17.02.2014 ALERT

17 lutego 2014, 09:00 Alert

ENERGETYKA

Katar czeka na terminal dla dostaw LNG do Polski

(PAP)

Do końca marca strona polska, czyli PGNiG musi wskazać Katarowi miejsce dostaw gazu, tymczasem terminal w Świnoujściu nie jest gotowy – informuje „Puls Biznesu” cytowany przez PAP. Pierwsze tankowce mają dotrzeć do terminalu w lipcu 2014. Koniec budowy zaplanowano na grudzień 2014. Według ministra skarbu państwa została ukończona w 75-ciu procentach. Jeżeli gaz nie dotrze do Świnoujścia, w grę wchodzi dostawa do Rotterdamu i swap, co dodatkowo zwiększy koszt drogiego gazu z Kataru.

Rada Ministrów dofinansowuje Naftogaz

(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraińska Rada Ministrów podjęła decyzję o dokapitalizowaniu zadłużonego Naftogazu 11 miliardami hrywien.

Gazprom chce rywalizować z TANAP i TAP

(GAS&OIL NEWS/TERESA WÓJCIK)

Gazprom chce mieć własny, konkurencyjny do kaspijsko-europejskiego, Korytarz Południowy – rosyjski system gazociągów przeznaczony, między innymi, do zasilania gazem South Stream’u.  Postępy w realizacji tej inwestycji zostały w ub. tygodniu przedstawione przedstawicielom firm z Bułgarii, Serbii i Węgier, które są udziałowcami spółek powołanych wraz z Gazpromem w celu budowy ich krajowych odcinków gazociągu. Gazprom zapewnił te firmy, że dostawy gazu przez rosyjski korytarz będą pewniejsze niż dostawy z Shah Deniz dla TANAP i TAP. Następna informacja dla tych firm dotyczyła morskiego odcinka South Stream’u – zapowiedziano, że rozpocznie się ona jesienią 2014 r. Przed końcem pierwszego kwartału br. zaplanowane jest zakończenie przetargu i ogłoszenie wyników oraz podpisanie umowy na dostawy rur dla drugiego morskiego odcinka. Budowa odcinków rosyjskiego gazociągu przez Bułgarię, Serbię oraz Węgry zapowiadana jest na drugi kwartał 2015 roku. Obecnie prowadzone są prace projektowe i badawcze na terenie Węgier. Planowanie przestrzenne i analizy wpływu przyszłego gazociągu na terenach jego budowy wykonywane są przez odpowiednie instytucje węgierskie, słoweńskie, chorwackie i austriackie. Gazprom uważa, że ma szansę rozszerzenia swojego projektu gazowego na Republikę Serbską w Bośni i Hercegowinie, ponieważ już jest uzgadniana umowa międzyrządowa Rosja/Federacja Bośniacko-Chorwacka. Jak wiadomo, BiH oraz Kosowo nie przystąpiły do umowy stowarzyszeniowej TAP razem z Czarnogórą, Albanią i Chorwacją.

Udziałowcy TANAP opłacą jego budowę

(NEWSAZ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Wicedyrektor azerskiego SOCAR-u Samir Karimli poinformował, że budowę Gazociągu Transanatolijskiego w większej części sfinansują udziałowcy. Azerbejdżan i Turcja traktują rurę priorytetowo i nie zamierzają ubiegać się o pożyczki. Dla tych krajów najważniejsze jest, aby projekt został ukończony zgodnie z planem w 2018 roku. SOCAR przekażę od 7 do 12 mld dolarów, turecki BOTAS – 3,4 mld dolarów i brytyjski BP – 1-2 mld dolarów.

Cyberterroryzm w energetyce wraca do agendy w USA

(OILPRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent Barack Obama przyjął w zeszłym tygodniu mapę drogową postępowania w celu ochrony systemu przesyłu energii elektrycznej, gazu i innych elementów infrastruktury krytycznej kraju przed atakami cyberterrorystów. Kaspersky Lab informuje, że od 2007 roku w sieci działa wirus Maska, który od tego czasu zaatakował ponad 1000 IP w 31 krajach, w tym na terenie USA, Iranu i przynajmniej trzech krajów europejskich. Waszyngton obawia się,  że wirusy jak ten zostaną użyte do sparaliżowania amerykańskiej energetyki. Podobny robak został wprowadzony do systemu zarządzania wirówkami atomowymi w Buszehr, w Iranie, co zakłóciło ich pracę i opóźniło irański program atomowy o kilka miesięcy do kilku lat.

