Najważniejsze informacje dla biznesu

Były pełnomocnik CPK: Realizacja projektu prawdopodobnie będzie okrojona

Współprzewodniczący ruchu społecznego „Tak dla Rozwoju” i były pełnomocnik rządu ds. CPK, poseł Marcin Horała (PiS), poinformował, że z całego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) realizowana będzie tylko budowa tzw. „igreka”, i to w gorszych parametrach.

Horała odwiedził Poznań, aby zachęcać do udziału w zbiórce podpisów pod projektem ustawy, która zobowiązywałaby władze publiczne do realizacji inwestycji CPK. Organizatorami akcji jest stowarzyszenie „Tak dla CPK”. Horała zaznaczył, że chociaż rząd zapowiedział budowę CPK, to projekt jest opóźniony i okrojony, zwłaszcza w części kolejowej. Projekt ustawy ma na celu prawne zobowiązanie rządu do realizacji pełnego CPK.

W całej Polsce trwa zbiórka podpisów, a w Poznaniu zebrano ich już ponad 1,5 tysiąca. Horała dodał, że na terenie całego kraju zebrano dziesiątki tysięcy podpisów, ale potrzeba ich kilkaset tysięcy, aby projekt trafił pod obrady.

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło w czerwcu, że projekt CPK rozpocznie się od „igreka” łączącego Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław koleją dużych prędkości. Pociągi mają osiągać prędkość od 300 do 320 km/h. Jednak Horała podkreślił, że z całego programu CPK pozostała tylko ta inwestycja, i to w gorszych parametrach.

Według Horały, pełne zrealizowanie CPK to szansa rozwoju dla całego kraju, w tym także Wielkopolski. Mieszkańcy Poznania są w lepszej sytuacji, ponieważ „igrek” zostaje, ale dla mieszkańców Kalisza zmiana parametrów z 250 km/h na 320 km/h oznacza, że pociągi najwyższej klasy nie będą tam się zatrzymywać.

Horała skrytykował obecną metodę planowania inwestycji CPK, która jest jego zdaniem krótkowzroczna. Poprzedni rząd przyjął dla CPK wieloletni program, który przewiduje określone zobowiązania finansowe do 2030 roku w wysokości około 70 miliardów złotych. Horała zaznaczył, że realizacja CPK nie jest na tyle priorytetowa dla obecnego rządu, aby wygrywać z innymi potrzebami.

W Poznaniu trwa rejestracja nowego ruchu społecznego, a około stu osób wyraziło chęć zaangażowania w inicjatywę. W ramach programu CPK planowane jest także stworzenie centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz systemu kolei dużych prędkości. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliardów złotych.

ISB News / Mateusz Gibała

Horała: Polska potrzebuje co najmniej trzech atomów (ROZMOWA)

Współprzewodniczący ruchu społecznego „Tak dla Rozwoju” i były pełnomocnik rządu ds. CPK, poseł Marcin Horała (PiS), poinformował, że z całego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) realizowana będzie tylko budowa tzw. „igreka”, i to w gorszych parametrach.

Horała odwiedził Poznań, aby zachęcać do udziału w zbiórce podpisów pod projektem ustawy, która zobowiązywałaby władze publiczne do realizacji inwestycji CPK. Organizatorami akcji jest stowarzyszenie „Tak dla CPK”. Horała zaznaczył, że chociaż rząd zapowiedział budowę CPK, to projekt jest opóźniony i okrojony, zwłaszcza w części kolejowej. Projekt ustawy ma na celu prawne zobowiązanie rządu do realizacji pełnego CPK.

W całej Polsce trwa zbiórka podpisów, a w Poznaniu zebrano ich już ponad 1,5 tysiąca. Horała dodał, że na terenie całego kraju zebrano dziesiątki tysięcy podpisów, ale potrzeba ich kilkaset tysięcy, aby projekt trafił pod obrady.

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło w czerwcu, że projekt CPK rozpocznie się od „igreka” łączącego Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław koleją dużych prędkości. Pociągi mają osiągać prędkość od 300 do 320 km/h. Jednak Horała podkreślił, że z całego programu CPK pozostała tylko ta inwestycja, i to w gorszych parametrach.

Według Horały, pełne zrealizowanie CPK to szansa rozwoju dla całego kraju, w tym także Wielkopolski. Mieszkańcy Poznania są w lepszej sytuacji, ponieważ „igrek” zostaje, ale dla mieszkańców Kalisza zmiana parametrów z 250 km/h na 320 km/h oznacza, że pociągi najwyższej klasy nie będą tam się zatrzymywać.

Horała skrytykował obecną metodę planowania inwestycji CPK, która jest jego zdaniem krótkowzroczna. Poprzedni rząd przyjął dla CPK wieloletni program, który przewiduje określone zobowiązania finansowe do 2030 roku w wysokości około 70 miliardów złotych. Horała zaznaczył, że realizacja CPK nie jest na tyle priorytetowa dla obecnego rządu, aby wygrywać z innymi potrzebami.

W Poznaniu trwa rejestracja nowego ruchu społecznego, a około stu osób wyraziło chęć zaangażowania w inicjatywę. W ramach programu CPK planowane jest także stworzenie centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz systemu kolei dużych prędkości. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliardów złotych.

ISB News / Mateusz Gibała

Horała: Polska potrzebuje co najmniej trzech atomów (ROZMOWA)

Najnowsze artykuły