(TASS/Piotr Stępiński)
Novatek chce przyciągnąć japońskie spółki do realizacji projektu Arctic LNG. O tym w ramach forum ,,Dialog Handlowo-Przemysłowy Rosja-Japonia” wiceprezes Novateku Denis Hramow.
– W odróżnieniu od Jamał LNG partnerstwo przy Arctic LNG jeszcze nie jest ,,skonfigurowane” i postrzegamy to jako znaczącą i poważną opcję dla współpracy rosyjsko-japońskiej. Właśnie teraz kiedy opracowywane są podstawowe zasady uczestnictwa, biletu wejściowego, możliwości wejścia do projektu. Uważamy, że dla japońskich spółek jest on dość przekonywująca a może być nawet unikalny – powiedział Hramow.
Mówiąc o projekcie Jamał LNG wiceszef Novateku mówił, że projekt jest zrealizowany w 45 procentach a pierwsza linia terminala jest wykonana w 56 procent.
Hramow zauważył, że koszty własne produkcji LNG w ramach projektu Jamał LNG wynoszą 0,5 dolara za baryłkę ekwiwalentu ropy.
– Przeciętna prognoza cen LNG na światowych rynkach na najbliższą dekadę wynosi: 8-10 dolarów za 1 mmBTU w Azji, a w Europie 7-9 dolarów. Z tego punktu widzenia projekty skraplania gazu, które realizuje Novatek na Jamale są bardzo opłacalne. Koszt wydobycia jest jednym z najniższych w branży i wynosi 0,5 dolara za baryłkę ekwiwalentu ropy – powiedział wiceprezes spółki.
Projekt Jamał LNG przewiduje budowę terminala LNG o przepustowości 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie, w oparciu o bazę surowcową zlokalizowaną na złożu Południowe Tambejskoje. Całkowity koszt projektu wynosi 26,9 mld dol. Oczekuje się, że pierwsza część terminala zostanie oddana do użytku w 2017 r.
Planowane są w sumie trzy etapy inwestycji. W ramach projektu uzgodniono sprzedaż skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla hiszpańskiej spółki Gas Natural (2,5 mln ton rocznie), CNPC (3 mln ton rocznie), Total (4 mln ton), Novatek Gas & Power (2,86 mln ton rocznie) oraz Gazprom Marketing & Trading (3 mln ton rocznie).
Udziałowcami projektu są: Novatek – 50,1 proc. udziałów, francuski Total – 20 proc. oraz chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku – 9,9 proc.
Zdaniem Hramowa do 2025 roku produkcja spółki w ramach projektów Jamał LNG i Arctic LNG może stanowić 7 procent światowego rynku LNG.
– Mając świadomość perspektyw LNG na świecie rząd Rosji zatwierdziło opracowany, kompleksowy plan rozwoju LNG w Rosji – na półwyspie Jamalskim i Gydańskim. Projekt zakłada budowę dwóch terminali LNG – Jamał LNG i Arctic LNG. Ogólnym celem jest osiągniecie do 2025 roku produkcji na poziomie 33 mln ton co według naszych szacunków będzie stanowiło do 7 procent światowego rynku – powiedział Hramow.
Rezerwy gazu Arctic LNG
Badania geologiczne projektu Arctic LNG potwierdziły obecność większych zasobów gazu niż udowodnione 1,5 bln m3.
– Kolejnym projektem jest Arctic LNG, drugi projekt eksportowy oparty o kompleksowy plan. Obecnie realizowane są prace związane z oceną bazy surowcowej. Prowadzone są prace sejsmiczne. Odwierty zaplanowano na między 2017 a 2018 rokiem chociaż już została potwierdzona baza surowcowa: udokumentowane i prawdopodobne zasoby według klasyfikacji SEC wynoszą 1,5 bln m3 – powiedział Hramow.
Jego zdaniem wspomniany wolumen będzie w pełni dostarczane do jeszcze jednego terminala LNG (pierwszy będzie pracował w ramach projektu Jamał LNG) o mocy 16,5 mln ton.
– Odwierty eksploatacyjne będą realizowane w 2018 roku a produkcja komercyjna LNG ma się rozpocząć w 2023 roku – stwierdził Hramow.
Ponadto szef spółki Leonid Michelson mówił, że dopóki Novatek nie podejmie ostatecznej decyzji w sprawie lokalizacji terminala, kontynuowane będzie konceptualne rozważanie tego projektu.
Według Hramowa, istnieje także potencjał surowcowy w wysokości 2 bln m3.
– Nie mam wątpliwości, że w wyniku badań geologicznych bilans zasobów wzrośnie – powiedział.
Wydajność terminala ma wynosić 16,5 mln ton.
Projekt Arctic LNG
Spółki zależne Novateku – Arctic LNG 1, Arctic LNG 2 oraz Arctic LNG 3 – są ujęte w liści podmiotów zawartymi w rozporządzeniu podpisanym przez premiera Dmitrija Miedwiediewa, na mocy którego udzielono im prawa do eksportu LNG.
Jak wcześniej informowała agencja TASS Novatek rozważa możliwość budowy nowego terminala LNG w porcie Sabetta gdzie już jest budowany terminal w ramach projektu Jamał LNG. Gaz do skroplenia będzie dostarczany m.in. ze złoża Salmanonwskoje. Początek budowy terminalu zaplanowano na 2018 rok. Pierwsza linii terminala o przepustowości 5-5,5 mln ton ma zostać zbudowana i oddana do eksploatacji w latach 2018-2022, druga (o przepustowości 5-5,5 mln ton) w latach 2019-2024 oraz trzecia (o przepustowości 5-5,5 mln ton) w latach 2020-2025.
Na chwilę obecną Novatek nie podjął decyzji co do lokalizacji terminala.