ExxonMobil rozpoczyna wydobycie z morskiego pola gazowego Damar w Malezji

(OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

ExxonMobil Exploration & Production Malezja Inc  (EMEPMI  – spółka zależna ExxonMobil) poinformowała o uruchomieniu wydobycia gazu ziemnego z pola Damar znajdującego się 55 m poniżej lustra wody, około 200 km od wschodniego wybrzeża Półwyspu Malajskiego. Pole Damar ma złoża gazu o przewidywanej wielkości produkcji ok. 61 mln m. sześc. dziennie. ExxonMobil i jego partner joint-venture Petronas Carigali Sdn. Bhd ((PCSB) mają zaplanowane wykonanie 16 odwiertów podłączonych do platformy. Gaz będzie odprowadzany na ląd gazociągiem o długości 22 km., do platformy przeróbczej. To kolejna inwestycja wydobywcza w Malezji po uruchomieniu wydobycia z pola Telok. ExxonMobil Exploration and Production Malezja Inc razem z  Petronas  rozpoczął produkcję gazu ziemnego w Klungkung z tego podmorskiego pola w marcu 2013 r.  Wybudowana platforma Telok to pierwszy etap projektu eksploatacji pola gazu Telok zrealizowany w ramach umów o podziale produkcji gazu między EMEPMI jako wykonawcy oraz PCSB. ExxonMobil E & P Malezja Inc. jest operatorem projektu posiadającym 50 proc. udziałów, Petronas Carigali ma pozostałe 50 proc.

W USA ceny ropy w górę, eksport nie będzie opłacalny? 

(GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Najnowsze wydarzenia na rynku cen paliw płynnych osłabiają argumenty za łagodzeniem ograniczeń eksportu ropy amerykańskiej. W obecnych warunkach niewielkie ilości eksportu ropy będą oczywiście korzystne, bowiem pozwolą podnieść cenę benchmark ropy krajowej w USA. W wymiarze długoterminowym zwykło się przyjmować, że cena baryłki WTI ( West Texas Intermed.) powinna wynosić o ok. 1,0 – 1,5 dol. więcej niż ropy Brent i o 2,0 dl. więcej niż cena koszyka OPEC. W 2009 r. doszło jednak do pewnej anomalii cenowej, gdyż średnioroczne ceny WTI były niższe od gatunku Brent. Wówczas było to spowodowane nadwyżką zapasów w USA, wynikających z mniejszego zapotrzebowania. Obecnie przyczyna jest pozytywna – rosnąca szybko produkcja słodkiej ropy z łupków w stanie Dakota Północna oraz z piasków kanadyjskich. Jednak na skutek dynamicznego ożywienia gospodarki USA, rośnie wyraźnie zapotrzebowanie na ropę WTI i obserwuje się pewną stałą tendencję zwyżkową cen, co rysuje perspektywę mniejszej opłacalności eksportu paliw płynnych.

Statoil – koncepcja eksploatacji pola Sverdrup

(OIL&GAS JOURNAL/TERESA WÓJCIK)

Statoil ASA i partnerzy wybrali koncepcję pierwszej fazy rozwoju wydobycia ropy z pola Johan Sverdrup na norweskim szelfie Morza Północnego.  Pierwsza faza to cztery instalacje z zasilaniem. Centrum wydobycia będzie znajdować się około 90 km na zachód od Stavanger, na głębokości prawie 400 stóp pod wodą. Według informacji Statoil wydobycie brutto w tej fazie będzie wynosić od 315 tys. do 380 tys. baryłek dziennie. Ropa będzie transportowana do brzegu rurociągami prowadzącymi do terminala Mongstad w okręgu Hordaland Norwegia. Gaz będzie przesyłany gazociągiem Statpipe do Karsto, zakładu przetwórczego na południowo-zachodnim wybrzeżu Norwegii. W pierwszej fazie, w centrum pola znajdą się platformy wiertnicze i mieszkalne. Będą zasilane poprzez transformator w Karsto, dostarczający prąd stały do platformy nośnej. Projekt przewiduje dalszy rozwój wydobycia ropy i gazu z tego obfitego pola. Alternatywne opcje zasilania zostaną uwzględnione w kolejnych fazach projektu. Statoil zapowiedział, że produkcja rozpocznie się w 2019 r. i przewiduje się, że przekroczy nawet horyzont roku 2050.

