icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kazachowie wbrew sankcjom pomagają naprawiać rosyjskie myśliwce

Jak wynika ze śledztwa gruby InformNapalm, Rosjanie za pośrednictwem kazachskiej firmy i jej specjalistów są w stanie serwisować sprzęt i wyposażenie francuskiej produkcji znajdujące się w myśliwcu Su-30SM.

Kazachowie i rosyjskie samoloty

Su-30SM to głęboka modernizacja sowieckiego Su-27. Dzięki nowoczesnym technologiom zachodnim, samolot ten ma nowoczesną awionikę i wyposażenie radarowe, które pozwala na wykorzystywanie najnowszej gamy uzbrojenia będącego w rosyjskim arsenale. Jedna z maszyn tego typu została zestrzelona 11 września nad Morzem Czarnym.

Na wyposażeniu rosyjskich sił powietrznych znajduje się około 130 sztuk tego typu samolotu, na którego wyposażeniu znajduje się awionika francuskiej produkcji m.in.

Wielofunkcyjne wyświetlacze  SMD55S i SMD66S

System radionawigacji i lądowania TLS2020

System radionawigacji TACAN-NC12

Wskaźniki HUD 3022 na przezierniku szyby przedniej 

System nawigacyjny SIGMA 95NAA 

Pierwsze cztery pozycję są produktami Thalesa, ostatni system jest produkcji Safrana. To wyposażenie sprawia, że rosyjskie samoloty mogą wykonywać zadania bojowe.

Po inwazji Rosji na Ukrainę teoretycznie zakończono współpracę pomiędzy rosyjskimi i francuskimi firmami na mocy zachodnich sankcji. Jednak jak się okazuje, nie do końca tak się stało. Rosjanie znaleźli sposób, na utrzymanie serwisowania swoich maszyn. Jest nią kazachska firma ARC Group, która powstała w 2014 roku i zajmuje importem produktów wojskowych, a także ich dystrybucją. Spółka ta jest m.in. dystrybutorem francuskiego Safrana na region Azji Centralnej.

W 2021 roku ARC Group podpisała umowę z rosyjską spółką Rosaviaspetskomplekt na zapewnienie części i serwisu francuskiego wyposażenia samolotów Su-30SM. Kazachowie mieli wykonywać naprawy w rosyjskich zakładach lotniczych w Irkucku. Rosjanie na mocy umów sfinansowali Kazachom szkolenie w zakładach Thalesa we Francji oraz zakup niezbędnego sprzętu do serwisu rosyjskich samolotów. Następnie – już w 2023 roku specjaliści kazachscy rozpoczęli faktyczne prace przy remontach rosyjskich samolotów.

Źródło: InformNapalm

Jak wynika ze śledztwa gruby InformNapalm, Rosjanie za pośrednictwem kazachskiej firmy i jej specjalistów są w stanie serwisować sprzęt i wyposażenie francuskiej produkcji znajdujące się w myśliwcu Su-30SM.

Kazachowie i rosyjskie samoloty

Su-30SM to głęboka modernizacja sowieckiego Su-27. Dzięki nowoczesnym technologiom zachodnim, samolot ten ma nowoczesną awionikę i wyposażenie radarowe, które pozwala na wykorzystywanie najnowszej gamy uzbrojenia będącego w rosyjskim arsenale. Jedna z maszyn tego typu została zestrzelona 11 września nad Morzem Czarnym.

Na wyposażeniu rosyjskich sił powietrznych znajduje się około 130 sztuk tego typu samolotu, na którego wyposażeniu znajduje się awionika francuskiej produkcji m.in.

Wielofunkcyjne wyświetlacze  SMD55S i SMD66S

System radionawigacji i lądowania TLS2020

System radionawigacji TACAN-NC12

Wskaźniki HUD 3022 na przezierniku szyby przedniej 

System nawigacyjny SIGMA 95NAA 

Pierwsze cztery pozycję są produktami Thalesa, ostatni system jest produkcji Safrana. To wyposażenie sprawia, że rosyjskie samoloty mogą wykonywać zadania bojowe.

Po inwazji Rosji na Ukrainę teoretycznie zakończono współpracę pomiędzy rosyjskimi i francuskimi firmami na mocy zachodnich sankcji. Jednak jak się okazuje, nie do końca tak się stało. Rosjanie znaleźli sposób, na utrzymanie serwisowania swoich maszyn. Jest nią kazachska firma ARC Group, która powstała w 2014 roku i zajmuje importem produktów wojskowych, a także ich dystrybucją. Spółka ta jest m.in. dystrybutorem francuskiego Safrana na region Azji Centralnej.

W 2021 roku ARC Group podpisała umowę z rosyjską spółką Rosaviaspetskomplekt na zapewnienie części i serwisu francuskiego wyposażenia samolotów Su-30SM. Kazachowie mieli wykonywać naprawy w rosyjskich zakładach lotniczych w Irkucku. Rosjanie na mocy umów sfinansowali Kazachom szkolenie w zakładach Thalesa we Francji oraz zakup niezbędnego sprzętu do serwisu rosyjskich samolotów. Następnie – już w 2023 roku specjaliści kazachscy rozpoczęli faktyczne prace przy remontach rosyjskich samolotów.

Źródło: InformNapalm

Najnowsze artykuły