AlertEnergetykaEnergia elektrycznaOZEPrzemysł

Amerykanie mają sposób na produkcję wodoru z powietrza

Wodór. Fot. Freepik

Choć paliwo wodorowe nie generuje CO2, a jego spalanie skutkuje produktem ubocznym w postaci wody, nie jest ono w pełni neutralne dla środowiska. Wodór w czystej formie rzadko występuje w środowisku i trzeba go produkować, co zużywa energię. Co za tym idzie generowane są emisje gazów cieplarnianych, co podważa zielony charakter paliwa wodorowego. Amerykańscy naukowcy dokonali jednak odkrycia, które pozwoli wytwarzać czysty wodór przy użyciu energii odnawialnej.

Wodór z powietrza

Wodór jest paliwem o zerowej zawartości węgla, które podczas spalania daje jedynie wodę jako produkt uboczny. Jednak czysty wodór nie występuje obficie w przyrodzie, a jego produkcja wymaga nakładów energii. Produkcja na dużą skalę zwykle obejmuje paliwa kopalne, które generują emisje dwutlenku węgla. Podważa to w pewnym sensie zasadność wprowadzania paliwa wodorowego, skoro jedne emisje zastępujemy innymi.

W Stanach Zjednoczonych powstał prototyp urządzenia wytwarzającego wodór z powietrza. Główny autor projektu i starszy wykładowca inżynierii chemicznej na Uniwersytecie w Melbourne, dr Gang Kevin Li, powiedział, że urządzenie wytwarzające wodór może być zasilane energią słoneczną lub wiatrową.

Urządzenie składa się z gąbczastego materiału z higroskopijną cieczą – płynem pochłaniającym wilgoć z powietrza, podobnym w działaniu do saszetek z żelem krzemionkowym. Zaabsorbowane cząsteczki wody są następnie rozdzielane na elektrodach na gazowy wodór i tlen w procesie znanym jako elektroliza. Wytwarzany pierwiastek ma czystość  prawie stu procentową czystość i może pracować w powietrzu o wilgotności względnej rzędu czterech procent. Prototypy te są wciąż niewielkie, a zespół planuje w nadchodzącym roku stworzenie jednostek o powierzchni 1 m kw. i 10 m kw.

Według niezaangażowanej w badania dr Kim Beasy z  Uniwersytetu Swinburne, paliwo wodorowe, choć ważne, nie jest objawionym rozwiązaniem do osiągnięcia zerowej emisji netto.

– Powoli rozumiemy, że ​​wodór jest tylko jednym z elementów układanki – powiedziała w rozmowie z The Guardian. – Dostarczy nam wskazówek, jak zredukować emisje w niektórych dość trudnych branżach, takich jak transport. W tej chwili nie mamy alternatywy dla oleju napędowego… wodór to naprawdę dobra opcja – dodała.

The Guardian/Szymon Borowski

Paliwo wodorowe Orlenu zasili poznańskie autobusy


Powiązane artykuły

AI

Bitwa o AI. Zadecydują cena prądu i emisje

Rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI grozi wzrostem emisji CO2. Niemieccy urzędnicy obawiają się, że centra danych mogą przenosić...
Niemcy, sieć elektroenergetyczna. Źródło: Freepik

Fala upałów i awarie. U Niemców coraz częściej gaśnie światło

Lokalne blackouty stają się tego lata plagą niemieckiej prowincji. Powodem przerw w dostawach prądu są najczęściej awarie kabli i mniejszych...
Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej Urzędem Miasta Bydgoszczy, 4 bm. Konferencja dot. wsparcia finansowego na działania związane z rekultywacją wielkoobszarowych terenów poprzemysłowych i adaptacją do zmian klimatu, a także rządowego wsparcia dla terenów po dawnym Zachemie. (jm) PAP/Tytus Żmijewski

Inwestycje w wielkoskalowe OZE mniejsze niż zakłada ministerstwo klimatu

Inwestycje w duże farmy fotowoltaiczne istotnie zwolniły. Moc nowych instalacji, którym koncesje wydał w półroczu 2025 roku Urząd Regulacji Energetyki...

Udostępnij:

Facebook X X X