icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Unia przyjęła bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla ciężarówek i autobusów

W środę Parlament Europejski zatwierdził cele redukcji emisji dwutlenku węgla dla nowych pojazdów ciężarowych o dużych ładownościach (HDV). Rozporządzenie dotyczące emisji z nowych ciężarówek, autobusów i naczep zostało przyjęte większością 341 głosów za, przy 268 głosach przeciwko oraz 14 wstrzymujących się.

W ciągu kolejnych dziesięciu lat musimy zmniejszyć emisje CO2 z dużych ciężarówek i autobusów o określone procenty. Od 2030 do 2034 roku o 45 proc., od 2035 do 2039 roku o 65 proc., a od 2040 roku o aż 90 proc. W międzyczasie autobusy miejskie będą musiały zredukować emisję o 90 proc. do 2030 roku i stać się całkowicie bezemisyjne do 2035 roku.

– Przejście na bezemisyjne samochody ciężarowe i autobusy jest nie tylko kluczem do osiągnięcia naszych celów klimatycznych, ale także istotnym czynnikiem wpływającym na czystsze powietrze w naszych miastach – przekonywał po głosowaniu poseł sprawozdawca projektu, Bas Eickhout z frakcji Zielonych.

Entuzjazmu tego nie podzielał eurodeputowany PiS Kosma Złotowski, który w debacie podkreślał, że „ambicje klimatyczne UE mają swoją konkretną cenę, której ostatecznie nie zapłacą urzędnicy Komisji czy aktywiści klimatyczni”.

– Nowe normy emisji dla samochodów ciężarowych i pojazdów dostawczych to przede wszystkim koszt, który może być zabójczy dla małych i średnich firm zmuszonych do wymiany floty – prognozował.

Przyczepy i naczepy również będą objęte redukcją emisji, począwszy od 2030 roku. Przed wprowadzeniem tych zmian Komisja Europejska przeprowadzi szczegółowy przegląd ich skuteczności i wpływu do 2027 roku, a następnie Rada UE musi je formalnie zatwierdzić.

Polska Agencja Prasowa / Komisja Europejska / Mateusz Gibała

Komisja bierze na celownik turbiny wiatrowe z Chin by walczyć z nieuczciwą konkurencją

W środę Parlament Europejski zatwierdził cele redukcji emisji dwutlenku węgla dla nowych pojazdów ciężarowych o dużych ładownościach (HDV). Rozporządzenie dotyczące emisji z nowych ciężarówek, autobusów i naczep zostało przyjęte większością 341 głosów za, przy 268 głosach przeciwko oraz 14 wstrzymujących się.

W ciągu kolejnych dziesięciu lat musimy zmniejszyć emisje CO2 z dużych ciężarówek i autobusów o określone procenty. Od 2030 do 2034 roku o 45 proc., od 2035 do 2039 roku o 65 proc., a od 2040 roku o aż 90 proc. W międzyczasie autobusy miejskie będą musiały zredukować emisję o 90 proc. do 2030 roku i stać się całkowicie bezemisyjne do 2035 roku.

– Przejście na bezemisyjne samochody ciężarowe i autobusy jest nie tylko kluczem do osiągnięcia naszych celów klimatycznych, ale także istotnym czynnikiem wpływającym na czystsze powietrze w naszych miastach – przekonywał po głosowaniu poseł sprawozdawca projektu, Bas Eickhout z frakcji Zielonych.

Entuzjazmu tego nie podzielał eurodeputowany PiS Kosma Złotowski, który w debacie podkreślał, że „ambicje klimatyczne UE mają swoją konkretną cenę, której ostatecznie nie zapłacą urzędnicy Komisji czy aktywiści klimatyczni”.

– Nowe normy emisji dla samochodów ciężarowych i pojazdów dostawczych to przede wszystkim koszt, który może być zabójczy dla małych i średnich firm zmuszonych do wymiany floty – prognozował.

Przyczepy i naczepy również będą objęte redukcją emisji, począwszy od 2030 roku. Przed wprowadzeniem tych zmian Komisja Europejska przeprowadzi szczegółowy przegląd ich skuteczności i wpływu do 2027 roku, a następnie Rada UE musi je formalnie zatwierdzić.

Polska Agencja Prasowa / Komisja Europejska / Mateusz Gibała

Komisja bierze na celownik turbiny wiatrowe z Chin by walczyć z nieuczciwą konkurencją

Najnowsze artykuły