niemiecki europoseł Markus Ferber (CSU) zaapelował do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen o wycofanie planowanego zakazu. Jak napisał Ferber w liście do von der Leyen, do którego dotarł „Bild”, jeśli nowe przepisy wejdą w życie, firmy będą kupować wyłącznie samochody elektryczne. Dopiero w ten sposób będą spełniać narzucone limity.

Członek zarządu firmy wynajmującej samochody Sixt, Nico Gabriel, uznał planowany zakaz silników spalinowych za oderwany od rzeczywistości.

„Turyści przestaną korzystać z wynajmu aut, a konsumenci praktycznie nie będą mogli już leasingować pojazdów” – ocenił. Zwrócił uwagę, że w całej UE brakuje stacji ładowania.

Dodatkowo – jak pisze „Bild” – wynajem samochodów może stać się znacznie droższy.

Od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych. To jeden z kluczowych elementów Zielonego Ładu. Czy tak się stanie? Wiadomo, że ostro protestuje m.in. niemiecka branża motoryzacyjna chcąc ratować niemiecki przemysł, tym bardziej, że wyniki sprzedaży aut elektrycznych nie napawają ostatnio optymizmem.


Powiązane artykuły

HREIT: nadzorca spółki wprowadził sąd w błąd. Prokuratura bada sprawę

Prokuratura Okręgowa w Warszawie sprawdza, czy tymczasowy nadzorca sądowy wprowadził sąd w błąd, przejmując kontrolę nad majątkiem HREIT S.A. Zarzuty...

Cwane gapy i afera KPO (felieton)

KPO nie było rozdzielane przez naiwniaków, którzy nie wiedzieli, co się dzieje, a przez ludzi dokładnie znających mechanizmy rozdzielania funduszy....
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X