AlertEnergetykaGaz.InfrastrukturaPrawo

Unia, Cypr i Chiny kłócą się o terminal gazowy, który nie powstał

Cypr widziany z kosmosu. Źródło:Wikipedia

Cypr widziany z kosmosu. Źródło:Wikipedia

Konsorcjum kierowane przez Chiny odpowiadało za budowę cypryjskiego terminala gazowego. Projekt został przerwany w związku z niedotrzymaniem przez wykonawcę umowy. Unia Europejska chce, aby Cypr zwrócił część otrzymanego dofinansowania, a chińska spółka oczekuje zapłaty 200 milionów euro w związku z przeprowadzonymi pracami.

Financial Times informuje o próbie odzyskania przez Unię Europejską kilkudziesięciu milionów euro od Cyrpu za budowę terminala importowego gazu ziemnego, który miał powstać przy udziale chińsko-europejskiego konsorcjum. W jego skład wchodziło China Petroleum Pipeline (CPP), również chińskie Hudong-Zhhonghua Shipbuilding, norweskie Wilhelmsen Ship Managment i brytyjskie Metron.

Konsorcjum w 2018 roku przyjęło kontrakt o wartości 542 milionów euro na budowę terminalu skroplonego gazu ziemnego Vasilikos. Inwestycja miała na celu zmniejszenie zależności Cypru od importowanego paliwa, a jej uruchomienie zaplanowano na 2019 rok. Projekt napotkał opóźnienie i jego zakończenie zostało przełożone na 2022 rok, a następnie na kolejne lata. Umowa została przerwana 18 lipca bieżącego roku, a Cypr oskarżył konsorcjum o niewywiązanie się z umowy. CPP zwróciło się do Wielkiej Brytanii o międzynarodowy arbitraż i docelowo o zapłatę przez Cypr 200 milionów euro.

Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) wysłała 24 lipca do rządu cypryjskiego prośbę o wykorzystania funduszy unijnych i zwrot części z nich. Nikozja otrzymała 69 milionów euro z 101 przyznanych przez Brukselę w ramach dotacji. Prokuratura Europejska (ang. European Public Prosecutor’s Office, EPPO) 25 lipca wszczęła dochodzenie w sprawie budowy cypryjskiego terminala, w związku z podejrzeniem oszustwa w zakresie zamówień publicznych, sprzeniewierzenia środków oraz korupcji. Giorgas Papanastosiou, minister energii Cypru przekazał, że rząd poprosił o 30 dni na odpowiedź. Nikos Christodoulides, prezydent tegoż kraju, stwierdził, że poprzedni rząd nie powinien wybrać tego konsorcjum.

Cypryjski urząd audytu krajowego opublikował raport liczący 142 strony, w którym opisał wielokrotne zgłaszanie zastrzeżeń w związku z opóźnieniami, rosnącymi kosztami, jakością i bezpieczeństwem inwestycji. Zalecił pozbawienie konsorcjum kontraktu. Etyfa, cypryjska spółka, która była beneficjentem projektu stwierdziła, że to niemożliwe z racji na pilną potrzebę budowy terminalu. W trakcie budowy inwestycji konsorcjum zażądało dodatkowych 25 milionów euro, argumentując to wzrostem kosztem stali, co zostało zatwierdzone przez cypryjski rząd. Etyfa zrzekła się również prawa do dochodzenia odszkodowania w związku z nieuzasadnionymi opóźnieniami. 18 lipca spółka wstrzymała projekt w związku z naruszeniami umowy.

Nowy przetarg ma zostać ogłoszony w najbliższym czasie i zakładać ukończenie terminala w przeciągu ośmiu miesięcy.

Financial Times / Marcin Karwowski

Dane przetwarzane przez Chiny godzą w bezpieczeństwo Zachodu


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X