AlertWszystko

UTK: uchybienia w bezpieczeństwie transportu kolejowego na linii Opole Zachodnie – Nysa

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK), przepisów w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej oraz warunków eksploatacji budowli i urządzeń służących do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego na linii 287 Opole Zachodnie – Nysa.

W wyniku podjętych działań, Prezes UTK stwierdził następujące nieprawidłowości:

  • nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji dozorowania linii kolejowej,
  • nieprawidłowe utrzymanie nawierzchni torowej poprzez:
    • zużyte biologicznie podkłady drewniane,
    • brak podsypki,
    • zachwaszczenie podsypki,
    • brak wkrętów kolejowych i śrub łubkowych,
    • złamane podkłady betonowe,
  • nieprawidłowe utrzymanie gruntów w sąsiedztwie linii kolejowych – usytuowanie drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru,
  • nieczytelne informacje na słupkach hektometrowych,
  • nierealizowanie procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem w zakresie utrzymania linii kolejowej w sprawności technicznej i organizacyjnej.

1-10047

Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości naruszają przez zarządcę infrastruktury następujące przepisy prawa:

  • ustawę z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenie Komisji (UE) nr 1169.2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji bezpieczeństwa,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
  • przepisy wewnętrzne PKP PLK:
    • instrukcja o dozorowaniu linii kolejowej,
    • warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych.

1-10048

Wyniki działań:

  • Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
  • Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem (SMS – Safety Management System), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.

1-10049

Cel działania:

  • Ciągłe podnoszenie jakości usług utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządców infrastruktury,
  • Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

1-10050

 

1-10051

 

1-10052

 

1-10053


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X