icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Co dalej z cenami energii? URE odrzuca wnioski wszystkich spółek poza Tauronem

Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził jedynie wnioski taryfowe na sprzedaż energii firmie Tauron Sprzedaż. Trzy pozostałe spółki obrotu mają stosować taryfy z 2018 roku do czasu złożenia i zatwierdzenia nowych dokumentów.

URE zatwierdza taryfy dla dystrybutorów energii

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził taryfę Operatora Systemu Przesyłowego (PSE) oraz pięciu największych dystrybutorów energii elektrycznej, tj. PGE Dystrybucja, Tauron Dystrybucja, Enea Operator, Energa Operator oraz innogy Stoen Operator.

Tylko Tauron ma nową taryfę na sprzedaż energii

Regulator zatwierdził także taryfę na sprzedaż energii dla klientów korzystających z taryfy sprzedawcy z urzędu – Tauron Sprzedaż.

Jak powiedział prezes URE Rafał Gawin, w przypadku pozostałych sprzedawców z urzędu (PGE, Enea, Energa) nie wydano jeszcze ostatecznej decyzji, decyzji odmownej. – Poinformowaliśmy przedsiębiorstwa o zakończeniu postępowań dowodowych. Mają oni prawo przejrzeć dokumentację i przedstawić nowe dowody. Mogą  także skorygować wnioski taryfowe, przedstawić nowe. Nie mogłem przychylić się do wniosków przedsiębiorstw. Pomimo kilku rund negocjacji nie zdecydowały się one przystać na poziom taryf akceptowalny z punktu widzenia nadrzędnych celów regulacji – powiedział prezes URE Rafał Gawin.

W przypadku pozostałych sprzedawców z urzędu (tj. PGE, Enea oraz Energa), przedsiębiorcy otrzymali informacje o zakończeniu przez Prezesa URE postępowań dowodowych. Niedostosowanie się do wezwań regulatora w toku prowadzonych postępowań administracyjnych powoduje brak pozytywnej oceny wniosku przedsiębiorstwa przez Prezesa URE, a w konsekwencji brak decyzji zatwierdzającej taryfę.

Jak powiedział prezes, przekazane przez sprzedawców informacje oraz porównanie warunków funkcjonowania rynku energii elektrycznej w roku 2019 z przewidywaniami na rok kolejny, nie uzasadniają, w ocenie urzędu, oczekiwanego przez przedsiębiorstwa wzrostu przychodu.

– Prezes URE działa na podstawie i w granicach prawa, a przedsiębiorstwa obrotu mają złożyć wniosek. W przypadku obrotu dyskusja dotyczyła kosztów własnych, ceny zakupu energii, ceny zielonych certyfikatów. Jedna spółka złożyła wniosek zgodnie z kosztami uzasadnionymi, inne nie -tłumaczył Adam Dobrowolski, dyrektor departamentu rynków energii elektrycznej i ciepła URE. W tym kontekście wymienił rosnący koszt uprawnień do emisji C02 i zmienną cenę węgla. Cena dla jedynego sprzedawcy jakie zostały zatwierdzone dotyczy 530 zł za MWh – powiedział Adam Dobrowolski.

Ile wyniesie podwyżka cen energii u Taurona?

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Rafał Gawin wyjaśnił, że jego urząd może tylko zatwierdzić lub nie taryfy. To spółki biorą na siebie ryzyko związane z możliwością ich niezatwierdzenia. Przekazał, że wzrost rachunku dla odbiorców Tauron Sprzedaż od 1 stycznia 2020 roku wyniesie 12 procent., a w stosunku do roku poprzedniego podwyżka ma wynieść ok.  9 zł miesięcznie na rachunku. Wzrost samej ceny energii to ok. 20 procent.

-Nadrzędnym celem działań Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jest równoważenie interesów profesjonalnych uczestników rynku – przedsiębiorstw energetycznych – i odbiorców energii – w tym przypadku gospodarstw domowych. Tak długo, jak regulator nie będzie przekonany, że dany poziom taryfy równoważy interesy przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców, uwzględniając aktualne warunki funkcjonowania rynku i sytuację ekonomiczną przedsiębiorstw, taryfy nie mogą być zatwierdzone – tłumaczy URE.

Co dalej? 

