Amazon: Adaptacja sztucznej inteligencji w polskich firmach przyspiesza

11 lutego 2024, 08:00 Alert

Z raportu przygotowanego na zlecenie Amazon Web Services (AWS) wynika, że 23 procent polskich przedsiębiorstw już wdrożyło technologie sztucznej inteligencji (AI). Wśród firm wdrażających sztuczną inteligencję dominuje korzystanie z dużych modeli językowych (LLM) lub używanie generatywnej sztucznej inteligencji. Zwiększone tempo wdrażania zaawansowanych technologii cyfrowych, w szczególności sztucznej inteligencji, może odblokować 576 mld zł dla polskiej gospodarki do 2030 roku – czytamy.

Sztuczna inteligencja i człowiek. Fot. Freepik
Sztuczna inteligencja i człowiek. Fot. Freepik

W 2021 roku Komisja Europejska (KE) ogłosiła „Drogę do Cyfrowej Dekady”, program transformacji cyfrowej Europy do 2030 roku. Obejmuje on działania w 4 obszarach: cyfryzacji usług publicznych, budowie infrastruktury, rozwoju umiejętności technicznych oraz transformacji cyfrowej firm i definiuje konkretne cele jaki kraje Unii i cała UE powinny osiągnąć. Amazon Web Services (AWS), zlecił firmie Strand Partners przeprowadzenie badania „Unlocking Europe’s AI Potential”, aby sprawdzić postępy w drodze do realizacji kilku wyznaczonych przez Komisję Europejską celów. W Polsce badaniem objęto ponad 1000 mieszkańców i 1000 przedstawicieli przedsiębiorców.

Wg danych zaprezentowanych w raporcie AWS, polscy obywatele uważają, że sztuczna inteligencja ma potencjał transformacyjny dla całego społeczeństwa, a ponad połowa (54 procent) Polaków przewiduje, że sztuczna inteligencja odciśnie znaczące piętno na ich życiu w ciągu najbliższych trzech lat. Polacy przewidują także szeroko zakrojony wpływ AI w opiece zdrowotnej (64 procent), edukacji (64 procent) i transporcie (64 procent).

Korzyści z wdrażania sztucznej inteligencji widać w Polsce wyraźniej niż w całej Europie

Polskie przedsiębiorstwa wykorzystujące technologie sztucznej inteligencji odnotowują już pozytywne korzyści. 94 procent firm, które wdrożyły sztuczną inteligencję osiągnęło wzrost przychodów; 88 procent wskazało na poprawę innowacyjności a 81 procent stwierdziło, że sztuczna inteligencja usprawniła procesy biznesowe. Wszystkie te wskaźniki są wyraźnie wyższe niż wyniosła średnia europejska (nie więcej niż 75 procent w każdym z badanych wskaźników).

Polska stoi u progu bezprecedensowej możliwości rozwoju gospodarki i rozwiązania istotnych kwestii społecznych za pomocą sztucznej inteligencji – mówi Tomasz Stachlewski, Head of Technology w Amazon Web Services w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Przedsiębiorstwa dostrzegają już korzyści płynące ze sztucznej inteligencji dla ich wzrostu i produktywności. Z drugiej strony rośnie wiara w zdolność sztucznej inteligencji do wprowadzania pozytywnych zmian i rozwiązywania wyzwań społecznych w sektorach takich jak opieka zdrowotna czy edukacja. Aby osiągnąć pełny potencjał sztucznej inteligencji, Polska musi położyć duży nacisk na zapewnienie umiejętności cyfrowych swoim obywatelom.

Firmy potrzebują większej elastyczności

Polska wyraźnie wkroczyła w erę cyfryzacji. 76 procent przedstawicieli polskich firm stwierdziło, że bez technologii cyfrowych trudno byłoby im funkcjonować. Co więcej, 90 procent firm stwierdziło, że technologia cyfrowa jest ważna dla osiągnięcia ich długoterminowych planów rozwoju. Polskie przedsiębiorstwa nie tylko dostrzegają wartość technologii cyfrowych, ale także w nie inwestują. W ciągu ostatniego roku polscy przedsiębiorcy zwiększyli swoje zaangażowanie finansowe w technologie cyfrowe o 51 procent. Ten wzrost wydatków będzie kontynuowany, ponieważ firmy planują dalsze zwieszanie inwestycji o kolejne 50 procent w roku 2024.

Większa elastyczność w zakresie dostawców sztucznej inteligencji pomogłaby wielu polskim przedsiębiorcom w przyspieszeniu stopnia wdrożenia technologii AI. 44 procent polskich firm wymieniło brak wyboru między dostawcami AI jako barierę w przyjęciu technologii AI (powyżej średniej europejskiej wynoszącej 39 procent), podczas gdy 37 procent wskazało na brak możliwości przełączania się między dostawcami AI.

Cały raport można znaleźć tutaj.

Amazon Web Services / Jędrzej Stachura

Digital University: Obsługa klienta, marketing i produkt skorzystają na sztucznej inteligencji