InfrastrukturaMotoryzacjaOpinieŚrodowisko

WEI: Polityka transportowa większości dużych miast jest nieskuteczna, droga i oparta na nieprawdziwych założeniach

ABB zasili autonomiczne autobusy w Singapurze (©Volvo)

Fot. ABB

W Polsce narasta spór dotyczący swobody używania samochodów wywołany polityką miast ograniczającą korzystanie z aut. Wzorowanie się na praktykach zachodnioeuropejskich budzi kontrowersje, zwłaszcza z uwagi na różnice w skali i warunkach geograficznych. Warto przywrócić racjonalność do debaty o transporcie indywidualnym, nie marginalizując roli samochodów prywatnych, które wciąż niosą ze sobą znaczące korzyści dla społeczeństwa piszą analitycy Warsaw Enterprise Institute w propozycji nowej strategii politycznej Polski.

Pomimo wprowadzanych ograniczeń dotyczących używania samochodów samochód nadal pozostaje atrakcyjną alternatywą wobec transportu publicznego. Korzystając z samochodu na dojazdy do pracy oszczędzasz łącznie 131 tysięcy złotych.

Raport Warsaw Enterprise Institute wykazał, że posiadanie samochodu przynosi Polakom znaczne oszczędności sięgające ponad 8,2 tysiąca złotych rocznie. Samochód staje się nie tylko wygodnym środkiem transportu, lecz często koniecznym narzędziem życiowym. Jednakże regulacje dotyczące ochrony środowiska ograniczają swobodę korzystania z aut, szczególnie w obszarach miejskich, a to jest szczególnie dotkliwe jest dla osób o niższych dochodach.

W Polsce toczy się spór na temat swobody używania samochodów, będący reakcją społeczną na ograniczenia w korzystaniu z nich, wprowadzane przez miasta od lat. Polityka ta kłóci się z globalnymi trendami, takimi jak walka ze zmianami klimatu i promowanie rozwiązań transportowych opartych na usługach publicznych.

Profesor Tomasz Rostkowski (ekonomista z SGH) wskazuje na negatywne skutki polityki ograniczającej używanie samochodów, kwestionując argumenty stawiane przez urzędników miejskich. Podkreśla również, że posiadanie samochodu przekłada się na realne oszczędności dla Polaków stanowiąc nawet do 60 procent czasu zaoszczędzonego na dojazdach do pracy.

Raport wykazał, że samochody są skutecznym środkiem przeciwko wykluczeniu społecznemu, gdyż infrastruktura umożliwiająca inne formy transportu jest niewystarczająca. Ponadto posiadanie auta to także ubezpieczenie od różnych zagrożeń, takich jak sytuacje kryzysowe czy pandemie, co zostało potwierdzone przez wydarzenia takie jak inwazja na Ukrainę czy pandemia koronawirusa.

Pełna treść Agendy WEI dostępna jest TUTAJ.

Gibała: Czy obecność energetyki i klimatu w krakowskiej kampanii samorządowej to PR, czy rzeczywiste zainteresowanie?


Powiązane artykuły

Mahda: Plan Trumpa na pokój w Ukrainie to krok do przodu i dwa w tył

– Donald Trump nie ma, nie miał i raczej nie będzie miał planu zakończenia wojny rosyjsko-ukraińskiej, który zakładałby jego rzeczywisty,...
Zdjęcie „Bram Piekeł” w Turkmenistanie, wykonane przez Tommoda Sandtorva; Źródło: Wikipedia

Turkmenistan chce wygasić słynny krater z powodów ekologicznych

Słynny, sztucznie stworzony krater w Turkmenistanie, zwany „Bramą Piekeł”, ma zostać wygaszony. Na miejscu uwalnia się metan, który zdaniem ekologów,...
Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...

Udostępnij:

Facebook X X X