EnergetykaGaz.Wszystko

Branża wydobywcza chce rewizju prawa geologicznego

Szczelinowanie hydrauliczne w USA.

Od początku 2015 roku operatorzy zrzeszeni w Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego (OPPPW) poszukujący w Polsce ropy naftowej i gazu ziemnego wykonali w sumie 22 odwierty, z czego 20 na złożach konwencjonalnych i jedynie dwa na złożach niekonwencjonalnych. Kluczowymi barierami rozwoju wszystkich projektów poszukiwawczych pozostają czasochłonne procedury administracyjne i skomplikowane otoczenie regulacyjne. W związku z tym, branża postuluje rewizję uchwalonej w 2014 ustawy „Prawo geologiczne i górnicze” i apeluje o rozpoczęcie prac nad kompleksowym systemem regulacji, który zachęciłby inwestorów do realizacji kolejnych odwiertów. Zdaniem OPPPW, nowe i nowoczesne prawo naftowe to kwestia decydująca o przyszłości krajowego sektora poszukiwawczo-wydobywczego.

O tym, jak wygląda status prac poszukiwawczo-rozpoznawczych na polskich złożach z perspektywy inwestorów oraz co należy zrobić, aby usprawnić i zintensyfikować proces poszukiwań gazu ziemnego w Polsce, dyskutowano dziś w Warszawie podczas czwartej edycji konferencji branżowej „Polski Gaz Ziemny 2020” zorganizowanej przez OPPPW. Tegoroczne spotkanie pt. „Polski Gaz Ziemny 2020 – Wnioski. Kierunki. Rekomendacje” stanowi podsumowanie ostatnich pięciu lat działalności firm zrzeszonych w Organizacji i ma na celu przedstawienie kierunków i rekomendacji służących dalszemu rozwojowi sektora. W konferencji wzięli udział przedstawiciele biznesu oraz naukowcy, eksperci rynku energii, a także reprezentanci władz centralnych i samorządowych. Honorowy patronat nad konferencją objęły: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Skarbu Państwa oraz Ministerstwo Środowiska.

„Konfrontacja wprowadzonych w 2015 roku rozwiązań prawnych z praktyką branżową potwierdza, że postulaty branży zgłaszane na etapie nowelizacji ustawy PGG były słuszne. Polska potrzebuje dobrych regulacji dla sektora poszukiwań i wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego. Objęcie dzisiejszej konferencji patronatem przez cztery resorty kluczowe dla funkcjonowania branży naftowej w Polsce odczytuję jako sygnał potwierdzający chęć do dalszej współpracy z branżą nad stworzeniem regulacji, które przekonają polskie i zagraniczne firmy do intensyfikacji poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej z polskich złóż. Zdaniem firm członkowskich OPPPW nowe prawo naftowe to dziś kwestia „być albo nie być” dla krajowego sektora poszukiwawczo-wydobywczego” – powiedział Wiesław Prugar, Prezes Zarządu Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego.

Członkowie OPPPW, do których należy obecnie 99% koncesji umożliwiających poszukiwanie gazu z łupków przyznają, że ostatnie lata były dla nich trudną lekcją. Złożyła się na to kombinacja kilku czynników, w tym niesprzyjająca sytuacja makroekonomiczna oraz wymagające warunki geologiczne. Jednak kluczową sprawą pozostaje nadal skomplikowany system regulacyjny. W rankingu państw, które stworzyły sprzyjające warunki dla inwestycji w branży poszukiwawczo-wydobywczej, przygotowanym przez firmę analityczną Energy Intelligence*, Polska pozycjonuje się zdecydowanie poniżej liderów: Wielkiej Brytanii, Kanady, USA czy Australii.

„Znowelizowana ustawa Prawo Geologiczne i Górnicze oraz inne nowe regulacje, jak np. zmiana zasad warunków użytkowania górniczego, porządkują szereg kwestii, jednak nie traktują regulacji systemowo. W tej chwili mamy dużo różnych przepisów ujętych w wielu ustawach i rozporządzeniach. Za trzy miesiące wchodzi w życie kolejna ważna ustawa wprowadzająca w Polsce nowy podatek węglowodorowy. To rodzi dalsze wymogi ewidencyjne i administracyjne. Polskie przepisy nie odpowiadają w pełni cykliczności makroekonomicznej, w jakiej funkcjonuje branża, a także zasobności polskich złóż węglowodorów. W tej sytuacji postulujemy rozpoczęcie prac nad kompleksowymi regulacjami dla sektora ropy i gazu ziemnego” – dodaje Wiesław Prugar.

Wnioski z prac poszukiwawczo-rozpoznawczych wykonanych w latach 2010-2015, szczególnie na złożach niekonwencjonalnych, nie napawają optymizmem. Średnie wydobycie gazu osiągane przez firmy w testach złożowych w przebadanych dotychczas formacjach łupkowych znajduje się na niskim poziomie i póki co nie pozwala na uruchomienie ciągłej, ekonomicznie uzasadnionej produkcji gazu. Z uwagi na wiele wyzwań natury administracyjnej, geologicznej i ekonomicznej, firmy ostrożnie planują dalsze prace poszukiwawcze. W najbliższych miesiącach członkowie OPPPW mają zamiar wykonać kolejne trzy otwory na koncesjach dotyczących złóż niekonwencjonalnych oraz pięć na konwencjonalnych.

