icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Pelc: Pomorska Dolina Wodorowa to cały ekosystem (ROZMOWA)

Polska Dolina Wodorowa ma na celu budowę ekosystemu wodorowego w województwie pomorskim – tłumaczy Tomasz Pelc w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Jaką rolę odegra Pomorska Dolina Wodorowa w kontekście upowszechnienia wodoru w woj. pomorskim (wzorce z innych krajów)?

Pomorska Dolina Wodorowa jest jednym z wielu projektów realizowanych obecnie w Europie, mających na celu popularyzację wodoru do celów transportowych. PDW ma na celu budowę ekosystemu wodorowego w województwie pomorskim, w pierwszej kolejności zapisaliśmy projekty związane z komunikacją lądową – autobusy i pociągi zasilane wodorem oraz komunikacją morską, czyli statki na wodór w połączeniach typu „short sea” – tu połączenia portów Trójmiasta z Helem. Poza tym chcemy skoncentrować się na promocji i edukacji wodorowej skierowanej do młodzieży szkół podstawowych i średnich – bo to przecież przyszłe pokolenia w głównej mierze będą żyły  w „epoce wodorowej”. Chcemy także zbudować podstawy do bezpiecznego użytkowania pojazdów i instalacji wodorowych skierowanych do rynku masowego. Takie podejście zapewni możliwość budowania świadomości wodorowej wśród mieszkańców naszego województwa, a także stworzy bazę do budowy łańcucha wartości dodanej dla pomorskich przedsiębiorców mogących się włączyć w projekty wodorowe realizowane na pomorzu. Będziemy wzorować się na podejściu holenderskim i duńskim.

Czy miasta są gotowe na wdrożenia w transporcie miejskim (przykład PDA Support w Gdyni)?

Miasta powyżej 50 tysięcy mieszkańców są zobligowane do szukania możliwości wprowadzenia do eksploatacji 30% taboru komunikacji miejskiej, który będzie się charakteryzować niskoemisyjnością. Może to być tabor o napędzie elektrycznym, gazowym i wodorowym. W przypadku miast zlokalizowanych na pomorskich wzgórzach morenowych, pojazdy bateryjne znacząco będą tracić swój zasięg stąd pojazdy zasilane wodorem mają swoją przyszłość. Moim zdaniem wszystkie miasta i gminy, które weszły w program FCH JU (projekt PDA) zrobiły to bardzo świadomie i mają przemyślane następne kroki – najlepszym przykładem jest Wejherowo, które nawet gdyby nie było projektu FCH JU podjęłoby decyzję o wprowadzeniu do eksploatacji autobusów wodorowych.

Czym wyróżnia się projekt  „Hy-way to Hel”

„Hy-way to Hel” to kompleksowy projekt wykorzystania wodoru w transporcie publicznym celem radykalnego zmniejszenia ilości pojazdów wjeżdżających na drogę prowadzącą na Hel – Półwysep Helski.

Jest to świadome wdrożenie takiej komunikacji z jednoczesnym budowaniem świadomości nie tylko ekologicznej, ale jednocześnie wdrożenie modelu, który będzie przyjazny do prowadzenia działalności turystycznej, wypoczynkowej czy biznesowej przez miasta i miejscowości zlokalizowane na Półwyspie Helskim. „Hy-way to Hel” ma być szansą na rozwój wspomnianej działalności, a nie hamulcem dla jej rozwoju. Podejście jest wzorowane na modelu biznesowym realizowanym od lat w dostępie turystów na niemiecką wyspę Sylt.

Jakie firmy z regionu mogą pomóc w jego realizacji

W pierwszej kolejności w projekty zaangażowane są firmy będące członkami Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Poza tym technologie wodorowe będą stosowane w sektorze stoczniowym (napędy statków), sektorze konstrukcji stalowych, sektorze mechanicznym, automatyce. Można śmiało powiedzieć, że każda firma może znaleźć coś dla siebie w nowo tworzącym się rynku wodoru. Wodór bowiem będzie miał zastosowanie w przemyśle, komunikacji, energetyce i ciepłownictwie.

