KOMENTARZ
Agata Rzędowska
Redaktor BiznesAlert.pl
Na konferencji EVIM w Jabłonnie pojawiał się m.in.: Jakub Tabędzki z SharCar. Pokazał jak bardzo potrzebujemy infrastruktury dla samochodów EV na swoim przykładzie. Pokonując 30.000 km rocznie samochodem zeroemisyjnym trzeba być przygotowanym na wiele niespodzianek. Nie możemy myśleć o rozwoju sektora samochodów elektrycznych nie mając odpowiedniej infrastruktury. Przykłady Estonii, Norwegii, Danii czy Słowacji pokazują, że bez impulsu w postaci ładowarek nie ma szans na zachęcenie klientów do zmiany przyzwyczajeń.
Tabędzki pokazał co uda nam się uzyskać kiedy pojawią się sieć szybkich ładowarek. CarShar to jedna z inicjatyw, mających na celu propagowanie idei i dostępności samochodów EV, w którą zaangażowany jest Tabędzki, drugą jest portal www.elektromobilnosc.pl Uzupełnieniem prezentacji pokazującej sytuację polskich użytkowników samochodów EV były wystąpienia firm w różny sposób związanych z elektromobilnością.
Wspólny panel dyskusyjny pokazał, że wiele jest obszarów do współpracy – począwszy od doradztwa, przez zapewnienie e-taxówek, stacji szybkiego ładowania, współpracy z samorządami czy miejskiego carsharingu. Tabędzki pokazał co uda nam się uzyskać kiedy pojawią się sieć szybkich ładowarek. CarShar to jedna z inicjatyw, mających na celu propagowanie idei i dostępności samochodów EV, w którą zaangażowany jest Tabędzki, drugą jest portal www.elektromobilnosc.pl. Uzupełnieniem prezentacji pokazującej sytuację polskich użytkowników samochodów EV były wystąpienia firm w różny sposób związanych z elektromobilnością.
Według eksperta z Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, głównym celem miasta powinno być zachęcenie ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej i sieci carsharingowej. Zmiana samochodów spalinowych na samochody EV nie rozwiąże problemu korków, bo zastąpimy jedne samochody drugimi.
– Jeśli elektromobilnością zajmą się osoby nie mające do tego przygotowania, zamiast rozwoju doświadczymy odwrotnego trendu – powiedział Stanisław Jedliński.
Pojawiła się także kwestia sukcesu samochodów zeroemisyjnych w Norwegii.
– Odpowiedź wydaje się oczywista, pojawiliśmy się we właściwym czasie i we właściwym miejscu – powiedział Michael Warner z Fortum – Charge&Drive.
Zwrócił także uwagę na motywację użytkowników w postaci ułatwień gwarantowanych przez rząd. Zajęto się w czasie spotkania także kwestami prawnymi związanymi z elektromobilnością. Specjaliści wskazali, że prawo nie podąża za zmianami w transporcie, które się dzieją. “Prawo przeszkadza w rozwoju trendu” powiedział Witold Chmarzyński, prawnik.
– Prawo powinno pomagać rozwijać biznes, szczególnie biznes, który jest całkiem nowy – dodał.
Pod koniec dnia wręczone zostały wyróżnienia dla osób i instytucji wspierających elektromobilność w Polsce. Pierwszą z nich otrzymał Jakub Tabędzki z SharCar drugą firma Nissan.
Pierwszy dzień konferencji EVIM można podsumować przykładem z miejsca gdzie odbywała się konferencja. Goście mieli możliwość spotkać się w podwarszawskiej Jabłonnie, gdzie Polska Akademia Nauk ma swoje centrum badawcze. KEZO PAN szczyci się tym, że zastosowano w nim najnowocześniejsze rozwiązania energooszczędne, przed budynkiem jest zadaszony parking z ogromną instalacją fotowoltaiczną. Jest też stacja ładowania. Żeby z niej skorzystać trzeba złożyć podanie i trzeba pamiętać, że dostępna jest ładowarka CHAdeMO, czyli nie dla wszystkich EV…