Dworce kolejowe, oprócz funkcji podstawowej stają się także miejscami handlowymi, a ich okolice są zabudowywane obiektami biurowymi. Agencja ISBnews w ramach ostatniej z cyklu debat eksperckich „Majątek byłych i obecnych państwowych spółek – co dalej?” postanowiła się przyjrzeć temu zjawisku oraz podyskutować w gronie ekspertów o przyszłości rynku nieruchomości oraz o możliwej współpracy między właścicielami majątku, deweloperami oraz potencjalnymi najemcami istniejących obiektów.
– Grupa PKP SA, jeszcze zanim zacząłem w niej pracę, rozpoczęła przygotowania i projekty wspólnych przedsięwzięć z partnerami prywatnymi, na bazie spółek joint-venture, w celu zagospodarowania nieruchomości kolejowych – stwierdził podczas debaty Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A., nadzorujący pion nieruchomości oraz pion prawny.
Według jego informacji udało się rozpocząć i zrealizować dwa tego typu projekty: w Poznaniu i Katowicach. Takie zaangażowanie PKP w projekty deweloperskie poprzez współudział w przedsięwzięciach deweloperskich przyniosło określone efekty finansowe.
– Zarobiliśmy na tych projektach trzy razy więcej niż gdybyśmy poprzestali na samej tylko sprzedaży gruntu – mówił dalej Jarosław Bator. – Dzięki tej sprawdzonej ścieżce postępowania będziemy je kontynuować, by zwiększać zyskowność PKP SA. Realizujemy w sumie kilkanaście podobnych projektów z prywatnymi deweloperami. Zdajemy sobie przy tym sprawę, że nie ma gwarancji, że wszystkie się w równym stopniu powiodą. Jednak dysponujemy wciąż wieloma interesującymi działkami
Zdaniem Jarosława Batora poprzez pojawienie się połączeń Pendolino na polskich torach zwiększy się atrakcyjność centrów handlowych, w których udziały ma PKP SA, przy zmodernizowanych dworcach na trasach, gdzie zatrzymują się te pociągi.
– Gdy czasy ich przejazdów stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec innych środków transportu, bardziej atrakcyjne stają tez nieruchomości, w zagospodarowaniu których uczestniczymy – mówił dalej Bator. – Bo dzięki temu coraz więcej osób będzie powracać do podróżowania koleją, a tym samym więcej klientów będzie przybywać w galeriach handlowych przy dworcach.
Według członka zarządu PKP SA w 2015 r. powinno nastąpić zakończenie postępowań na prywatnych partnerów w takich projektach, jak Gdynia Międzytorze, Kraków ul. Bosacka. Wrocław Świebodzin (w okolicach dworca ok. 28 ha do zagospodarowania), Warszawa Główna. Kolejne projekty uwzględniają w nich udział samorządów lokalnych.
– W ten sposób powstaje nowe centrum Łodzi – Łódź Fabryczna, z zabudową komercyjną – mówił Jarosław Bator. – Także przy dworcu w Olsztynie powstaje centrum komercyjne, z zabudową handlową.
Członek zarządu PKP SA zapowiedział też powstanie jego firmie specjalnej, wyodrębnionej spółki, zajmującej się projektami deweloperskimi.
– Będziemy wyznaczać cele dla menedżerów zarządzających tą spółką, a następnie egzekwować od nich realizację tych celów – zapowiedział następnie Bator. – Przypominam, że jeszcze na początku obecnego stulecia tylko 20 proc. z tysięcy nieruchomości posiadanych przez PKP miało uregulowany stan prawny. Obecnie poziom ten zwiększył się do ponad 80 proc. To daje nam większe możliwości wchodzenia w biznes z partnerami prywatnymi. Staramy się też nawiązywać kontakty z władzami miast, by móc wspólnie projektować niezbędną infrastrukturę w ramach modernizacji dworców i innych nieruchomości kolejowych w miastach.