– Nie mogłem przychylić się do wniosków przedsiębiorstw, które pomimo kilku rund negocjacji nie zdecydowały się przystać na poziom taryf akceptowalny z punktu widzenia nadrzędnych celów regulacji – wyjaśnia Rafał Gawin, Prezes URE. – Przekazane przez sprzedawców informacje oraz porównanie warunków funkcjonowania rynku energii elektrycznej w roku 2019 z przewidywaniami na rok 2020, nie uzasadniają, w naszej ocenie, oczekiwanego przez przedsiębiorstwa wzrostu przychodu – dodaje regulator. . Firmy mają 14 dni na złożenie nowych propozycji.

Oznacza to, że przedsiębiorcy ci nie mogą zmienić cen za energię elektryczną od 1 stycznia 2020 roku w rozliczeniach z odbiorcami w gospodarstwach domowych, w stosunku do których będą stosowali taryfę zatwierdzaną przez Prezesa URE. W konsekwencji – zgodnie z obowiązującym prawem – dla swoich odbiorców w gospodarstwach domowych, rozliczanych na podstawie zatwierdzanej taryfy, muszą stosować stawki, które Prezes URE zatwierdził w ostatnim postępowaniu – tj. w taryfie na rok 2018 (na 2019 nie było zatwierdzanych taryf z uwagi na decyzję rządu o zamrożeniu cen tzw. ustawą prądową). Zmiany w rozliczeniach od 1 stycznia 2020 r. mogą zatem wynikać jedynie ze zmiany taryfy dystrybutora energii elektrycznej.

– Analizując konsekwencje niezatwierdzenia taryf dla trzech z czterech sprzedawców, uważam, że skoro to przedsiębiorca – a więc profesjonalny uczestnik rynku, który najlepiej zna realia prowadzenia działalności gospodarczej – podejmuje decyzję o de facto zamrożeniu cen dla swoich odbiorców w gospodarstwach domowych i funkcjonowaniu w warunkach zwiększonego ryzyka, to pozostaje mi bacznie obserwować konsekwencje takiej decyzji dla przedsiębiorcy i funkcjonowania rynku.

Jak zmienią się rachunki za energię po 1 stycznia 2020 roku?

Na całkowity koszt energii elektrycznej składają się koszty sprzedaży oraz koszty dystrybucji (transportu). Prezes URE akceptuje taryfy zarówno dla sprzedaży (tylko do odbiorców w gospodarstwach domowych korzystających z taryfy tzw. sprzedawcy z urzędu), jak i dystrybucji energii elektrycznej (dla wszystkich grup odbiorców).

W wyniku zmiany taryfy na obrót energią elektryczną odbiorcy energii w tzw. grupach G, dla których sprzedawcą z urzędu jest Tauron Sprzedaż, zapłacą za energię ok. 7 złotych miesięcznie więcej (grupa G11).

Natomiast wzrost stawek dystrybucji dla grup G wyniósł średnio 3,1 proc. Oznacza to, że rachunki gospodarstw domowych (grupa G11) mogą wzrosnąć od 56 gr do 1,82 zł miesięcznie. Natomiast w przypadku odbiorców w grupach taryfowych G12, zużywających średnio znacznie więcej energii elektrycznej niż przeciętny odbiorca, nominalny wzrost opłat za energię elektryczną będzie odpowiednio wyższy.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2020 roku łączny średni wzrost na rachunku klientów detalicznych obsługiwanych kompleksowo (sprzedaż i dystrybucja) przez Tauron wyniesie ok. 12 proc. w stosunku do roku 2019, czyli nie więcej niż 9 złotych miesięcznie.

 

 

Operator Systemu Dystrybucyjnego

Zmiana  średniej stawki w dystrybucji ogółem Zmiana  średniej stawki w dystrybucji

dla odbiorców grup G

Wzrost rachunku

w dystrybucji w grupie G11

Wzrost rachunku

w dystrybucji w grupie G12

% % zł /miesiąc zł /miesiąc
ENEA Operator 4,6 4,0 1,27 2,10
Energa Operator 4,4 4,3 1,82 2,80
PGE Dystrybucja 2,1 2,3 0,81 – 1,02* 1,31 – 3,93*
Tauron Dystrybucja 2,7 2,8 0,65 – 1,45 1,24 – 1,46
innogy Stoen Operator 2,2 2,0 0,56 0,83
średnio 3,1 3,1

Szacunkowe wartości zmian na rachunkach obliczono dla odbiorców w gospodarstwach domowych dla grup G11 i G12 – dla średniego zużycia w kraju w 2018 r. W przybliżeniu zestawienie odpowiada rocznemu zużyciu energii w tych grupach przez przeciętną 3 osobową rodzinę, przy najczęściej stosowanym okresie rozliczeniowym (G11 – 1773 kWh rocznie; G12 – 3341 kWh rocznie).

