Wyspy Aran znajdujące się u zachodniego wybrzeża Irlandii zostały wytypowane do wzięcia udziału w projekcie mającym pokazać sposoby wykorzystania energetyki odnawialnej w transporcie.
Wielomilionowy projekt SEAFUEL prowadzony przez NUI Galway obejmuje trzy regiony atlantyckie. Będzie prowadzony na portugalskiej Maderze, hiszpańskich Wyspach Kanaryjskich i irlandzkich Wyspach Aran.
Wodór z OZE
Projekt zakłada wykorzystanie wodoru jako paliwa. Ma on być produkowany dzięki energii słonecznej, wiatrowej oraz wodnej. Chodzi przede wszystkim o redukcję emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu lub paliw, którymi jest zasilany.
Wyspy potrzebują OZE
Wyspy jako odizolowane obszary borykają się z problemami wysokich kosztów energii, są też bardziej narażone na przerwy w dostawach. Dlatego odnawialne źródła energii oraz niskoemisyjny transport zyskują tam duże znaczenie. Dobrym przykładem są Baleary, które już promują zeroemisyjny transport czy Teneryfa rozwijająca produkcję energii ze źródeł odnawialnych. Podobne działania podejmuje Islandia, a Nowa Zelandia w elektryfikacji transportu chce prześcignąć Norwegię. Irlandia od kilkunastu lat prowadzi aktywne działania mające na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji. Wyeliminowano w Dublinie problem smogu, od zera zbudowano tam także transport szynowy.
Agata Rzędowska