Izrael: terminal gazu ziemnego powstanie na morzu.

(RIGZONE/GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Władze Izraela zdecydowały, że należy odrzucić projekt budowy lądowego terminala gazu ziemnego. Z wielu względów terminal ten powinien być konstrukcją morską. Ta decyzja jest wielkim sukcesem mieszkańców Doliny Hefer i Yokneam, którzy protestowali przeciwko projektowi lądowego terminala. Władze mają nadzieję, że projekt obiektu zostanie zatwierdzony nie później niż w okresie letnim. Premier Benjamin Netanjahu zapowiedział, że budowa ta jest krajowym priorytetem strategicznym. Zespół planowania zatrudniony przez izraelskie ministerstwo spraw wewnętrznych, kierowany przez znanego architekta Gideona Lermana, zaleca, aby zdecydowanie największa część gazu magazynowana była w terminalach morskich, a tylko nieduża pozostała część w dwóch mniejszych magazynach zlokalizowanych w miejscach odpowiednich dla lądowych terminali gazowych.  Magazyny morskie będą konieczne po uruchomieniu pełnego wydobycia ze złóż Leviathan i Tamar.

INFRASTRUKTURA

LOTOS Kolej coraz mocniejszym graczem na polskich torach

(Lotos Kolej)

Kolejowa spółka Grupy Lotos SA przewiozła 50-mln tonę, licząc od rozpoczęcia jej działalności w 2003 r. To nie jedyne osiągnięcie, z jakim Lotos Kolej wchodzi w Nowy Rok. Według danych, opublikowanych przez UTK, firma umocniła się na pozycji wicelidera rynku przewozów towarowych. Wg pracy przewozowej udział Lotos Kolej w rynku przewozów w 2012 r. wyniósł 8,21%, wyprzedzając Grupę CTL z udziałem 6,69%. Rok wcześniej było to odpowiednio 7,12% Lotos Kolej i 7,16% dla Grupy CTL. Dzięki elastycznej i konkurencyjnej ofercie firma zyskuje coraz więcej zleceń spoza Grupy Kapitałowej LOTOS. W ub.r. spółka przewiozła ponad 40% towarów dla  klientów zewnętrznych.

Oświadczenie w sprawie publikacji nt. kontroli UTK w Oddziale Lubuskim spółki Przewozy Regionalne

(UTK)

W związku z materiałem prasowym opublikowanym przez Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego pt. „Lubuska kolej jest bezpieczna – wyniki kontroli UTK”, Urząd Transportu Kolejowego oświadcza, że w jego treści podano nieprecyzyjne informacje, dotyczące kontroli przeprowadzanej w  styczniu br. w spółce Przewozy Regionalne, Oddz. Lubuski w Zielonej Górze. Kontrola obejmowała nadzór nad procedurami utrzymania kolejowych w zakresie m.in.: eksploatacji i utrzymania dwóch autobusów szynowych serii SA 133 (nr 007 i 008), a nie jak wskazano, całości taboru spółki PR, Oddz. Lubuski; warunków lokalowych i wyposażenia technicznego hali Punktu Utrzymania i Napraw Taboru w Rzepinie; kompetencji i kwalifikacji właściciela i pracowników firmy „SELUCH” Selka Dariusz.

Wyłączenia z eksploatacji lokomotyw przewoźnika Zakłady Produkcyjno-Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR”

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli przewoźnika ZP-NTMiU „TABOR” M. Dybowski Sp.J., prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji lokomotywy spalinowe typu TEM2. Decyzje podlegały natychmiastowej wykonalności. Naruszenie przepisów przez przewoźnika, polegało między innymi na: nieprzestrzeganiu postanowień Dokumentacji Sytemu Utrzymania pojazdów kolejowych, zatwierdzonej przez prezesa UTK, w zakresie respektowania cyklu przeglądowo-naprawczego lokomotyw oraz dokumentowania pomiarów diagnostycznych wykonywanych w trakcie czynności utrzymaniowych, w tym eksploatacji lokomotywy bez wykonania aktualnego przeglądu kontrolnego i przeglądu okresowego oraz braku dokumentacji pomiarowej lokomotyw.