 

*właściciel firmy NEXUS Consultants, specjalizującej się w realizacji kompleksowych projektów z zakresu marketingu, finansów, zarządzania i organizacji oraz pozyskiwania finansowania zewnętrznego (w tym funduszy unijnych).

Zrealizował ponad 1.000 projektów doradczych dla dużych i średnich przedsiębiorstw z wielu branż, w szczególności energetycznych, chemicznych, handlowych i logistycznych, usługowych, organizacji publicznych i innych.

Do tej pory pracował dla największych firm energetycznych w Polsce i za granicą, m.in: ENERGA, ENEA, TAURON, PGE, PGNiG, EDF, Iberdrola, SPAC, RWE, CEZ.

Angażował się także w duże projekty wodorowe w Polsce, w zakresie dystrybucji wodoru w gazociągach, magazynowania w kawernach solnych oraz produkcji energii odnawialnej i jej konwersji na wodór. Jest autorem mapy drogowej dotyczącej wodoru dla jednej z największych polskich firm.

W chwili obecnej pełni wiodącą rolę jako inicjator i twórczy lider Klastra Technologii Wodorowych i Czystej Technologii Węglowych.

Jego zasługą jest również stworzenie Doliny Wodorowej w województwie pomorskim Pomorska Doliną Wodorowa  jest to tylko jednym z przykładów wkładu Tomasza Pelca

w rozwój gospodarki bezemisyjnej w województwie pomorskim. Jako podprojekt „Hy-way to Hel” będzie przełomem w realizacji wodorowego transportu publicznego (autobusowego, kolejowego i morskiego) łączącego Gdynię, Sopot i Gdańsk z Półwyspem Helskim (w województwie pomorskim).

„Polish Conference on Hydrogen Energy and Technologies” rozwija się również dzięki jego zaangażowaniu  jako moderatora oraz eksperta.

 

Polska Dolina Wodorowa ma na celu budowę ekosystemu wodorowego w województwie pomorskim – tłumaczy Tomasz Pelc w rozmowie z BiznesAlert.pl.

Jaką rolę odegra Pomorska Dolina Wodorowa w kontekście upowszechnienia wodoru w woj. pomorskim (wzorce z innych krajów)?

Pomorska Dolina Wodorowa jest jednym z wielu projektów realizowanych obecnie w Europie, mających na celu popularyzację wodoru do celów transportowych. PDW ma na celu budowę ekosystemu wodorowego w województwie pomorskim, w pierwszej kolejności zapisaliśmy projekty związane z komunikacją lądową – autobusy i pociągi zasilane wodorem oraz komunikacją morską, czyli statki na wodór w połączeniach typu „short sea” – tu połączenia portów Trójmiasta z Helem. Poza tym chcemy skoncentrować się na promocji i edukacji wodorowej skierowanej do młodzieży szkół podstawowych i średnich – bo to przecież przyszłe pokolenia w głównej mierze będą żyły  w „epoce wodorowej”. Chcemy także zbudować podstawy do bezpiecznego użytkowania pojazdów i instalacji wodorowych skierowanych do rynku masowego. Takie podejście zapewni możliwość budowania świadomości wodorowej wśród mieszkańców naszego województwa, a także stworzy bazę do budowy łańcucha wartości dodanej dla pomorskich przedsiębiorców mogących się włączyć w projekty wodorowe realizowane na pomorzu. Będziemy wzorować się na podejściu holenderskim i duńskim.

Czy miasta są gotowe na wdrożenia w transporcie miejskim (przykład PDA Support w Gdyni)?

