AlertEnergetykaOZEPrzemysłŻegluga

Metanol zazieleni transport morski. Maersk i Evergreen to pionierzy

Maersk cargo ship

Emma Maersk ship

Transport morski jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń, odpowiadając za ponad 18 procent światowej emisji gazów cieplarnianych. Jednak światowi przewoźnicy – Maersk i Evergreen – „zazieleniają” swoją flotę kontenerowców z pomocą metanolu.

10 lipca duński przewoźnik Maersk odebrał pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany paliwem alternatywnym.  Statek został zbudowany w koreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard i Hyundai Heavy Industries. 11 lipca kontenerowiec rozpoczął swój dziewiczy rejs o długości 21 500 km z Ulsan w Korei Południowej do Kopenhagi w Danii.

Co ważne, kontenerowiec jest wyposażony w nowe silniki i wykorzystujące metanol jako paliwo, ponieważ firma przygotowuje się do przyjęcia floty nowych, dużych statków oceanicznych z możliwością zasilania nowym rodzajem paliwa od 2024 roku. Kolejne 18 dużych statków oceanicznych o pojemności 16-17 tys. TEU mają zostać dostarczone w 2024 i 2025 roku.

– Wprowadzenie tego kontenerowca jest znaczącym krokiem w kierunku realizacji naszego zobowiązania do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla i oznacza początek nowej ery w żegludze, w której wspólnie możemy zminimalizować emisje gazów cieplarnianych i stworzyć bardziej ekologiczną przyszłość – wskazuje w oświadczeniu duński przewoźnik.

Interesujące jest, że zielona rewolucja w transporcie oceanicznym już się rozpoczęła, a za trendem będą podążać inne firmy transportowe.

12 lipca tajwański przewoźnik, Evergreen ogłosił ogromny kontrakt o wartości 5 miliardów dolarów na 24 kontenerowce napędzane metanolem.

Kontenerowce dla tajwańskiego przewoźnika zostaną wybudowane w koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries oraz japońskiej stoczni Nihon Shipyard. Według Evergreen nowa flota zostanie dostarczona w latach 2026-2027.

Szał zamówień jest ogromnym wotum zaufania dla metanolu jako przyszłościowego paliwa dla przemysłu stoczniowego w czasie, gdy zamówienia w tym sektorze przekroczyły już 100 statków wyposażonych w silniki napędzane nowym rodzajem paliwa.

“Odmłodzenie” oraz “zazielenienie” floty kontenerowców i dalszych inwestycji jest koniczne, gdyż długodystansowy transport morski jest jednym z największych źródeł emisji gazów cieplarnianych na świecie.

Maersk / Evergreen / Jacek Perzyński

Kuffel: Polityka klimatyczna wypływa na szerokie wody (ANALIZA)


Powiązane artykuły

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Wielka Brytania daje zielone światło nowemu atomowi. Czekał na to 15 lat

Elektrownia jądrowa Sizewell C otrzymała decyzje inwestycyjną. Projekt otrzymał zagwarantowane finansowanie, w które zaangażował się rząd, kończą 15-letnie starania. Sizewell...

Giganci energetyczni odwracają się od grupy promującej net-zero

Shell, wraz z dwiema innymi firmami, opuściły grupę powołaną przez SBTi i pracującą nad nowym standardem dla branży wydobywczej, zmierzającym...

Udostępnij:

Facebook X X X