icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Biopaliwo z odpadów na stacjach Orlenu w Niemczech, w Polsce go jeszcze nie kupisz

Na dwóch pierwszych stacjach Grupy Orlen w Niemczech rozpoczęto sprzedaż biopaliwa II generacji HVO100. Jest ono wytwarzane z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii. W Polsce HVO100 będzie dostępne po zakończeniu prac legislacyjnych – poinformował koncern.

Ogłaszając w środę wprowadzenie do sprzedaży na dwóch pierwszych stacjach Grupy Orlen w Niemczech paliwa HVO100, koncern podkreślił, iż „pozwala ono ograniczyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 90 proc. w porównaniu do odpowiednika kopalnego”.

Orlen wyjaśnił, że HVO100 to biopaliwo II generacji, wytwarzane z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym zużytych olejów spożywczych, które można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez konieczności modyfikacji. „Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, dotyczących wymagań jakościowych” – zaznaczył koncern.

HVO100 dostępne jest obecnie na stacjach w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy, a w najbliższym czasie jego sprzedaż zostanie rozszerzona o kolejne stacje w Niemczech. Koncern zapowiedział, że przygotowuje się do wprowadzenia tego biopaliwa do swojej oferty sprzedażowej w Czechach, gdzie również jest to możliwe prawnie.

W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż ruszy w pierwszym kwartale 2025 r. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie obecnie trwają przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym – podkreślono w informacji.

Orlen zwrócił uwagę, że w Polsce trwają aktualnie prace legislacyjne, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez inspekcję handlową. Jednocześnie w głównym zakładzie produkcyjnym koncernu w Płocku zaawansowana jest budowa instalacji do produkcji HVO, o wydajności 300 tys. ton gotowego biokomponentu rocznie.

„Będzie ona przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców lipidowych, m.in. oleju rzepakowego – RSO i posmażalniczego – UCO, a także ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 600 mln zł” – podał koncern. Na terenie zakładu w Płocku planowana jest także budowa infrastruktury na potrzeby biokomponentu HEFA do paliwa lotniczego SAF.

W Europie biopaliwo typu HVO100 można tankować m.in. w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji i na Łotwie. Jak podkreślił Orlen, rozpoczęcie sprzedaży HVO100 wpisuje się w strategiczny cel koncernu, systematycznego rozwoju oferty zrównoważonych paliw oraz redukcji emisji CO2.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern posiadający rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym również w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także odnawialnych źródeł energii. Planuje także rozwój energetyki jądrowej opartej na małych reaktorach jądrowych SMR.

Koncern informował wcześniej, że według strategii do 2030 r., planowane tam w tym czasie nakłady inwestycyjne miałyby wynieść ponad 320 mld zł, z czego ok. 40 proc. na „zielone inwestycje”, jak energetyka wiatrowa na morzu i lądzie oraz fotowoltaika, a także biogaz, biopaliwa, elektromobilność i „zielony wodór”.

Według założeń, do końca tej dekady Grupa Orlen miałaby osiągnąć poziom 9 GW mocy zainstalowanej w odnawialnych źródłach energii.

W sierpniu koncern poinformował o redukcji planowanych wcześniej na ten rok nakładów inwestycyjnych w ramach Grupy Orlen o 3,3 mld zł. Zgodnie z tymi wyliczeniami mają one wynieść 35,3 mld zł, w tym 26,4 mld zł na rozwój, z czego 5,4 mld zł w segmencie energetyki.

Orlen pracuje obecnie nad aktualizacją strategii; ma być ona gotowa do końca tego roku.(PAP)

Na dwóch pierwszych stacjach Grupy Orlen w Niemczech rozpoczęto sprzedaż biopaliwa II generacji HVO100. Jest ono wytwarzane z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii. W Polsce HVO100 będzie dostępne po zakończeniu prac legislacyjnych – poinformował koncern.

Ogłaszając w środę wprowadzenie do sprzedaży na dwóch pierwszych stacjach Grupy Orlen w Niemczech paliwa HVO100, koncern podkreślił, iż „pozwala ono ograniczyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 90 proc. w porównaniu do odpowiednika kopalnego”.

Orlen wyjaśnił, że HVO100 to biopaliwo II generacji, wytwarzane z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym zużytych olejów spożywczych, które można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez konieczności modyfikacji. „Wprowadzenie HVO100 w Polsce będzie możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych, dotyczących wymagań jakościowych” – zaznaczył koncern.

HVO100 dostępne jest obecnie na stacjach w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy, a w najbliższym czasie jego sprzedaż zostanie rozszerzona o kolejne stacje w Niemczech. Koncern zapowiedział, że przygotowuje się do wprowadzenia tego biopaliwa do swojej oferty sprzedażowej w Czechach, gdzie również jest to możliwe prawnie.

W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż ruszy w pierwszym kwartale 2025 r. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie obecnie trwają przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym – podkreślono w informacji.

Orlen zwrócił uwagę, że w Polsce trwają aktualnie prace legislacyjne, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez inspekcję handlową. Jednocześnie w głównym zakładzie produkcyjnym koncernu w Płocku zaawansowana jest budowa instalacji do produkcji HVO, o wydajności 300 tys. ton gotowego biokomponentu rocznie.

„Będzie ona przystosowana do przerobu szerokiej gamy surowców lipidowych, m.in. oleju rzepakowego – RSO i posmażalniczego – UCO, a także ich mieszanek. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 600 mln zł” – podał koncern. Na terenie zakładu w Płocku planowana jest także budowa infrastruktury na potrzeby biokomponentu HEFA do paliwa lotniczego SAF.

W Europie biopaliwo typu HVO100 można tankować m.in. w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji i na Łotwie. Jak podkreślił Orlen, rozpoczęcie sprzedaży HVO100 wpisuje się w strategiczny cel koncernu, systematycznego rozwoju oferty zrównoważonych paliw oraz redukcji emisji CO2.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern posiadający rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym również w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także odnawialnych źródeł energii. Planuje także rozwój energetyki jądrowej opartej na małych reaktorach jądrowych SMR.

Koncern informował wcześniej, że według strategii do 2030 r., planowane tam w tym czasie nakłady inwestycyjne miałyby wynieść ponad 320 mld zł, z czego ok. 40 proc. na „zielone inwestycje”, jak energetyka wiatrowa na morzu i lądzie oraz fotowoltaika, a także biogaz, biopaliwa, elektromobilność i „zielony wodór”.

Według założeń, do końca tej dekady Grupa Orlen miałaby osiągnąć poziom 9 GW mocy zainstalowanej w odnawialnych źródłach energii.

W sierpniu koncern poinformował o redukcji planowanych wcześniej na ten rok nakładów inwestycyjnych w ramach Grupy Orlen o 3,3 mld zł. Zgodnie z tymi wyliczeniami mają one wynieść 35,3 mld zł, w tym 26,4 mld zł na rozwój, z czego 5,4 mld zł w segmencie energetyki.

Orlen pracuje obecnie nad aktualizacją strategii; ma być ona gotowa do końca tego roku.(PAP)

Najnowsze artykuły