AlertWszystko

PKP dostanie pieniądze z Unii na modernizację infrastruktury

(PKP PLK S.A)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. otrzymają ponad 6,3 mld zł dofinansowania na realizację 7 projektów kolejowych wartych 8,1 mld zł. Zarządca infrastruktury i Centrum Unijnych Projektów Transportowych 30 maja podpisały umowy o dofinansowanie projektów CEF z perspektywy finansowej UE 2014 – 2020.

Dzięki unijnemu wsparciu, podróż między największymi miastami w Polsce będzie krótsza i bardziej komfortowa, usprawnione zostaną połączenia aglomeracyjne i towarowe. Zawarcie umów daje gwarancję realizacji wszystkich przedsięwzięć z pierwszego konkursu CEF. Zarządca infrastruktury przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) zmodernizuje linie kolejowe o łącznej długości 570 km.

– Podpisanie umów to kolejny istotny krok w realizacji projektów CEF. Inwestycje na ważnych liniach poprawią obsługę podróżnych i skrócą czasy podróży m.in. na trasie Wrocław – Poznań, CMK, Poznań – Szczecin, czy usprawnią przejazdy na liniach aglomeracyjnych np. Warszawa – Grodzisk Mazowiecki – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Unijne fundusze pozwolą na realizację kolejnych etapów obecnie prowadzonych modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. PLK przygotowują również modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracyjne w Warszawie: Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki oraz dwóch linii obwodowych biegnących ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej. Modernizacja obejmie także trasę Warszawa – Poznań, rozpoczną się także prace na odcinku Poznań – Szczecin. Środki unijne CEF są przeznaczone na budowę wiaduktów drogowych nad Centralną Magistralą Kolejową, co pozwala na skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.

Inwestycje, które zostaną sfinansowane z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF):

1) Modernizacja trasy Rawicz – Czempiń; ostatni element magistrali Wrocław – Poznań

2) Modernizacja trasy Sadowne – Białystok, ostatni element połączenia Warszawa – Białystok w ramach linii Rail Baltica

3) Modernizacja trasy Sochaczew – Swarzędz, kluczowa część magistrali Warszawa – Poznań

4) Modernizacja trasy Poznań – Szczecin

5) Modernizacja trasy Warszawa Włochy – Pruszków – Grodzisk Mazowiecki

6) Modernizacja kolei obwodowej w Warszawie; odcinek Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska

7) Budowa wiaduktów drogowych nad CMK

Poza siedmioma projektami, na które PLK podpisały umowy, zarządca infrastruktury ubiega się również o ponad 7 mld złotych alokacji UE na dofinansowanie dziesięciu projektów w II turze konkursu. Zgłoszone projekty dotyczą m.in. modernizacji tras Warszawa – Białystok (odcinek Czyżew – Białystok), Kraków – Katowice, Siedlce – Terespol, Wrocław – Zgorzelec (elektryfikacja) czy poprawy kolejowego dostępu do portów morskich.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X