icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Gazoport na Litwie przynosi wciąż większe zyski

LNG World News/Baltic Course/Piotr Stępiński/Wojciech Jakóbik)

Operator litewskiego terminalu LNG w Kłajpedzie, Klaipedos Nafta, poinformował o wzroście przychodów z tytułu działalności terminalu. Koncern zanotował zyski na poziomie 5,9 mln euro. Dzięki terminalowi Litwa, zabezpiecza dostawaygazu dla krajowych odbiorców w 90 proc.

W opublikowanym we wtorek 5 kwietnia raporcie finansowym, spółka Klaipedos Nafta przekazała, że zyski z działalności terminalu w pierwszy kwartale 2016 roku wyniosły 17,6 mln euro, co w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym oznacza wzrost o 8,6 proc. (16,2 mln euro). – Terminal LNG, który ma łącznie trzech dużych kontrahentów od początku roku, obecnie zabezpiecza około 90 proc. zapotrzebowania na gaz dla konsumentów i firm litewskich – powiedział prezes Klaipedos Nafta, Mantas Bartuska.

Wielkość regazyfikacji surowca dzięki terminalowi LNG w pierwszym kwartale br., wzrosła o 160 proc. do 5,1 mln megawatogodzinach (MWh) gazu w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Wzrost wspomnianych wskaźników jest wynikiem zwiększenia liczby użytkowników terminala tj. SC, Lietuvos Duju Tiekimas, JSC oraz Achema.

Narzędzie dywersyfikacji

Litewskie FSRU, czyli wydzierżawiony od norweskiego Hoegh LNG, pływający obiekt do regazyfikacji gazu skroplonego, rozpoczął pracę w 2015 roku. Aby zwiększyć potencjał terminala w Kłajpedzie Litwini chcą powiększyć przepustowość z 1,5 mld m3 do 3,8 mld m3 rocznie. Musieli w tym celu wybudować także gazociąg Kłajpeda-Kurszenai.

Jego długość wynosi 110 km a koszt 64 mln euro z czego 27,6 mln zapewniła Komisja Europejska. Gazociąg jest potrzebny, aby połączyć z portem w Kłajpedzie planowany na 2020-2021 rok magazyn gazu w Syderiai. Bez niego Litwini muszą wypożyczać magazyny łotewskie, a w przyszłości być może skorzystają z polskich. Pierwsza faza budowy obiektu zakłada 0,5 mld m3 pojemności, ale Litiwini rozważają zwiększenie jej nawet do 7 mld m3.

Klaipeods Nafta podpisała w lutym dwa porozumienia o wykorzystaniu przepustowości terminala LNG w Kłajpedzie. Z mocy obiektu skorzystają Achema i Lietuos Duju Tiekimas, które zwiększają zakupy gazu norweskiego na niekorzyść konkurencji z Rosji.

Jak poinformowało litewskie ministerstwo energetyki, po raz pierwszy w historii dostawy norweskiego gazu przekroczyły 50 procent zapotrzebowania w kraju. – To jasny sygnał dla Litwy i pozostałych krajów bałtyckich, że nasz gazoport nie tylko zapewnia efektywny łańcuch dostaw, ale także spełnia warunki do importu gazu skroplonego w konkurencyjnej cenie – powiedział minister Rokas Masiulis cytowany przez The Baltic Course. Zdaniem Litwinów gaz z Norwegii sprowadzany w formie skroplonej jest obecnie tańszy od tego słanego przez Gazprom gazociągami.

LNG World News/Baltic Course/Piotr Stępiński/Wojciech Jakóbik)

Operator litewskiego terminalu LNG w Kłajpedzie, Klaipedos Nafta, poinformował o wzroście przychodów z tytułu działalności terminalu. Koncern zanotował zyski na poziomie 5,9 mln euro. Dzięki terminalowi Litwa, zabezpiecza dostawaygazu dla krajowych odbiorców w 90 proc.

W opublikowanym we wtorek 5 kwietnia raporcie finansowym, spółka Klaipedos Nafta przekazała, że zyski z działalności terminalu w pierwszy kwartale 2016 roku wyniosły 17,6 mln euro, co w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym oznacza wzrost o 8,6 proc. (16,2 mln euro). – Terminal LNG, który ma łącznie trzech dużych kontrahentów od początku roku, obecnie zabezpiecza około 90 proc. zapotrzebowania na gaz dla konsumentów i firm litewskich – powiedział prezes Klaipedos Nafta, Mantas Bartuska.

Wielkość regazyfikacji surowca dzięki terminalowi LNG w pierwszym kwartale br., wzrosła o 160 proc. do 5,1 mln megawatogodzinach (MWh) gazu w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Wzrost wspomnianych wskaźników jest wynikiem zwiększenia liczby użytkowników terminala tj. SC, Lietuvos Duju Tiekimas, JSC oraz Achema.

Narzędzie dywersyfikacji

Litewskie FSRU, czyli wydzierżawiony od norweskiego Hoegh LNG, pływający obiekt do regazyfikacji gazu skroplonego, rozpoczął pracę w 2015 roku. Aby zwiększyć potencjał terminala w Kłajpedzie Litwini chcą powiększyć przepustowość z 1,5 mld m3 do 3,8 mld m3 rocznie. Musieli w tym celu wybudować także gazociąg Kłajpeda-Kurszenai.

Jego długość wynosi 110 km a koszt 64 mln euro z czego 27,6 mln zapewniła Komisja Europejska. Gazociąg jest potrzebny, aby połączyć z portem w Kłajpedzie planowany na 2020-2021 rok magazyn gazu w Syderiai. Bez niego Litwini muszą wypożyczać magazyny łotewskie, a w przyszłości być może skorzystają z polskich. Pierwsza faza budowy obiektu zakłada 0,5 mld m3 pojemności, ale Litiwini rozważają zwiększenie jej nawet do 7 mld m3.

Klaipeods Nafta podpisała w lutym dwa porozumienia o wykorzystaniu przepustowości terminala LNG w Kłajpedzie. Z mocy obiektu skorzystają Achema i Lietuos Duju Tiekimas, które zwiększają zakupy gazu norweskiego na niekorzyść konkurencji z Rosji.

Jak poinformowało litewskie ministerstwo energetyki, po raz pierwszy w historii dostawy norweskiego gazu przekroczyły 50 procent zapotrzebowania w kraju. – To jasny sygnał dla Litwy i pozostałych krajów bałtyckich, że nasz gazoport nie tylko zapewnia efektywny łańcuch dostaw, ale także spełnia warunki do importu gazu skroplonego w konkurencyjnej cenie – powiedział minister Rokas Masiulis cytowany przez The Baltic Course. Zdaniem Litwinów gaz z Norwegii sprowadzany w formie skroplonej jest obecnie tańszy od tego słanego przez Gazprom gazociągami.

Najnowsze artykuły