Aresztowany Brytyjczyk podejrzany o cyberatak na Deutsche Telekom

24 lutego 2017, 07:15 Alert

Pracownicy brytyjskiej National Crime Agency (NCA) aresztowali podejrzanego w sprawie ubiegłorocznego cyberataku, który dotknął prawie milion klientów niemieckiego operatora telekomunikacyjnego Deutsche Telekom, podała niemiecka policja federalna – czytamy w serwisie neweurope.eu.

Haker

NCA aresztowała 29-letniego Brytyjczyka na jednym z londyńskich lotnisk, poinformowała tamtejsza policja.

Cyberatak na Deutsche Telekom, największego niemieckiego operatora telekomunikacyjnego, miał miejsce w końcu listopada ubiegłego roku. Przerwa w dostępie do usług telekomunikacyjnych dotknęła około 900 tysięcy użytkowników, czyli 4,5 procent klientów jego sieci stacjonarnej. Rzecznik Deutsche Telekom stwierdził, że nie ma żadnych przesłanek wskazujących na kradzież danych klientów.

Już wtedy Federalny Urząd Bezpieczeństwa Technik Informacyjnych (BSI) poinformował, że przyczyną problemów z dostępem do internetu, telefonów i telewizji kablowej był atak hakerów spoza Niemiec. Ale po zamieszaniu w czasie kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych wszyscy wskazywali wówczas na Rosję.

Atak zaobserwowano także w specjalnie chronionej sieci rządowej. Jednak dzięki istniejącym zabezpieczeniom został on odparty. Steffen Seibert, rzecznik rządu zapewnił, że prace rządu nie zostały zakłócone.

Przedstawiciele niemieckiego rządu stwierdzili później, że atak był częścią kampanii, której celem były podłączone do internetu urządzenia na całym świecie. Infekcja rozprzestrzeniła się w wielu krajach, w tym w Brazylii, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Mechanizm był podobny do tego, który 21 października ubiegłego roku nie pozwalał milionom ludzi w Stanach Zjednoczonych i Europie na dostęp do takich stron internetowych jak PayPal, Twitter czy Spotify.

Ataki były prowadzone przy wykorzystaniu oprogramowania znanego jako Mirai. Wyszukuje ono podatne urządzenia podłączone do internetu, po czym sprawia, że stają się zdalnie kontrolowanymi botami. Prowadzi to do masowych ataków, które dezorganizują dostęp do systemów teleinformatycznych.

Szefowie Deutsche Telekom przeprosili klientów za wszelkie niedogodności. Poza tym przedsiębiorstwo poinformowało o szczegółach ataku innych operatorów i firmy zajmujące się bezpieczeństwem teleinformatycznym.