Miasta powyżej 50 tysięcy mieszkańców są zobligowane do szukania możliwości wprowadzenia do eksploatacji 30% taboru komunikacji miejskiej, który będzie się charakteryzować niskoemisyjnością. Może to być tabor o napędzie elektrycznym, gazowym i wodorowym. W przypadku miast zlokalizowanych na pomorskich wzgórzach morenowych, pojazdy bateryjne znacząco będą tracić swój zasięg stąd pojazdy zasilane wodorem mają swoją przyszłość. Moim zdaniem wszystkie miasta i gminy, które weszły w program FCH JU (projekt PDA) zrobiły to bardzo świadomie i mają przemyślane następne kroki – najlepszym przykładem jest Wejherowo, które nawet gdyby nie było projektu FCH JU podjęłoby decyzję o wprowadzeniu do eksploatacji autobusów wodorowych.

Czym wyróżnia się projekt  „Hy-way to Hel”

„Hy-way to Hel” to kompleksowy projekt wykorzystania wodoru w transporcie publicznym celem radykalnego zmniejszenia ilości pojazdów wjeżdżających na drogę prowadzącą na Hel – Półwysep Helski.

Jest to świadome wdrożenie takiej komunikacji z jednoczesnym budowaniem świadomości nie tylko ekologicznej, ale jednocześnie wdrożenie modelu, który będzie przyjazny do prowadzenia działalności turystycznej, wypoczynkowej czy biznesowej przez miasta i miejscowości zlokalizowane na Półwyspie Helskim. „Hy-way to Hel” ma być szansą na rozwój wspomnianej działalności, a nie hamulcem dla jej rozwoju. Podejście jest wzorowane na modelu biznesowym realizowanym od lat w dostępie turystów na niemiecką wyspę Sylt.

Jakie firmy z regionu mogą pomóc w jego realizacji

W pierwszej kolejności w projekty zaangażowane są firmy będące członkami Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Poza tym technologie wodorowe będą stosowane w sektorze stoczniowym (napędy statków), sektorze konstrukcji stalowych, sektorze mechanicznym, automatyce. Można śmiało powiedzieć, że każda firma może znaleźć coś dla siebie w nowo tworzącym się rynku wodoru. Wodór bowiem będzie miał zastosowanie w przemyśle, komunikacji, energetyce i ciepłownictwie.

 

*właściciel firmy NEXUS Consultants, specjalizującej się w realizacji kompleksowych projektów z zakresu marketingu, finansów, zarządzania i organizacji oraz pozyskiwania finansowania zewnętrznego (w tym funduszy unijnych).

Zrealizował ponad 1.000 projektów doradczych dla dużych i średnich przedsiębiorstw z wielu branż, w szczególności energetycznych, chemicznych, handlowych i logistycznych, usługowych, organizacji publicznych i innych.

Do tej pory pracował dla największych firm energetycznych w Polsce i za granicą, m.in: ENERGA, ENEA, TAURON, PGE, PGNiG, EDF, Iberdrola, SPAC, RWE, CEZ.

Angażował się także w duże projekty wodorowe w Polsce, w zakresie dystrybucji wodoru w gazociągach, magazynowania w kawernach solnych oraz produkcji energii odnawialnej i jej konwersji na wodór. Jest autorem mapy drogowej dotyczącej wodoru dla jednej z największych polskich firm.

W chwili obecnej pełni wiodącą rolę jako inicjator i twórczy lider Klastra Technologii Wodorowych i Czystej Technologii Węglowych.

Jego zasługą jest również stworzenie Doliny Wodorowej w województwie pomorskim Pomorska Doliną Wodorowa  jest to tylko jednym z przykładów wkładu Tomasza Pelca

w rozwój gospodarki bezemisyjnej w województwie pomorskim. Jako podprojekt „Hy-way to Hel” będzie przełomem w realizacji wodorowego transportu publicznego (autobusowego, kolejowego i morskiego) łączącego Gdynię, Sopot i Gdańsk z Półwyspem Helskim (w województwie pomorskim).

„Polish Conference on Hydrogen Energy and Technologies” rozwija się również dzięki jego zaangażowaniu  jako moderatora oraz eksperta.

 

Najnowsze artykuły