Rząd: Ustawa o ewidencji emisyjności budynków nie nakłada dodatkowych obowiązków na samorządy

12 grudnia 2023, 15:45 Alert

Ministerstwo klimatu i środowiska oraz ministerstwo rozwoju i technologii wydały wspólne oświadczenie w związku z systemem Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Przypominają, że ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków nie nakłada dodatkowych obowiązków na samorządy.

– Ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków nie nakłada na Jednostki Samorządu Terytorialnego dodatkowych obowiązków, a w szczególności nie ustanawia żadnych limitów, związanych z koniecznością wykonania i przeprowadzenia inwentaryzacji źródeł emisji z ogrzewania gospodarstw domowych – czytamy w oświadczeniu ministerstwa klimatu i środowiska oraz ministerstwa rozwoju i technologii.

Resorty zaznaczają, że gminy będą niezmiennie wykonywać swoje obowiązki wynikające z innych przepisów tj. np. Programów Ochrony Powietrza. – Zebranie, weryfikacja i monitorowanie danych o ogrzewaniu budynków i źródłach spalania paliw są również niezbędne w celu wdrażania tzw. „uchwał antysmogowych” przyjmowanych lokalnie na podstawie art. 96 ustawy z 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska – podkreślają.

28 października 2020 roku Sejm przyjął zmianę ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw. Efektem tej nowelizacji było utworzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, czyli systemu, który daje samorządom lokalnym narzędzie do zbierania informacji, gromadzonych przez nie w celu planowania i realizacji polityk lokalnych. – Brak jednolitego narzędzia oraz zakresu działań inwentaryzacyjnych spowodował brak możliwości porównywania gromadzonych danych nie tylko na poziomie regionalnym, ale nawet krajowym, czego skutkiem były również utrudnienia związane z opracowywaniem polityk niskoemisyjnych. […] Wdrożenie Systemu CEEB stanowi zatem wsparcie realizacji działań gmin w tym obszarze i umożliwi zmniejszenie kosztów inwentaryzacji źródeł ogrzewania (koszty zleceń dla firm zewnętrznych, koszty inwentaryzacji prowadzonych przez pracowników gminnych) – tłumaczą ministerstwa.

Resorty dodają, że dzięki elektronicznej inwentaryzacji obywatele zyskują dodatkowe korzyści. – Będą mogli w łatwy sposób uzyskać informacje na potrzeby uproszczonej analizy efektywności energetycznej budynku. Pozwoli to ocenić stan energetyczny budynku, zaplanować działania termomodernizacyjne, tak aby poprawić efektywność energetyczną budynku, a tym samym lepiej zarządzać kosztami ogrzewania. Zebrane dane pozwolą określić, z których programów publicznych związanych z termomodernizacją będzie można skorzystać. […] Podsumowując, wprowadzenie Systemu CEEB, nie określa obowiązku przeprowadzenia analizy efektywności energetycznej budynków, nie stanowi zatem uzasadnienia dla konieczności utworzenia nowych etatów czy narzędzi wsparcia finansowego dla samorządów – czytamy w oświadczeniu.

System Centralnej Ewidencji Emisyjności umożliwia samodzielną inwentaryzację stanu budynku. Zbiera informacje o źródłach ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych oraz niemieszkalnych. Każdy właściciel domu lub zarządca budynku ma obowiązek zgłosić do CEEB z jakiego źródła ogrzewania korzysta.

Ministerstwo klimatu i środowiska / Jędrzej Stachura

Nie ma porozumienia na szczycie klimatycznym COP28 przez spór o paliwa kopalne