Status prac poszukiwawczo-rozpoznawczych w 2015 roku z perspektywy inwestorów

Od stycznia do września 2015 roku firmy zrzeszone w OPPPW wykonały dwa odwierty badawcze za gazem z łupków, w tym jeden otwór pionowy i jeden horyzontalny. W tym okresie żaden otwór nie został poddany zabiegowi szczelinowania, podczas gdy to właśnie ten zabieg wykonywany
w otworach kierunkowych dostarcza najwięcej miarodajnych informacji o potencjale wydobywczym złoża niekonwencjonalnego. Trzy zabiegi szczelinowania są jednak zaplanowane do końca tego roku. Łącznie od 2010 roku członkowie OPPPW wykonali 68 odwiertów badawczych (w tym 13 poziomych), z czego 20 zostało już zlikwidowanych lub znajduje się w trakcie likwidacji. Powodami likwidacji odwiertów testowych są niska jakość złoża, niesatysfakcjonujące wyniki testów złożowych lub zrzeczenie się koncesji przez operatora.

Do członków OPPPW należy również 82% koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż konwencjonalnych i 99% koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złóż konwencjonalnych. W analogicznym okresie inwestorzy wykonali na nich 20 otworów, a kolejne 4 są w trakcie realizacji.

Liczba odwiertów za gazem ziemnym wykonanych przez

członków OPPPW w latach 2010-2015

2010 2011 2012 2013 2014 2015                      (do IX.2015)
Złoża niekonwencjonalne 3 10 24 14 15 2
Złoża konwencjonalne 15 22 6 19 22 20
Łącznie 18 32 30 33 37 22
Suma 172

 

Mimo wejścia w życie 1 stycznia 2015 roku przepisów znowelizowanej ustawy „Prawo geologiczne i górnicze”, które miały ułatwić prace inwestorom, firmy nadal borykają się z długotrwałymi procedurami administracyjnymi i czekają wiele miesięcy na rozpatrzenie poszczególnych wniosków i wydanie decyzji. I choć czas potrzebny na uzyskanie wszystkich pozwoleń związanych z budową i uruchomieniem placu wiertniczego skrócił się o miesiąc w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej i wynosi obecnie ok. 6 miesięcy, to czas uzyskania decyzji środowiskowej wzrósł z 9 do ponad 11 miesięcy. Jest to, zdaniem branży, zdecydowanie za długo, aby planować i realizować operacje w sposób efektywny kosztowo i wypełnić na czas zapisane w koncesjach zobowiązania. Firmy zwracają również uwagę na bardzo długi czas rozpatrywania wniosku o nową koncesję, który wynosi obecnie średnio aż 12 miesięcy. Pół roku czeka się natomiast na rozpatrzenie wniosku o zmianę w koncesji (bez zmian w stosunku do roku ubiegłego).

Czas potrzebny na uzyskanie kluczowych pozwoleń 2013/2014 2014/2015
Średni czas rozpatrywania wniosków i uzyskania wszystkich pozwoleń związanych z budową i uruchomieniem placu wiertniczego 7

miesięcy

6

miesięcy

Średni czas trwania procedur związanych z uzyskaniem decyzji środowiskowej 9

miesięcy

11,5

miesiąca

Średni czas oczekiwania na akceptację wniosku o zmianę
w koncesji
6

miesięcy

6

miesięcy

Firmy członkowskie OPPPW podkreślają, że kłopotliwa jest nie tylko liczba niezbędnych pozwoleń i postępowań administracyjnych, ale również skala zaangażowania różnych organów administracji w ich przeprowadzanie. Dotyczy to zarówno administracji na szczeblu centralnym, jak i lokalnym. Sprawę utrudnia fakt, że proces uzyskiwania pozwoleń następuje sekwencyjnie, tzn. dopiero po uprawomocnieniu się jednej decyzji, firma może występować o kolejną, a to znacznie wydłuża cały proces. Do szczególnie uciążliwych pod względem czasowym procedur w 2015 roku należało uzyskanie pozwolenia wodno-prawnego, zgody na czasowe wyłączenie gruntów z produkcji rolnej oraz decyzji o kierunku rekultywacji.

Wśród długoterminowych rozwiązań, które przyczyniłyby się do poprawy sytuacji firm poszukiwawczo-wydobywczych działających w Polsce, OPPPW wskazuje szerszy dostęp do rynku koncesyjnego (w obowiązujących przepisach istnieje jedynie jeden – przetargowy – tryb udzielania koncesji), dostosowanie systemu opodatkowania kopalin do zasobności polskich złóż, poprawę efektywności systemu administracyjnego oraz wsparcie dla rozwoju innowacji. Stworzenie zachęt do realizacji programów naukowo-badawczych przez firmy mogłoby przyczynić się do szybszego opracowania technologii, umożliwiających wydobycie gazu ze złóż niekonwencjonalnych w Polsce.
*Energy Intelligence Group (UK) Ltd.; Country Risk Evolution (CRE). Design and Methodology; marzec 2014


Powiązane artykuły

MAEA zwołuje specjalne posiedzenie w sprawie ataku Izraela na Iran

Izrael przeprowadził atak na Iran, celem były m.in. placówki zajmujące się pracą nad uranem. MAEA poinformowała, że zwoła w tej...
gaz Fot. Photocreo Bednarek/stock.adobe.com

Niemieckie zagłębie węglowe protestuje, bo goni ich gaz

W Cottbus doszło 12 czerwca do protestów przeciw budowie nowych elektrowni gazowych, które ogłosiła federalna minister gospodarki Katherina Reiche (CDU)....

Niemcy uparcie nie magazynują gazu ziemnego

Na aukcji 12 czerwca 2025 roku Uniper nie znalazł nabywców na jeden z największych niemieckich  magazynów gazu Breitbrunn w Bawarii....

Udostępnij:

Facebook X X X