Dziś odbędzie się głosowanie dyrektywy o czystym transporcie. Poseł Andrzej Grzyb jest zaangażowany w prace nad tym dokumentem w Parlamencie Europejskim. Mówi BiznesAlert.pl o tym, jak walczyć z emisją w transporcie drogowym.
Blisko dwie trzecie emisji powodujących smog pochodzi z transportu drogowego. Sektor publiczny potrzebuje czystych, energooszczędnych autobusów, ciężarówek i samochodów dostawczych, a europejski przemysł długofalowego impulsu innowacyjnego, który pozwoli mu stawić czoła globalnej konkurencji – przekonuje rozmówca BiznesAlert.pl. – Dyrektywa o wspieraniu czystych pojazdów, wprowadzając nowe regulacje w zamówieniach publicznych, stanowi odpowiedź na te wyzwania. Cele w dyrektywie dotyczą zarówno pojazdów lekkich jak i ciężkich.
– Dyrektywa będzie miała główny efekt na rynku autobusów. Znakomita większość zakupów autobusów podlega przetargom publicznym, więc będzie objęta dyrektywą. I to właśnie autobusów dotyczą najwyższe cele zakupowe nakładane przez dyrektywę. Ale równocześnie to właśnie producenci autobusów mają najbardziej rozwinięte technologie niskoemisyjne – wskazuje poseł Grzyb.
– W UE, i w Polsce mamy już championów, którzy rozwinęli technologie i z powodzeniem konkurują swoimi produktami na europejskim i światowym rynku. Przyjmowana dyrektywa ma stanowić długofalowy impuls rozwojowy dla europejskiego przemysłu – między innymi w rozwój technologii bateryjnych, w tym czystych baterii. UE musi rozwijać technologie w Europie by nasz przemysł mógł oferować konkurencyjne cenowo i technologicznie pojazdy na świecie, by miejsca pracy, badania, technologie pozostały w Europie, byśmy nie pozostali jedynie klientami zależnymi od zewnętrznych producentów, pozostając w ogonie reszty świata. To szczególnie ważne gdy mówimy o zamówieniach publicznych – pieniądze podatników, powinny wspierać europejskie badania, technologie i nowoczesny przemysł – podsumował rozmówca naszego portalu.