AlertInfrastrukturaKolejeOnetWykop

Sztuczna inteligencja napędza kolej w Chinach

Fot. CRRC

Fot. CRRC

Sztuczna inteligencja jest wykorzystana do usprawnienia działania sieci kolejowej, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie infrastruktury w dobrym stanie, co minimalizuje opóźnienia. Chiny już to robią – podaje South China Morning Post.

Kolej dużych prędkości w Państwie Środka uchodzi za najbardziej rozwiniętą i jedną z najszybszych na świecie. System obsługuje pociągi, które mogą się rozpędzić do 350 km/h, a w przyszłym roku planowane jest zwiększenie prędkości do 400 km/h. Ponadto Chiny planują połączyć taką siecią wszystkie miasta z liczbą ludności przekraczającą 500 tys. mieszkańców.

Co ważne, Chiny wykorzystują sztuczną inteligencję do obsługi sieci kolei dużych prędkości o długości 45 tys. km. System sztucznej inteligencji w Pekinie przetwarza w czasie rzeczywistym ogromne ilości danych z całego kraju i może ostrzegać zespoły konserwacyjne o nietypowych lub niebezpiecznych zdarzeniach w ciągu 40 minut z dokładnością sięgającą 95 procent.

– Sztuczna inteligencja pomaga lokalnym zespołom przeprowadzić ponowne przeglądy i naprawy tak szybko, jak to możliwe – mówi Niu Daoan, starszy inżynier w centrum kontroli infrastruktury China State Railway Group, cytowany przez SCMP.

W ubiegłym roku żadna z działających linii kolejowych w Państwie Środka nie otrzymała ani jednego ostrzeżenia wymagającego ograniczenia prędkości ze względu na problemy w infrastrukturze kolejowe, a liczba drobnych usterek na torach spadła o 80 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Zdaniem naukowców AI może przewidywać i wydawać ostrzeżenia, zanim pojawią się problemy, umożliwiając precyzyjną i terminową konserwację, która utrzymuje infrastrukturę linii kolei dużych prędkości w lepszym stanie niż w momencie jej budowy. Chińscy inżynierowie podkreślają, że w rezultacie uzyskano „naukowe wsparcie w zakresie proaktywnego zapobiegania bezpieczeństwu i precyzyjnego utrzymania infrastruktury kolei dużych prędkości”.

Zanim 15 lat temu rozpoczęto budowę pierwszej linii kolei dużych prędkości w Chinach, krytycy projektu argumentowali, że konserwacja stanie się ciężarem nie do udźwignięcia, ponieważ przewody i szyny z czasem ulegają degradacji. Okazuje się, że AI może usprawnić serwis całego systemu kolejowego, co minimalizuje czas napraw i finalnie zmniejsza opóźnienia.

South China Morning Post / Jacek Perzyński

Czy chińska szybka kolej elektrodynamiczna podbije świat? Spięcie


Powiązane artykuły

czołg K2, zdjęcie: www.gov.pl

K2PL czeka na decyzję. Duży kontrakt zbrojeniowy się opóźnia

Polska planowała podpisać w kwietniu 2025 roku drugą umowę wykonawczą na zakup 180 czołgów K2 w wersji K2PL wraz ze...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...
Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...

Udostępnij:

Facebook X X X