* Dla PGE i Tauron łączne skutki dla obiorców podano w przedziałach ze względu na istniejące jeszcze zróżnicowanie stawek opłat w poszczególnych obszarach.

W 2019 roku mieliśmy do czynienia z tzw. ustawowym zamrożeniem cen na poziomie z czerwca 2018 roku. W konsekwencji w powszechnym mniemaniu ceny nie wzrosły. Dotyczy to jednak wyłącznie ich nominalnego poziomu w rozliczeniach z odbiorcami, a nie rynkowych stawek – To, że odbiorcy końcowi na swoich rachunkach za energię elektryczną nie widzieli większych kosztów energii to zasługa „zamrożenia cen”, które zostało wprowadzone przez ustawodawcę jako rozwiązanie wyjątkowe – tłumaczy Rafał Gawin, Prezes URE. – Jednak nie oznacza to, że koszty realnie ponoszone przez przedsiębiorstwa energetyczne pozostały na niezmienionym poziomie w 2019 roku. Wprost przeciwnie, ustawowe wprowadzenie systemu rekompensat było spowodowane tym, że ceny energii rosły, a rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych (sprzedawców) miały pokryć różnicę pomiędzy rzeczywistymi wyższymi kosztami a niezmienionymi cenami dla odbiorców końcowych – dodaje.

*Wykres przedstawia łącznie cenę energii wraz ze stawką opłat za dystrybucję. Jest to średnia ważona dla wszystkich grup G. Ceny energii z lat 2016-2018 pochodzą z taryf zatwierdzonych przez Prezesa URE. Cena na rok 2019 została obliczona na podstawie rozporządzenia wykonawczego do ustawy cenowej (średnia arytmetyczna z cen Cśr1 i Cśr2 dla kontraktacji na giełdzie powiększonych o pozostałe koszty jednostkowe z 11 miesięcy 2019 r.). Cena na 2020 r. w oparciu o jedną zatwierdzoną taryfę na sprzedaż energii elektrycznej oraz taryfy pięciu OSD.

Urząd Regulacji Energetyki/Bartłomiej Sawicki

Sasin: Zrobimy wszystko, by ceny energii nie wzrosły

Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził jedynie wnioski taryfowe na sprzedaż energii firmie Tauron Sprzedaż. Trzy pozostałe spółki obrotu mają stosować taryfy z 2018 roku do czasu złożenia i zatwierdzenia nowych dokumentów.

URE zatwierdza taryfy dla dystrybutorów energii

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził taryfę Operatora Systemu Przesyłowego (PSE) oraz pięciu największych dystrybutorów energii elektrycznej, tj. PGE Dystrybucja, Tauron Dystrybucja, Enea Operator, Energa Operator oraz innogy Stoen Operator.

Tylko Tauron ma nową taryfę na sprzedaż energii

Regulator zatwierdził także taryfę na sprzedaż energii dla klientów korzystających z taryfy sprzedawcy z urzędu – Tauron Sprzedaż.

Jak powiedział prezes URE Rafał Gawin, w przypadku pozostałych sprzedawców z urzędu (PGE, Enea, Energa) nie wydano jeszcze ostatecznej decyzji, decyzji odmownej. – Poinformowaliśmy przedsiębiorstwa o zakończeniu postępowań dowodowych. Mają oni prawo przejrzeć dokumentację i przedstawić nowe dowody. Mogą  także skorygować wnioski taryfowe, przedstawić nowe. Nie mogłem przychylić się do wniosków przedsiębiorstw. Pomimo kilku rund negocjacji nie zdecydowały się one przystać na poziom taryf akceptowalny z punktu widzenia nadrzędnych celów regulacji – powiedział prezes URE Rafał Gawin.

W przypadku pozostałych sprzedawców z urzędu (tj. PGE, Enea oraz Energa), przedsiębiorcy otrzymali informacje o zakończeniu przez Prezesa URE postępowań dowodowych. Niedostosowanie się do wezwań regulatora w toku prowadzonych postępowań administracyjnych powoduje brak pozytywnej oceny wniosku przedsiębiorstwa przez Prezesa URE, a w konsekwencji brak decyzji zatwierdzającej taryfę.

Jak powiedział prezes, przekazane przez sprzedawców informacje oraz porównanie warunków funkcjonowania rynku energii elektrycznej w roku 2019 z przewidywaniami na rok kolejny, nie uzasadniają, w ocenie urzędu, oczekiwanego przez przedsiębiorstwa wzrostu przychodu.

