InfrastrukturaKolejeWszystko

Wysokie temperatury a jakość usług przewozowych

Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości związane ze sprawnością klimatyzacji u przewoźników: Koleje Wielkopolskie, Szybka Kolej Miejska w Warszawie, Przewozy Regionalne i PKP Intercity. 

W związku z trwającą falą upałów, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) prowadzi intensywne działania nadzorcze w zakresie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności układów klimatyzacji w pojazdach kolejowych wyposażonych w ten system.

W ostatnich dniach Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości m.in. u przewoźników: Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., Szybka Kolej Miejska w Warszawie sp. z o.o. oraz Przewozy Regionalne sp. z o.o. oraz PKP Intercity S.A.

Na skutek bezpośrednich sygnałów od pasażerów odbywających podróż w niesprawnych wagonach pociągów PKP Intercity S.A.: „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna i InterCity „Pobrzeże” relacji Warszawa Zachodnia – Kołobrzeg, 11 sierpnia 2015 r., Prezes UTK podjął decyzję o natychmiastowym przeprowadzeniu ponownych kontroli ww. pociągów. Nieprawidłowości zgłaszane przez pasażerów potwierdziły się i świadczą o braku wewnętrznego nadzoru przewoźnika nad jakością warunków podróży i bezpieczeństwa pasażerów. W połowie wagonów składu pociągu system klimatyzacji był niesprawny, a temperatura znacząco przekraczała dopuszczalne normy.

Należy przypomnieć, że podczas kontroli pociągu „Sobieski” przeprowadzonej 10 sierpnia 2015 r., stwierdzono analogiczne nieprawidłowości, jak podczas wcześniejszych kontroli tj. 6 i 8 sierpnia 2015 roku (czytaj więcej). W składzie pociągu znajdowały się wagony z niesprawnym układem klimatyzacji, niesprawnymi drzwiami między wagonami. W siedmiowagonowym składzie pociągu, aż pięć jednostek posiadało usterki wpływające na jakość i bezpieczeństwo podróży.

Wszystkie stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości dotyczyły:

  • niezapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i komfortu podróżowania,
  • dopuszczenia do eksploatacji niesprawnych kolejowych pojazdów pasażerskich,
  • eksploatacji pojazdów z uszkodzonym systemem klimatyzacji.

Nieprawidłowości naruszały przepisy:

  • ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych,
  • dokumentacji systemu utrzymania (DSU) pojazdów,
  • wewnętrzne przepisy przewoźników.

W wyniku działań:

  • Prezes UTK ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa,
  • decyzje Prezesa UTK podlegały natychmiastowej wykonalności,
  • w przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym, nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.

Cel działań:

  • zapewnienie komfortu podróżowania transportem kolejowym,
  • zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pasażerskich przewozów kolejowych,
  • zwiększenie jakości usług pasażerskich przewozów kolejowych,
  • poprawa konkurencyjności przewozów kolejowych względem pozostałych środków transportu.

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X