(Reuters/Teresa Wójcik)
Aż 29 rosyjskich firm naftowych będzie musiało niedługo płacić wyższe podatki od eksploatacji wielu pól naftowych. Podwyżka jest przewidziana w ramach reformy przygotowanej przez rosyjskie ministerstwo finansów w celu ratowania rosyjskiego budżetu. Dodatkowo – jak dowiedzieli się dziennikarze agencji Reutersa z anonimowych źródeł w dwóch ministerstwach w Moskwie – ta reforma podatkowa likwiduje ulgi podatkowe stosowane przy eksploatacji niektórych pól naftowych.
To może obowiązywać wszystkie nowe pola naftowe – uważa Reuters. Według informacji firmy doradczej Vygon Consulting, w Rosji z różnych ulg podatkowych korzystały koncerny naftowe eksploatujące 198 pól. Jednakże spadek przychodów tych koncernów wskutek bardzo niskich cen ropy w eksporcie powoduje konieczność dodatkowego obciążenia podatkami sektora naftowego. Ponieważ niepodobieństwem jest opodatkowanie ostro spadających przychodów sektora, jedyną możliwością pozostaje zwiększenie obciążenia podatkowego wydobycia, przynajmniej części złóż ropy.
Sądząc z nieoficjalnych na razie informacji, reforma opodatkowania sektora naftowego w Rosji pozostawi niezmieniony podatek od eksploatacji zasobów mineralnych (MET) i cło od eksportu ropy, wycofa natomiast część ulg podatkowych oraz wprowadzi opłaty za eksploatację nowych pól, a główną zmianą miałby być dodatkowy podatek od zysku. Nowy system podatkowy miałby przewidywać 40 proc. podatek od użytkowania wszystkich pól naftowych, gdy zaczną być rentowne. Podatek 70-procentowy ma być naliczany od przychodów pieniężnych. nawet z tych pól, które dotychczas korzystały z ulg podatkowych. Nowy system podatkowy ma być wprowadzany stopniowo. Z ulg podatkowych na nowo eksploatowanych polach korzystały m.in. firmy takie jak Surgutnieftegaz i Gazprom Nieft.
Rosyjskie spółki naftowe w zasadzie popierają nowe opodatkowanie, ale jednocześnie chcą znacznego zmniejszenia innych obciążeń ponieważ obawiają się, że zbyt wielkie koszty całego opodatkowania spowodują ostatecznie zmniejszenie udziału rosyjskiej ropy w rynku światowym.