InfrastrukturaKolejeWszystko

Warsewicz: Dostawca Pendolino chce osłabić konkurencyjność PKP Intercity?

Zakup składów Pendolino może być dla PKP podobnym problemem co Dreamlinery dla LOT-u. Firma Alstom, która ma wyprodukować dla PKP Intercity 20. składów musi dostarczyć pierwsze wagony już w maju. Firma chce jednak, by te pierwsze miały specyfikację o niższym standardzie niż wymagana w przetargu (na przejazdy z prędkością do 160 km/godz.). – poinformował „Puls Biznesu”.

– Sam zakup Pendolino od początku był wątpliwy ekonomicznie i może przyczynić się do bankructwa nabywcy, PKP Intercity. Nie znaczy to, że nowoczesny tabor nie jest potrzebny tej spółce – uważa w rozmowie z naszym portalem Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl, b. prezes PKP Intercity.

Chodzi o to – uważa Warsewicz – że Pendolino zostało zakupione bez zadbania o zmianę poprawy parametrów konkurencyjności kolei. A więc przede wszystkim umożliwienia pasażerom dotarcia od centrum jednego miasta do centrum drugiego, z pominięciem korków ulicznych.

– Jak wynika z udokumentowanych badań zaoszczędzenie przez podróżnych dzięki podróżą szybkimi kolejami każdych 15. minut, wpływa wprost proporcjonalnie na podniesienie konkurencyjności tego środka transportu – mówi dalej Warsewicz. – Tymczasem w Polsce występuje niedopasowanie głównych magistrali kolejowych do poruszania się z prędkością co najmniej 200 km/godz. Ponadto brak jest centrów intermodalnych, przesiadkowych, integrujących wszystkie różne rodzaje środków komunikacji: transport szynowy – miejski i podmiejski; jak również indywidualny. Dochodzi do tego kiepski rozwój rynku. Jeśli okazuje się, że 40 proc. pasażerów odeszło od PKP Intercity w ostatnich kilku latach, to jest to wynikiem, a zarazem przyczyną braku odpowiedniej ilości skomunikowań, możliwości dotarcia do ostatecznego celu.

Dlatego nawet najnowsza i możliwe, że najlepsza kupiona „zabawka” nie zrekompensuje tych braków, skoro pasażerowie odeszli od tego przewoźnika. Potrzeba więc zmiany całej filozofii funkcjonowania PKP Intercity. A dzisiaj jest już na to za późno.

– Najpierw należy dokonać pewnych zmian podstawowych. I dopiero elementem wieńczącym cały ten system powinien być zakup nowoczesnego taboru – uważa dalej Warsewicz. – Skoro już jednak dokonano tego zakupu, to trzeba stwierdzić, że problem obniżenia przez dostawcę Pendolino standardów specyfikacji w stosunku do wymagań PKP Intercity w ogłoszonym przetargu, należy rozwiązać. Mimo, że dostawca taboru twierdzi, że nie ma w Polsce możliwości poruszania się z prędkością powyżej 200 km/godz.

Według Warsewicza można popatrzeć na problem ze strony prawa unijnego; zwłaszcza przestrzegania przepisów tzw. trzeciego pakietu kolejowego. Mówi on o liberalizacji przewozów pasażerskich od 2017 r. Dziś przecież istnieje możliwość przewozu pasażerów tylko z prawem do tzw. kabotażu (w obrębie jednego państwa). Zaś za trzy lata ten rynek zostanie uwolniony. Można więc będzie swobodnie przemieszczać się z jednym przewoźnikiem po wszystkich krajach unijnych.

– Zatem – kontynuuje Warsewicz – nieodpowiednie homologowanie przewozów Pendolino zamyka możliwość konkurowania przez PKP Intercity np. na rynku niemieckim. – Być może takie stawianie sprawy przez dostawcę Pendolino stanowi przejaw walki konkurencyjnej. Bo w Polsce mogłoby się okazać, że przewozy Pendolino będą mało wykorzystane. Wówczas elementem strategii PKP Intercity mogłoby być wejście na rynki europejskie. A z uwagi na konkurencyjność kosztową (np. relatywnie niskie wynagrodzenia pracowników) polskiej spółki, jej przewozy Pendolino mogłyby być faktycznie tańsze.

Oferując prędkość przewozową maksymalnie 160 km/godz. trudno jednak konkurować na torach niemieckich, francuskich, a nawet czeskich.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X