Deutsche Bahn planuje zamknąć linię kolejowa łączącą Bernau z miejscowością Schwedt na okres siedmiu tygodni. Decyzja o wstrzymaniu transportu na czas remontów może zaszkodzić tamtejszej rafinerii, należącej w 54 procentach do rosyjskiego koncernu Rosnieft.
Konsekwencje tej decyzji dotyczą przede wszystkim rafinerii PCK w Schwedt, największego pracodawcy regionu, która należy w 54 procentach do rosyjskiego koncernu Rosnieft.
Niezadowolenie z odcięcia od połączeń kolejowych wyraził także koncern Shell, którego udziały w rafinerii wynoszą 37,5 procent. Shell Deutschland GmbH skarżył się na zakłócenia w ruchu pociągów do i z rafinerii. – My skontaktowaliśmy się z Federalną Agencją Sieci w sprawie zamknięcia tej trasy – tłumaczy rzeczniczka Shell.
W skargę do Federalnej Agencji Sieci zaangażowana jest także firma córka rosyjskiego koncernu Rosnieft, której udziały w rafinerii są obecnie objęte zarządem powierniczym.
Regionalna gazeta Märkische Oderzeitung (MOZ) podaje, że Federalna Agencja Sieci stara się szybko rozpatrzyć tę skargę. – Jeśli zmiana decyzji Federalnej Agencji Sieci będzie konieczna, prawdopodobnie zostanie ona podjęta jeszcze w tym roku – podkreśla rzecznik.
Rafineria Schwedt, położona około 10 kilometrów od granicy z Polską, przeżywa kryzys. Moce przerobowe tej rafinerii wynoszą 11,5 milionów ton ropy rocznie, z czego wykorzystywanych jest obecnie 8,5-9 milionów ton.
MOZ / Aleksandra Fedorska
Media: Niemcy chcą wziąć do Rafinerii Schwedt więcej ropy kazachskiej