Decyzja Prezesa UTK w zakresie nieprawidłowości na linii kolejowej nr 281 Oleśnica – Chojnice

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli zarządcy PKP PLK, prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica – Chojnice. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, w terminie do 31 października 2014 r. W trakcie przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: szlak Grabowno Wielkie – Bukowice Trzebnickie: wrastające w skrajnię taboru korony drzew i krzewów, niewidoczne wskaźniki oraz znaki kilometrowe i hektometrowe, zanieczyszczona podsypka (wychlapy).

Decyzja Prezesa UTK w zakresie naruszenia przepisów na linii kolejowej Rejowiec-Hrebenne

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego decyzją z dnia 10 lutego 2014 roku stwierdził naruszenie przez PKP PLK SA przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na stacjach Rejowiec, Krasnystaw i Krasnystaw Fabryczny, położonych na linii kolejowej nr 69 Rejowiec – Hrebenne. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 31 sierpnia br. Nieprawidłowości polegały na braku wdrożenia przez PKP PLK S.A. właściwych działań naprawczych polegających na kompleksowej wymianie zużytych elementów konstrukcyjnych rozjazdów na stacjach Rejowiec i Krasnystaw Fabryczny oraz toru głównego na stacji Krasnystaw.

Kontrola PKP PLK w zakresie stanu technicznego linii Kalety – Wrocław Mikołajów

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli linii kolejowej nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów, prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Jednocześnie prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 30 listopada 2014 r. W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono m.in.: uszkodzenia i zniszczenia podkładów, braki wkrętów, śrub łubkowych w stykach, wychlapy, uszkodzenia podrozjazdnic, przekroczenia granicznego zużycia iglic oraz krzyżownic podwójnych, uszkodzenia ścianek peronowych, uszkodzenia słupów trakcyjnych, uszkodzenia główek szyn, zużycie boczne szyn.

Ryanair otwiera nowe połączenie krajowe na trasie Kraków-Gdańsk

(Lotnisko Kraków)

Od 1 lipca br. Ryanair uruchomi rejsy na trasie Kraków-Gdańsk. Z Krakowa nad morze będzie można polecieć trzy razy w tygodniu (we wtorki, czwartki i soboty). Połączenie będzie obsługiwane samolotem Boeing 737-800. Bilety dostępne w systemie rezerwacyjnym od 14 lutego br. W letnim rozkładzie lotów Ryanair będzie oferował łącznie 29 tras z Krakowa. Kraków Airport jest drugą bazą Ryanair w Polsce. W 2013 roku Ryanair przewiózł z/do Krakowa ponad 1,7 mln pasażerów, co jest wynikiem o 18% lepszym niż w 2012 roku.

Lotnisko Gdynia – Kosakowo
(UM Gdynia)

– My jesteśmy przekonani i to przekonanie podtrzymujemy, że ten projekt jest uzasadniony ekonomicznie, nie tylko w kategoriach biznesowych, ale także, a może przede wszystkim z punktu widzenia wartości jaką tworzy dla całego regionu, budując nowy potencjał gospodarczy jakości życia w naszym regionie – powiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek na konferencji prasowej poświęconej sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo. Konferencja prasowa odbyła się w kontekście wydanej przez Komisję Europejską i ogłoszonej 11 lutego decyzji nakazującej „odzyskanie od portu lotniczego Gdynia-Kosakowo nienależnie wypłaconej pomocy państwa”.

Lotnisko w Gdyni – oświadczenie

(UM Gdańsk)

Wspólne oświadczenie Marszałka Województwa Pomorskiego oraz prezydentów Gdańska i Sopotu w sprawie lotniska w Gdyni-Kosakowie. Przypominamy, iż naszą intencją było zabezpieczenie istniejącej infrastruktury wojskowej pod przyszłe możliwe wykorzystanie bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni na potrzeby działalności lotnictwa cywilnego. Intencją naszą było nawiązanie bliższej współpracy lotniska wojskowego w Gdyni i Portu Lotniczego Gdańsk, a gdyńskie lotnisko miało w zamierzeniu obsługiwać tylko general aviation. Celem zawarcia listu intencyjnego nie było rozpoczęcie budowy cywilnego lotniska w Gdyni i dlatego też w realizacji niniejszego nie braliśmy udziału. Wielokrotnie też zwracaliśmy publicznie uwagę prezydentowi Gdyni, że jego inwestycja nie ma podstaw ekonomicznych.

Warszawskie inwestycje i remonty w 2014 r.

