WEI: Polityka transportowa większości dużych miast jest nieskuteczna, droga i oparta na nieprawdziwych założeniach

10 kwietnia 2024, 07:20 Elektromobilność

W Polsce narasta spór dotyczący swobody używania samochodów wywołany polityką miast ograniczającą korzystanie z aut. Wzorowanie się na praktykach zachodnioeuropejskich budzi kontrowersje, zwłaszcza z uwagi na różnice w skali i warunkach geograficznych. Warto przywrócić racjonalność do debaty o transporcie indywidualnym, nie marginalizując roli samochodów prywatnych, które wciąż niosą ze sobą znaczące korzyści dla społeczeństwa piszą analitycy Warsaw Enterprise Institute w propozycji nowej strategii politycznej Polski.

ABB zasili autonomiczne autobusy w Singapurze (©Volvo)
Fot. ABB

Pomimo wprowadzanych ograniczeń dotyczących używania samochodów samochód nadal pozostaje atrakcyjną alternatywą wobec transportu publicznego. Korzystając z samochodu na dojazdy do pracy oszczędzasz łącznie 131 tysięcy złotych.

Raport Warsaw Enterprise Institute wykazał, że posiadanie samochodu przynosi Polakom znaczne oszczędności sięgające ponad 8,2 tysiąca złotych rocznie. Samochód staje się nie tylko wygodnym środkiem transportu, lecz często koniecznym narzędziem życiowym. Jednakże regulacje dotyczące ochrony środowiska ograniczają swobodę korzystania z aut, szczególnie w obszarach miejskich, a to jest szczególnie dotkliwe jest dla osób o niższych dochodach.

W Polsce toczy się spór na temat swobody używania samochodów, będący reakcją społeczną na ograniczenia w korzystaniu z nich, wprowadzane przez miasta od lat. Polityka ta kłóci się z globalnymi trendami, takimi jak walka ze zmianami klimatu i promowanie rozwiązań transportowych opartych na usługach publicznych.

Profesor Tomasz Rostkowski (ekonomista z SGH) wskazuje na negatywne skutki polityki ograniczającej używanie samochodów, kwestionując argumenty stawiane przez urzędników miejskich. Podkreśla również, że posiadanie samochodu przekłada się na realne oszczędności dla Polaków stanowiąc nawet do 60 procent czasu zaoszczędzonego na dojazdach do pracy.

Raport wykazał, że samochody są skutecznym środkiem przeciwko wykluczeniu społecznemu, gdyż infrastruktura umożliwiająca inne formy transportu jest niewystarczająca. Ponadto posiadanie auta to także ubezpieczenie od różnych zagrożeń, takich jak sytuacje kryzysowe czy pandemie, co zostało potwierdzone przez wydarzenia takie jak inwazja na Ukrainę czy pandemia koronawirusa.

Pełna treść Agendy WEI dostępna jest TUTAJ.

Gibała: Czy obecność energetyki i klimatu w krakowskiej kampanii samorządowej to PR, czy rzeczywiste zainteresowanie?