icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Włochy i Hiszpania chcą zbudować podmorski gazociąg łączący oba kraje

Według informacji agencji Reuters, włoska spółka gazowa Snam uzgodniła z hiszpańską firmą Enagas zbadanie budowy podmorskiego gazociągu między tymi dwoma krajami.

Gazociąg łączący Włochy i Hiszpanię

Hiszpania ma największe w Europie możliwości regazyfikacji importowanego skroplonego gazu ziemnego od dostawców takich jak Stany Zjednoczone, ale transport gazu do Europy przez Pireneje do tej pory stanowił problem. Rurociąg, jeśli zostanie zatwierdzony, miałby przepustowość do 30 miliardów metrów sześciennych rocznie – dla porównania, gazociąg Baltic Pipe ma mieć 10 mld m sześc. przepustowości, a Nord Stream 2 miał mieć 55 mld m sześc.

Przedstawiciele włoskiej spółki twierdzą, że gazociąg łączący Hiszpanię z Włochami łatwiej będzie wybudować na dnie morza niż na lądzie. Studium wykonalności projektu powinno zająć od trzech do czterech miesięcy. Snam przygląda się również opcji wznowienia projektu Midcat o przepustowości 8 miliardów metrów sześciennych rocznie, mającego na celu transport hiszpańskiego LNG do Francji.

Snam, którego największym inwestorem jest włoski państwowy bank CDP, również chce nabyć dwa pływające statki regazyfikacyjne do przetwarzania dodatkowych dostaw LNG. Spółka spodziewa się, że jeden ze statków zostanie uruchomiony w przyszłym roku, a drugi w 2024 roku. Włochy mają obecnie trzy terminale LNG.

Reuters/Michał Perzyński

Według informacji agencji Reuters, włoska spółka gazowa Snam uzgodniła z hiszpańską firmą Enagas zbadanie budowy podmorskiego gazociągu między tymi dwoma krajami.

Gazociąg łączący Włochy i Hiszpanię

Hiszpania ma największe w Europie możliwości regazyfikacji importowanego skroplonego gazu ziemnego od dostawców takich jak Stany Zjednoczone, ale transport gazu do Europy przez Pireneje do tej pory stanowił problem. Rurociąg, jeśli zostanie zatwierdzony, miałby przepustowość do 30 miliardów metrów sześciennych rocznie – dla porównania, gazociąg Baltic Pipe ma mieć 10 mld m sześc. przepustowości, a Nord Stream 2 miał mieć 55 mld m sześc.

Przedstawiciele włoskiej spółki twierdzą, że gazociąg łączący Hiszpanię z Włochami łatwiej będzie wybudować na dnie morza niż na lądzie. Studium wykonalności projektu powinno zająć od trzech do czterech miesięcy. Snam przygląda się również opcji wznowienia projektu Midcat o przepustowości 8 miliardów metrów sześciennych rocznie, mającego na celu transport hiszpańskiego LNG do Francji.

Snam, którego największym inwestorem jest włoski państwowy bank CDP, również chce nabyć dwa pływające statki regazyfikacyjne do przetwarzania dodatkowych dostaw LNG. Spółka spodziewa się, że jeden ze statków zostanie uruchomiony w przyszłym roku, a drugi w 2024 roku. Włochy mają obecnie trzy terminale LNG.

Reuters/Michał Perzyński

Najnowsze artykuły