(UM Warszawa)

Ten rok będzie czasem wielkich zmian w Warszawie – zakończenie budowy centralnego odcinka II linii metra odmieni centrum miasta i Pragę, remonty i inwestycje tramwajowe poprawią funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Rozpoczną się także nowe inwestycje drogowe. Pl. Wileński, ul. Targowa, Prosta, Świętokrzyska zmienią się nie do poznania. Trwa budowa wyjść i szybów wind na powierzchnię, wiosną rozpocznie się odtwarzanie ulic na placach budów oraz pomiędzy nimi. Jesienią będziemy mogli już spacerować po nowych ulicach. ZTM w 2014 r. będzie się zajmował nie tylko metrem – realizowana jest rozbudowa parkingu P&R Stokłosy na 396 miejsc postojowych, przygotowywana jest budowa bus pasa na ul. Puławskiej, realizowana będzie budowa linii tramwajowej na Tarchomin.

Cztery obszary utrzymania dróg

(KRK Magiczny Kraków)

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w styczniu rozstrzygnął przetarg na utrzymanie dróg w Krakowie. Zgodnie z nowym systemem miasto zostało podzielone na cztery obszary. Celem postępowania przetargowego było wyłonienie firm, które do końca listopada 2016 roku będą zajmować się konserwacją i naprawą krakowskich dróg. Za obszar 1 (dzielnice od I-III) odpowiadać będzie konsorcjum, na którego czele stoi RDM Śródmieście. Obszarem numer 2 (dzielnice VIII-XIII) zajmować się będzie konsorcjum, którego liderem jest Zakład Gospodarki Komunalnej. Obszar numer 3 (dzielnice IV-VII) będzie w utrzymaniu konsorcjum, na czele z FHU Wanta. O obszar numer 4 (dzielnice XIV-XVIII) dbać będzie konsorcjum z MPRInż. na czele.

Ruszają remonty i miejski rower
(Urząd Miasta Łódź)

Prezydent Łodzi zapowiedziała wdrożenie programu roweru miejskiego, który został zgłoszony do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego na ten rok (3 mln zł) i ma być kontynuowany w kolejnych latach (finansowanie na podobnym poziomie). – Chodzi o to, aby rower miejski nie był jednorazową inicjatywą, ale przy stabilnym wsparciu stał się ważnym elementem uzupełniającym komunikację w mieście – powiedziała prezydent Hanna Zdanowska. Oficer rowerowy Bartosz Zimny ze ZDiT poinformował, że zgodnie z założeniami, w pierwszym etapie ma powstać 50 stacji, obsługujących 500 rowerów, a w kolejnym roku baza ma zostać podwojona. Na początek stacje mają być zlokalizowane w centralnej części miasta, ale kolejne mają służyć połączeniu campusów łódzkich uczelni.

Kolejny etap remontu placu Wolności

(UM Katowice)

W piątek 14 lutego rozpoczął się ostatni etap remontu torowisk tramwajowych na placu Wolności w Katowicach. Przez pierwsze trzy dni, do niedzieli 16 lutego prace trwały zarówno od strony ul. 3 Maja, jak i ul. Gliwickiej. Od poniedziałku 17 lutego prace będą prowadzone tylko od strony ul. 3 Maja, co umożliwi zawracanie tramwajom jadącym od strony Chorzowa Batorego. W związku z remontem zamknięty zostanie wyjazd na pl. Wolności z ul. Matejki. Cały ruch samochodowy zostanie poprowadzony ulicami Sądową, Goeppert-Mayer, Słowackiego.

Drogowa rewolucja na Grunwaldzkiej

(UM Bydgoszcz)

Duże zmiany czekają ulicę Grunwaldzką. Wkrótce ruszy budowa nowego wiaduktu kolejowego. Kolejną inwestycją będzie budowa nowego mostu na Kanale Bydgoskim, a następnie budowa drugiej jezdni od Węzła Zachodniego do granicy miasta. W ub.r. rozstrzygnięty został przetarg na przebudowę wiaduktu pod torami kolejowymi. Firma Strabag, która wygrała przetarg, przygotowuje się do rozpoczęcia prac. Wygrodzony został już teren pod zaplecze budowy pomiędzy obiema jezdniami ul. Grunwaldzkiej, torami kolejowymi oraz łącznikiem umożliwiającym wyjazd z ul. Bronikowskiego na rondo gen. S. Maczka. Prace ruszą w marcu br. i zgodnie z zawartą umową na dofinansowanie unijne zostaną wykonawczo i finansowo zakończone do 30 września 2015 r.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak