font_preload
PL / EN
Alert 21 marca, 2019 godz. 7:15   

Mała liberalizacja w Rosji na potrzeby arktycznego LNG

gazociąg gaz rurociąg infrastruktura gazprom arktyka fot. Gazprom

 Rosyjski koncern gazowy Novatek będzie mógł eksportować skroplony gaz (LNG) przez Północny Szlak Morski za pomocą gazowców pod banderami innymi, niż rosyjskie.

W ten sposób Rosjanie chcą wesprzeć rozwój transportu „błękitnego paliwa”, dzięki wyczarterowanym gazowcom z terminala Arctic LNG 2.

Dziennik Kommiersant pisze, że rosyjski rząd zgodził się na transport węglowodorów Północnym Szlakiem Morskich, 26 metanowcami pod obcą banderą. Będą one mogły bez problemu do 2044 roku transportować LNG. Nowe prawo dotyczy także wyczarterowanych przez Novatek gazowców, które będą przewozić gaz do 2021 roku. W ten sposób Moskwa chce pomóc rozwinąć rosyjskie moce przesyłowe z terminala Arctic LNG 2 oraz w sposób maksymalny wykorzystać Północny Szlak Morski, który skróci trasy dostaw LNG. Decyzja ma związek z zarządzeniem wydanym przez Dumę 18 marca.  Będzie to duże ułatwienie dla gazowców np. Mitsui i China Shipping, które mogą transportować surowiec tylko latem, gdyż nie posiadają klasy lodowej. Ponadto zezwolenie pomoże na zwiększenie eksportu do 2024 roku przez Północną Drogę Morską o 20 procent.

Przypomnijmy, że pod koniec 2017 roku Rosyjska Duma Państwowa zmieniła regulacje w Kodeksie Żeglugi Handlowej, zgodnie z którymi Północną Drogą Morską można transportować surowce, tylko jednostkami pływającymi pod rosyjską banderą. Rosja chciała w ten sposób przede wszystkim utrudnić działania konkurencji, a także ułatwić transport rosyjskich węglowodorów.

Uzyskane zezwolenia mogą w pełni zabezpieczyć opłacalność projektu budowy terminala Arctic LNG 2, którego uruchomienie planowane jest na 2022 rok. Dedykowane gazowce dla terminala powstają w fabryce „Zwiezda”, jak się jednak okazuje, ich budowa będzie miała spore opóźnienia. Rosja nie posiada gazowców klasy lodowej, a ich rynek jest bardzo wąski.

Projekt Arctic LNG 2 przewiduje budowę 3 ciągów gazyfikacyjnych o łącznej mocy przerobowej 6,6 milionów ton w skali roku. Surowiec będzie pozyskiwany ze złóż na Półwyspie Gydańskim. Jednym z udziałowców będzie francuski Total, który ma mieć w projekcie 10 procent udziałów.

Kommiersant/LNG World News/Patrycja Rapacka

Mikulska: LNG z Rosji zabunkrowane w Europie