icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Unia sfinansuje projekt, który ma zastąpić paliwa kopalne w transporcie morskim

Nowy projekt finansowany przez UE, MARPOWER, ma na celu zastąpienie paliw kopalnych w transporcie morskim. Projekt, który rozpoczął się we wrześniu 2024 roku na Uniwersytecie LUT w Finlandii, otrzymał prawie 8 milionów euro i będzie trwał dwa lata. Skupia się na opracowaniu elastycznego systemu konwersji energii, zdolnego do wykorzystania różnych zrównoważonych paliw, takich jak zielony metanol, wodór i amoniak.

Kluczowym priorytetem projektu jest zapewnienie technicznej i ekonomicznej konkurencyjności systemu, aby ułatwić jego integrację z istniejącymi statkami. Projekt obejmuje rozwój turbinowego komory spalania i systemu łożysk magnetycznych, który maksymalizuje wydajność generowania i wykorzystania energii na statku.

Integracja i walidacja systemu będą realizowane za pomocą modelu cyfrowego bliźniaka, który umożliwi symulację i analizę procesów konwersji energii na statkach towarowych i wycieczkowych. Ponadto, zostaną opracowane i przetestowane prototypy kluczowych komponentów systemu, takich jak komora spalania i system wałów wysokociśnieniowych.

Projekt koordynowany jest przez Uniwersytet LUT i realizowany przez konsorcjum jedenastu partnerów z sześciu krajów, w tym m.in. Aurelia Turbines, Alfa Laval Aalborg, Politecnico di Milano, Rina Consulting, Rina Services, Uniwersytet w Vigo, Zabala Innovation, Niemieckie Centrum Lotnicze (DLR), Duński Uniwersytet Techniczny (DTU) oraz Chantiers de L’Atlantique.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Nowy projekt finansowany przez UE, MARPOWER, ma na celu zastąpienie paliw kopalnych w transporcie morskim. Projekt, który rozpoczął się we wrześniu 2024 roku na Uniwersytecie LUT w Finlandii, otrzymał prawie 8 milionów euro i będzie trwał dwa lata. Skupia się na opracowaniu elastycznego systemu konwersji energii, zdolnego do wykorzystania różnych zrównoważonych paliw, takich jak zielony metanol, wodór i amoniak.

Kluczowym priorytetem projektu jest zapewnienie technicznej i ekonomicznej konkurencyjności systemu, aby ułatwić jego integrację z istniejącymi statkami. Projekt obejmuje rozwój turbinowego komory spalania i systemu łożysk magnetycznych, który maksymalizuje wydajność generowania i wykorzystania energii na statku.

Integracja i walidacja systemu będą realizowane za pomocą modelu cyfrowego bliźniaka, który umożliwi symulację i analizę procesów konwersji energii na statkach towarowych i wycieczkowych. Ponadto, zostaną opracowane i przetestowane prototypy kluczowych komponentów systemu, takich jak komora spalania i system wałów wysokociśnieniowych.

Projekt koordynowany jest przez Uniwersytet LUT i realizowany przez konsorcjum jedenastu partnerów z sześciu krajów, w tym m.in. Aurelia Turbines, Alfa Laval Aalborg, Politecnico di Milano, Rina Consulting, Rina Services, Uniwersytet w Vigo, Zabala Innovation, Niemieckie Centrum Lotnicze (DLR), Duński Uniwersytet Techniczny (DTU) oraz Chantiers de L’Atlantique.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Najnowsze artykuły