Trzos: Ustawa o cenach energii a pomoc de minimis. Kto może skorzystać? (ANALIZA)

4 marca 2020, 07:30 Energetyka

Martyna Trzos, adwokat i członek Stowarzyszenia Młodzi Liderzy w Energetyce, partnera BiznesAlert.pl, pisze o tym, kto może skorzystać z ustawy o cenach energii.

Infrastruktura przesyłowa. Fot. Enea
Infrastruktura przesyłowa. Fot. Enea

Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 roku, zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2019 poz. 1210), przewiduje mechanizm udzielania przez Państwo, pomocy de minimis, dla odbiorców końcowych będących przedsiębiorcami, w stosunku do których od 1 lipca 2019 roku ceny energii elektrycznej zostaną „odmrożone” polegającej na udzielaniu pomocy w formie dopłaty do każdej zakupionej w drugiej połowie 2019 roku kilowatogodziny.

  1. Czym jest pomoc de minimis ?

Pomoc de minimis  jest jedną z form wsparcia przedsiębiorcy, którą reguluje Rozporządzenie Komisji Europejskiej 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku, koncepcja pomocy de minimis wywodzi się z zasady, iż pomoc o stosunkowo niskiej wartości nie jest w stanie naruszyć konkurencji lub wywierać wpływ na handel między Państwami Członkowskimi. W związku z tym to Państwo Członkowskie UE decyduje o formie i wysokości przyznawanej pomocy. Pomoc de minimis jest limitowana – w ciągu trzech kolejnych lat kalendarzowych, przedsiębiorstwo nie może otrzymać więcej niż 200 tys. euro i jest zobowiązane na bieżąco kontrolować poziom wykorzystania tego pułapu. (dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego towarów limit wynosi – 100 tys. euro). Dokładne limity otrzymanej pomocy de minimis można zweryfikować w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. [1]

  1. Kto i jak może skorzystać z pomocy de minimis na gruncie ustawy o cenach energii?

Pomoc de minimis jest przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorców. W rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 roku, Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2018 poz. 646) za małych przedsiębiorców uważa się przedsiębiorców, którzy w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniali łącznie następujące warunki: zatrudniali średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości 10 milionów euro, lub  posiadali  sumę aktywów w bilansie sporządzonym na koniec jednego z tych lat powyżej 10 mln euro. Powyższe limity dla średnich przedsiębiorców zostały zwiększone do zatrudniania średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz osiągania rocznego obrotu netto powyżej 50 mln euro lub posiadania sumy aktywów w bilansie sporządzonym na koniec jednego z tych lat powyżej 50 mln euro[2].

Należy pamiętać, iż kluczową zasadą pomocy de mimimis jest zasada „jednego przedsiębiorstwa” nakazująca traktować przedsiębiorstwa powiązane w określony w tych przepisach sposób jako jednego beneficjenta pomocy de minimis.

Na gruncie ustawy opisanej w tym tekście, o dofinansowanie w formie pomocy de minimis będą mogli ubiegać się odbiorcy końcowi  inni niż wskazani w art. 5 ust. 1a, ustawy tj. będący przedsiębiorcami, w stosunku do których od 1 lipca 2019 roku będą obowiązywać rynkowe ceny energii. Dofinansowanie będzie obliczane jako iloczyn jednostkowej stawki dofinansowania (15,00 zł/MWh) i wolumenu energii elektrycznej zakupionej przez Wnioskodawcę w okresie do dnia 31 grudnia 2019 r. i zużytej w okresie od dnia 01 lipca 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 roku.

Jednakże  nie każdy  przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z pomocy de minimis, z uzyskania takiej pomocy ustawa prądowa wyłącza niektóre przedsiębiorstwa energochłonne.

Podmiot spełniający kryteria ustawowe niezbędne do udzielania pomocy de minimis jest uprawniony do złożenia wniosku o udzielenie pomocy, który to składa się do Zarządcy Rozliczeń S.A w terminie do dnia 30 czerwca 2020 roku, przy użyciu formularza udostępnionego na platformie elektronicznej utworzonej w tym celu przez zarządcę.

Wniosek [3]składa się za okres kwartału kalendarzowego, i musi zawierać następujące elementy:

  1. oznaczenie wnioskodawcy – jego firmę, siedzibę i adres poczty elektronicznej;
  2. numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile wnioskodawca taki numer posiada, albo numer równoważnego rejestru państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Turcji;
  3. numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  4. wolumen zakupionej energii elektrycznej, określony na podstawie rzeczywistych odczytów urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, za którą w okresie objętym wnioskiem przysługuje temu odbiorcy dofinansowanie, wyrażony w MWh, z dokładnością do czterech miejsc po przecinku;
  5. wnioskowaną wysokość dofinansowania obliczoną zgodnie z art. 7 ust. 4c ustawy;
  6. oznaczenie okresu, którego wniosek dotyczy;
  7. numery faktur, numery punktów poboru energii oraz wolumen energii elektrycznej, o którym mowa w pkt d, odrębnie dla każdej faktury, punktu poboru energii i dla każdego przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną ze wskazaniem nazwy tego przedsiębiorstwa;
  8. numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana wypłata dofinansowania.

Do wniosku należy również dołączyć „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis”, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311,z późn. zm.) oraz „Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis”, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do Ustawy.

Wniosek wymagać będzie opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osoby uprawnione zgodnie z zasadami reprezentacji ujawnionymi w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym równoważnym rejestrze.

Jak donosi, Zarządza Rozliczeń S.A wzór wniosku dla podmiotów ubiegających się o dofinansowanie zostanie przedstawiony przed końcem września bieżącego roku, natomiast wnioski o udzielenie pomocy de minimis, zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Zarządcy rozliczeń S.A., za trzeci kwartał 2019 r. będą zgodnie z Ustawą przyjmowane przez Zarządcę po dniu 30 września 2019 r., natomiast za czwarty kwartał 2019 r. po jego zakończeniu, tj. po 31 grudnia 2019 r. Ostateczny termin składania wniosków za w/w okresy upływa w dniu 30 czerwca 2020 roku.[4]

 

 

[1]  https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/czym-jest-pomoc-de-minimis-i-kto-moze-z-niej-skorzystac

[2]  Art. 7 ustawa z dnia 6 marca 2018r., Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2018 poz. 646)

[3] Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r., zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawę o efektywności energetycznej oraz ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2019 poz. 1210)

[4] https://www.zrsa.pl/informacja-dotyczaca-wnioskow-o-dofinansowanie-stanowiace-pomoc-de-minimis/