– Prezes URE działa na podstawie i w granicach prawa, a przedsiębiorstwa obrotu mają złożyć wniosek. W przypadku obrotu dyskusja dotyczyła kosztów własnych, ceny zakupu energii, ceny zielonych certyfikatów. Jedna spółka złożyła wniosek zgodnie z kosztami uzasadnionymi, inne nie -tłumaczył Adam Dobrowolski, dyrektor departamentu rynków energii elektrycznej i ciepła URE. W tym kontekście wymienił rosnący koszt uprawnień do emisji C02 i zmienną cenę węgla. Cena dla jedynego sprzedawcy jakie zostały zatwierdzone dotyczy 530 zł za MWh – powiedział Adam Dobrowolski.

Ile wyniesie podwyżka cen energii u Taurona?

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki Rafał Gawin wyjaśnił, że jego urząd może tylko zatwierdzić lub nie taryfy. To spółki biorą na siebie ryzyko związane z możliwością ich niezatwierdzenia. Przekazał, że wzrost rachunku dla odbiorców Tauron Sprzedaż od 1 stycznia 2020 roku wyniesie 12 procent., a w stosunku do roku poprzedniego podwyżka ma wynieść ok.  9 zł miesięcznie na rachunku. Wzrost samej ceny energii to ok. 20 procent.

-Nadrzędnym celem działań Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jest równoważenie interesów profesjonalnych uczestników rynku – przedsiębiorstw energetycznych – i odbiorców energii – w tym przypadku gospodarstw domowych. Tak długo, jak regulator nie będzie przekonany, że dany poziom taryfy równoważy interesy przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców, uwzględniając aktualne warunki funkcjonowania rynku i sytuację ekonomiczną przedsiębiorstw, taryfy nie mogą być zatwierdzone – tłumaczy URE.

Co dalej? 

– Nie mogłem przychylić się do wniosków przedsiębiorstw, które pomimo kilku rund negocjacji nie zdecydowały się przystać na poziom taryf akceptowalny z punktu widzenia nadrzędnych celów regulacji – wyjaśnia Rafał Gawin, Prezes URE. – Przekazane przez sprzedawców informacje oraz porównanie warunków funkcjonowania rynku energii elektrycznej w roku 2019 z przewidywaniami na rok 2020, nie uzasadniają, w naszej ocenie, oczekiwanego przez przedsiębiorstwa wzrostu przychodu – dodaje regulator. . Firmy mają 14 dni na złożenie nowych propozycji.

Oznacza to, że przedsiębiorcy ci nie mogą zmienić cen za energię elektryczną od 1 stycznia 2020 roku w rozliczeniach z odbiorcami w gospodarstwach domowych, w stosunku do których będą stosowali taryfę zatwierdzaną przez Prezesa URE. W konsekwencji – zgodnie z obowiązującym prawem – dla swoich odbiorców w gospodarstwach domowych, rozliczanych na podstawie zatwierdzanej taryfy, muszą stosować stawki, które Prezes URE zatwierdził w ostatnim postępowaniu – tj. w taryfie na rok 2018 (na 2019 nie było zatwierdzanych taryf z uwagi na decyzję rządu o zamrożeniu cen tzw. ustawą prądową). Zmiany w rozliczeniach od 1 stycznia 2020 r. mogą zatem wynikać jedynie ze zmiany taryfy dystrybutora energii elektrycznej.

– Analizując konsekwencje niezatwierdzenia taryf dla trzech z czterech sprzedawców, uważam, że skoro to przedsiębiorca – a więc profesjonalny uczestnik rynku, który najlepiej zna realia prowadzenia działalności gospodarczej – podejmuje decyzję o de facto zamrożeniu cen dla swoich odbiorców w gospodarstwach domowych i funkcjonowaniu w warunkach zwiększonego ryzyka, to pozostaje mi bacznie obserwować konsekwencje takiej decyzji dla przedsiębiorcy i funkcjonowania rynku.

Jak zmienią się rachunki za energię po 1 stycznia 2020 roku?

Na całkowity koszt energii elektrycznej składają się koszty sprzedaży oraz koszty dystrybucji (transportu). Prezes URE akceptuje taryfy zarówno dla sprzedaży (tylko do odbiorców w gospodarstwach domowych korzystających z taryfy tzw. sprzedawcy z urzędu), jak i dystrybucji energii elektrycznej (dla wszystkich grup odbiorców).

