Gazprom przejmie agencję zrzeszającą blogerów za kwotę szacowaną na 5,5-7,5 miliardów rubli. Będą promować rosyjski punkt widzenia w Internecie.
Agencja Insight People zarejestrowana w 2021 roku przyniosła w 2022 roku 14,2 mld rubli przychody i 2,1 mld rubli zysku netto. Promuje rosyjski punkt widzenia w sieci i tworzy wideo propagandowe. Blogerzy chcący znaleźć w niej prace są pytani o poglądy polityczne, ale mają potem służbowy zakaz żartowania z polityki.
Gazprom Media dołączy armię blogerów do aktywów medialnych liczących między innymi dziewięć kanałów telewizyjnych, sześć platform internetowych, dziewięć stacji radiowych i hosting video RuTube zastępujący zachodni YouTube.
Spółka medialna Gazpromu przejmie 51 procent akcji Insight People. Pozostałe akcje pozostaną w rękach szefowej grupy, Aliny Zinnatulliny. Będzie ona jej nadal przewodzić. Michaił Burmistrow z INFOLine-Analytics pytany przez rosyjskie RBC o wartość transakcji szacuje ją na 5,5-7,5 mld rubli, ale oficjalne dane nie zostały ujawnione.
Insight People reklamuje się jako pierwsze centrum produkcyjne w Rosji z największą siecią pełnoetatowych blogów. Współpracuje ze znanymi blogerami rosyjskimi jak Anna Chilkiewicz czy Karina Cross. W sumie jest ich około dwa tysiące.
Rosyjski Gazprom promuje rosyjski punkt widzenia i w ten sposób ten koncern gazowy wspiera politykę informacyjną Kremla.
RBK / Wojciech Jakóbik