Norweskie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych (norsk Elbilforeningen) postuluje za tym, by do 2025 roku w Norwegii oddawanych było do użytku 1000 szybkich ładowarek rocznie. Według przedstawicieli organizacji wynika to z analiz – jaka jest potrzebna infrastruktura do ładowania dla ponad miliona elektrycznych samochodów, których spodziewają się do tego czasu. Dobre wyniki sprzedaży i szybsze dojście do celów pośrednich planu rozwoju elektromobilności cieszą, ale powodują także konieczność podjęcia bardziej intensywnych działań – mówią przedstawiciele norsk Elbilforeningen.
Milion samochodów w 2025 nie tylko w Polsce
Obecnie w Norwegii jeździ już 180 tys.pojazdów, a wrzesień był rekordowym miesiącem pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych. 47,6 proc. wszystkich sprzedanych samochodów stanowiły właśnie elektryczne. Poprzednim wyjątkowo udanym miesiącem był marzec, kiedy udało się osiągnąć niemal 40 proc. sprzedaż. Christina Bu, sekretarz generalna Elbilforeningen w wywiadzie dla telewizji NRK powiedziała, że obawia się, że politycy nie zdają sobie sprawy z tego co jest niezbędne dla płynnego rozwoju elektromobilności.
Plany wiosną 2025
W Norwegii znajduje się w tej chwili 1000 szybkich punktów ładowarek,a wiele z nich należy do Tesli. Minister ds. klimatu i środowiska Ola Elvestuen zapewnia, że na 2025 rok kraj będzie przygotowany; już wiosną 2019 roku przedstawione zostaną założenia planu rozwoju infrastruktury ładowania.
Działania od 1990 roku
Elektromobilność w Norwegii to stosunkowo długa historia. Już w 1990 roku przewidziano zwolnienia podatkowe dla aut wykorzystujących paliwa alternatywne, a od 1996 obowiązuje zwolnienie z podatku drogowego płaconego co roku przez posiadaczy aut. 1999 rok to właściciele samochodów elektrycznych mogący liczyć na darmowe parkowanie w miastach (ten przywilej niebawem będzie wycofywany). Początek XXI wieku to wprowadzanie kolejnych zachęt podatkowych i udostępnienie kierowcom buspasów.
Wsparcie dla ładowania
Jednocześnie w latach 2010-2014 działał program wsparcia dla zakupu szybkich ładowarek, a na ten cel przeznaczono 50 mln NOK. W czerwcu 2017 roku w Norwegii zainstalowanych było: 648 punktów CHAdeMO, 595 CCS, 47 Typ 2 i 246 Superchargerów Tesli. Według danych zebranych przez organizację NOBIL jednocześnie w tym czasie mogło się szybko ładować 950 samochodów. Wynika to z ograniczonych możliwości zainstalowanych stacji ładowania, które pozwalały na szybkie ładowanie jednego pojazdu nawet jeśli wyposażone były w dwa stanowiska i dwa typy szybkich złączy.
tv.nrk.no/Agata Rzędowska