W wyniku zmiany taryfy na obrót energią elektryczną odbiorcy energii w tzw. grupach G, dla których sprzedawcą z urzędu jest Tauron Sprzedaż, zapłacą za energię ok. 7 złotych miesięcznie więcej (grupa G11).

Natomiast wzrost stawek dystrybucji dla grup G wyniósł średnio 3,1 proc. Oznacza to, że rachunki gospodarstw domowych (grupa G11) mogą wzrosnąć od 56 gr do 1,82 zł miesięcznie. Natomiast w przypadku odbiorców w grupach taryfowych G12, zużywających średnio znacznie więcej energii elektrycznej niż przeciętny odbiorca, nominalny wzrost opłat za energię elektryczną będzie odpowiednio wyższy.

Oznacza to, że od 1 stycznia 2020 roku łączny średni wzrost na rachunku klientów detalicznych obsługiwanych kompleksowo (sprzedaż i dystrybucja) przez Tauron wyniesie ok. 12 proc. w stosunku do roku 2019, czyli nie więcej niż 9 złotych miesięcznie.

 

 

Operator Systemu Dystrybucyjnego

Zmiana  średniej stawki w dystrybucji ogółem Zmiana  średniej stawki w dystrybucji

dla odbiorców grup G

Wzrost rachunku

w dystrybucji w grupie G11

Wzrost rachunku

w dystrybucji w grupie G12

% % zł /miesiąc zł /miesiąc
ENEA Operator 4,6 4,0 1,27 2,10
Energa Operator 4,4 4,3 1,82 2,80
PGE Dystrybucja 2,1 2,3 0,81 – 1,02* 1,31 – 3,93*
Tauron Dystrybucja 2,7 2,8 0,65 – 1,45 1,24 – 1,46
innogy Stoen Operator 2,2 2,0 0,56 0,83
średnio 3,1 3,1

Szacunkowe wartości zmian na rachunkach obliczono dla odbiorców w gospodarstwach domowych dla grup G11 i G12 – dla średniego zużycia w kraju w 2018 r. W przybliżeniu zestawienie odpowiada rocznemu zużyciu energii w tych grupach przez przeciętną 3 osobową rodzinę, przy najczęściej stosowanym okresie rozliczeniowym (G11 – 1773 kWh rocznie; G12 – 3341 kWh rocznie).

* Dla PGE i Tauron łączne skutki dla obiorców podano w przedziałach ze względu na istniejące jeszcze zróżnicowanie stawek opłat w poszczególnych obszarach.

W 2019 roku mieliśmy do czynienia z tzw. ustawowym zamrożeniem cen na poziomie z czerwca 2018 roku. W konsekwencji w powszechnym mniemaniu ceny nie wzrosły. Dotyczy to jednak wyłącznie ich nominalnego poziomu w rozliczeniach z odbiorcami, a nie rynkowych stawek – To, że odbiorcy końcowi na swoich rachunkach za energię elektryczną nie widzieli większych kosztów energii to zasługa „zamrożenia cen”, które zostało wprowadzone przez ustawodawcę jako rozwiązanie wyjątkowe – tłumaczy Rafał Gawin, Prezes URE. – Jednak nie oznacza to, że koszty realnie ponoszone przez przedsiębiorstwa energetyczne pozostały na niezmienionym poziomie w 2019 roku. Wprost przeciwnie, ustawowe wprowadzenie systemu rekompensat było spowodowane tym, że ceny energii rosły, a rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych (sprzedawców) miały pokryć różnicę pomiędzy rzeczywistymi wyższymi kosztami a niezmienionymi cenami dla odbiorców końcowych – dodaje.

*Wykres przedstawia łącznie cenę energii wraz ze stawką opłat za dystrybucję. Jest to średnia ważona dla wszystkich grup G. Ceny energii z lat 2016-2018 pochodzą z taryf zatwierdzonych przez Prezesa URE. Cena na rok 2019 została obliczona na podstawie rozporządzenia wykonawczego do ustawy cenowej (średnia arytmetyczna z cen Cśr1 i Cśr2 dla kontraktacji na giełdzie powiększonych o pozostałe koszty jednostkowe z 11 miesięcy 2019 r.). Cena na 2020 r. w oparciu o jedną zatwierdzoną taryfę na sprzedaż energii elektrycznej oraz taryfy pięciu OSD.

Urząd Regulacji Energetyki/Bartłomiej Sawicki

Sasin: Zrobimy wszystko, by ceny energii nie wzrosły

Najnowsze artykuły