Wodorowe igrzyska Japonii. Szansa dla Polski?

0
23
Pochodnia olimpijska na igrzyskach w Tokio. Fot. organizatorów
Pochodnia olimpijska na igrzyskach w Tokio. Fot. organizatorów

Igrzyska Olimpijskie 2020 w Tokio rozpoczęte 23 lipca są okazją do promocji technologii wodorowych Japonii. Polska współpracuje z tym krajem także w sektorze wodorowym. Technologie japońskie są tu promowane jako narzędzia dążenia do neutralności klimatycznej.

Wodór zasila wioskę olimpijską Harumi Flag stworzoną przez japoński Panasonic. Składa się ona z 18 hektarów apartamentów zebranych w 234 budynkach. To paliwo zapewnia ciepło, gorącą wodę i oświetlenie wioski. Wodór jest wytwarzany z pomocą Odnawialnych Źródeł Energii w ramach projektu Fukushima Hydrogen Energy Research Field (FH2R). Również pochodnia olimpijska krążąca po prefekturze Fukushima będzie zasilana wodorem i nie wyemituje dwutlenku węgla.

Z kolei Toyota zapewnia flotę prawie 4000 pojazdów obsługujących Igrzyska. Składa się na nią między innymi 100 autobusów Sora dowożących widzów oraz atletów na miejsce zawodów. Toyota Mirai znana z intensywnej promocji w Polsce także występuje w ilości 500 egzemplarzy. Flota wodorowa Japonii może służyć Igrzyskom dzięki sieci 36 stacji tankowania wodoru. Japonia chce mieć 80 takich stacji i 100 tysięcy samochodów wodorowych w Tokio.

Polska i Japonia zawarły partnerstwo strategiczne w sektorze energetycznym. Współpracują przy projektach wodorowych oraz jądrowych, które kiedyś mogą ze sobą współgrać w ramach dążenia do neutralności klimatycznej. Wodór może być wytwarzany z pomocą energii jądrowej, a Japończycy posiadają zaawansowane technologie wychwytywania CO2 z energetyki konwencjonalnej, pozwalające zarządzać bezpiecznie elektrowniami jądrowymi oraz wytwarzać i zużywać wodór.

H2 View/Wojciech Jakóbik

Kurtyka: Polska liczy na współpracę z Japonią przy rozwoju atomu i elektromobilności