AlertWszystko

Rosja liczy na pomoc Japonii przy arktycznym gazie

Projekt Jamał LNG - wizualizacja.

Projekt Jamał LNG - wizualizacja.

(TASS/Piotr Stępiński)

Novatek chce przyciągnąć japońskie spółki do realizacji projektu Arctic LNG. O tym w ramach forum ,,Dialog Handlowo-Przemysłowy Rosja-Japonia” wiceprezes Novateku Denis Hramow.

– W odróżnieniu od Jamał LNG partnerstwo przy Arctic LNG jeszcze nie jest ,,skonfigurowane” i postrzegamy to jako znaczącą i poważną opcję dla współpracy rosyjsko-japońskiej. Właśnie teraz kiedy opracowywane są podstawowe zasady uczestnictwa, biletu wejściowego, możliwości wejścia do projektu. Uważamy, że dla japońskich spółek jest on dość przekonywująca a może być nawet unikalny – powiedział Hramow.

Mówiąc o projekcie Jamał LNG wiceszef Novateku mówił, że projekt jest zrealizowany w 45 procentach a pierwsza linia terminala jest wykonana w 56 procent.

Hramow zauważył, że koszty własne produkcji LNG w ramach projektu Jamał LNG wynoszą 0,5 dolara za baryłkę ekwiwalentu ropy.

– Przeciętna prognoza cen LNG na światowych rynkach na najbliższą dekadę wynosi: 8-10 dolarów za 1 mmBTU w Azji, a w Europie 7-9 dolarów. Z tego punktu widzenia projekty skraplania gazu, które realizuje Novatek na Jamale są bardzo opłacalne. Koszt wydobycia jest jednym z najniższych w branży i wynosi 0,5 dolara za baryłkę ekwiwalentu ropy – powiedział wiceprezes spółki.

Projekt Jamał LNG przewiduje budowę terminala LNG o przepustowości 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie, w oparciu o bazę surowcową zlokalizowaną na złożu Południowe Tambejskoje. Całkowity koszt projektu wynosi 26,9 mld dol. Oczekuje się, że pierwsza część terminala zostanie oddana do użytku w 2017 r.

Planowane są w sumie trzy etapy inwestycji. W ramach projektu uzgodniono sprzedaż skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla hiszpańskiej spółki Gas Natural (2,5 mln ton rocznie), CNPC (3 mln ton rocznie), Total (4 mln ton), Novatek Gas & Power (2,86 mln ton rocznie) oraz Gazprom Marketing & Trading (3 mln ton rocznie).

Udziałowcami projektu są: Novatek – 50,1 proc. udziałów, francuski Total – 20 proc. oraz chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku – 9,9 proc.

Zdaniem Hramowa do 2025 roku produkcja spółki w ramach projektów Jamał LNG i Arctic LNG może stanowić 7 procent światowego rynku LNG.

– Mając świadomość perspektyw LNG na świecie rząd Rosji zatwierdziło opracowany, kompleksowy plan rozwoju LNG w Rosji – na półwyspie Jamalskim i Gydańskim. Projekt zakłada budowę dwóch terminali LNG – Jamał LNG i Arctic LNG. Ogólnym celem jest osiągniecie do 2025 roku produkcji na poziomie 33 mln ton co według naszych szacunków będzie stanowiło do 7 procent światowego rynku – powiedział Hramow.

Rezerwy gazu Arctic LNG

Badania geologiczne projektu Arctic LNG potwierdziły obecność większych zasobów gazu niż udowodnione 1,5 bln m3.

– Kolejnym projektem jest Arctic LNG, drugi projekt eksportowy oparty o kompleksowy plan. Obecnie realizowane są prace związane z oceną bazy surowcowej. Prowadzone są prace sejsmiczne. Odwierty zaplanowano na między 2017 a 2018 rokiem chociaż już została potwierdzona baza surowcowa: udokumentowane i prawdopodobne zasoby według klasyfikacji SEC wynoszą 1,5 bln m3 – powiedział Hramow.

Jego zdaniem wspomniany wolumen będzie w pełni dostarczane do jeszcze jednego terminala LNG (pierwszy będzie pracował w ramach projektu Jamał LNG) o mocy 16,5 mln ton.

– Odwierty eksploatacyjne będą realizowane w 2018 roku a produkcja komercyjna LNG ma się rozpocząć w 2023 roku – stwierdził Hramow.

Ponadto szef spółki Leonid Michelson mówił, że dopóki Novatek nie podejmie ostatecznej decyzji w sprawie lokalizacji terminala, kontynuowane będzie konceptualne rozważanie tego projektu.

Według Hramowa, istnieje także potencjał surowcowy w wysokości 2 bln m3.

– Nie mam wątpliwości, że w wyniku badań geologicznych bilans zasobów wzrośnie – powiedział.

Wydajność terminala ma wynosić 16,5 mln ton.

Projekt Arctic LNG

Spółki zależne Novateku – Arctic LNG 1, Arctic LNG 2 oraz Arctic LNG 3 – są ujęte w liści podmiotów zawartymi w rozporządzeniu podpisanym przez premiera Dmitrija Miedwiediewa, na mocy którego udzielono im prawa do eksportu LNG.

Jak wcześniej informowała agencja TASS Novatek rozważa możliwość budowy nowego terminala LNG w porcie Sabetta gdzie już jest budowany terminal w ramach projektu Jamał LNG. Gaz do skroplenia będzie dostarczany m.in. ze złoża Salmanonwskoje. Początek budowy terminalu zaplanowano na 2018 rok. Pierwsza linii terminala o przepustowości 5-5,5 mln ton ma zostać zbudowana i oddana do eksploatacji w latach 2018-2022, druga (o przepustowości 5-5,5 mln ton) w latach 2019-2024 oraz trzecia (o przepustowości 5-5,5 mln ton) w latach 2020-2025.

Na chwilę obecną Novatek nie podjął decyzji co do lokalizacji terminala.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X