Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła przetarg na budowę 4,6-km tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) w rejonie Łodzi Fabrycznej. Jest to największy z trzech kontraktów na roboty budowlane w ramach tego projektu, z dwoma pozostałymi już w realizacji w centrum Łodzi, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
– Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element projektu 'Y’, który łączy Warszawę, CPK, Łódź, Wrocław i Poznań. Inwestycja ta znacząco poprawi funkcjonowanie polskiej kolei i przyczyni się do realizacji projektu 100-minutowej Polski – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Przetarg obejmuje budowę tunelu o długości 4,6 km pod centrum Łodzi, który będzie miał dwa tory umożliwiające ruch pociągów w obu kierunkach. Tunel zostanie wydrążony przy użyciu tarczy TBM o średnicy ok. 14 metrów i będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.
Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do około 40 minut. Otwarcie ofert przetargowych planowane jest na koniec września, a realizacja projektu ma trwać 46 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach projektu CPK już podpisało dwa znaczące kontrakty dotyczące Łodzi. Pierwszy dotyczy wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), a drugi budowy komór startowej i odbiorczej tunelu. Prace te są realizowane przez firmy Keller Polska i Budimex. Tunel dalekobieżny CPK będzie zintegrowany z budowanym tunelem PKP Polskich Linii Kolejowych przeznaczonym dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.
Polska Agencja Prasowa / Mateusz Gibała
Pełnomocnik ds. CPK: Możliwa jest nowa linia lotnicza cargo dla wsparcia portu